Site icon Digineff

Open RAW

Naši čtenáři vědí, že RAW je datový formát snímku, tedy, že jde o soubor dat, která už prošla digitalizací v analog-digitálním převodníku, avšak nebyla dosud v procesoru zpracována a nevznikl z nich obrázek v datovém formátu JPEG nebo TIFF. Kolem RAWu je nyní dosti vážný problém. Michael Reichmann a Juergen Specht vysvětlují podstatu problému v článku na serveru The Luminous Landscape. Představte si, že jste fotili dvacet let na filmový materiál. Máte archiv a teď chcete dělat i z těch nejstarších negativů fotky. Jde to? Samozřejmě, že ano.
Jenže RAW, tento „digitální negativ“, vyžaduje specifický software k tomu, aby se z něho dal vygenerovat obrázek. Potíž je v tom, že – jak se ukázalo – firmy používají specifických nezveřejněných procedur, zejména komprimačních, které způsobí, že jejich rawy jdou otevřít jen v jejich softwaru – pokud někdo důmyslný neprovede „reinženýring“ a detektivní cestou nezjistí, co s tím rawem dotyčná firma vyváděla. Momentálně existuje více než sto různých RAW formátů. A to jsme na začátku. Jejich výhoda je evidentní -o obrázky vytvořené konverzí rawu jsou zřetelně kvalitnější než to, co dostaneme rovnou z aparátu. Proto budeme nadále RAW používat, ten se bude vyrábět a vyvíjet.
Odtud ten skandál. Letos se ukázalo, že Nikon pro svůj přístroj DX2 používá RAW, který má zašifrvaná data určující nastavení bílé. Nastalo pátrání. Už před dvěma lety Sony zašifroval data v rawu pro F828. Různé softwarové firmy se snaží, naštěstí úspěšně, tyto šifry prolomit a dávají na trh vynikající rawové konvertory. Jenže ouha, tato činnost je v USA ilegální! Hrozí to i v Evropě, pokud v Evropském parlamentu projde European Software Patents Protocol.
Institut digitální fotografie se přihlásil ke světové protestní akci. Hrozí nám všem nebezpečí, že zájmy výrobců převáží před zájmy spotřebitelů. Chceme veřejnou dokumentaci formátů RAW a v lepším případě univerzální RAW formát – jako je JPEG univerzální obrazový formát. K tématu se teď budeme hodně vracet, protože je to téma mimořádně důležité. Čtenáře odkazujeme na OpenRaw skupinu, kde je možno připojit se k tomuto mezinárodnímu hnutí. Situace je vážná teď a pokud nic nebudeme dělat, bude hůř.

Naši čtenáři vědí, že RAW je datový formát snímku, tedy, že jde o soubor dat, která už prošla digitalizací v analog-digitálním převodníku, avšak nebyla dosud v procesoru zpracována a nevznikl z nich obrázek v datovém formátu JPEG nebo TIFF. Kolem RAWu je nyní dosti vážný problém. Michael Reichmann a Juergen Specht vysvětlují podstatu problému v článku na serveru The Luminous Landscape. Představte si, že jste fotili dvacet let na filmový materiál. Máte archiv a teď chcete dělat i z těch nejstarších negativů fotky. Jde to? Samozřejmě, že ano.
Jenže RAW, tento „digitální negativ“, vyžaduje specifický software k tomu, aby se z něho dal vygenerovat obrázek. Potíž je v tom, že – jak se ukázalo – firmy používají specifických nezveřejněných procedur, zejména komprimačních, které způsobí, že jejich rawy jdou otevřít jen v jejich softwaru – pokud někdo důmyslný neprovede „reinženýring“ a detektivní cestou nezjistí, co s tím rawem dotyčná firma vyváděla. Momentálně existuje více než sto různých RAW formátů. A to jsme na začátku. Jejich výhoda je evidentní -o obrázky vytvořené konverzí rawu jsou zřetelně kvalitnější než to, co dostaneme rovnou z aparátu. Proto budeme nadále RAW používat, ten se bude vyrábět a vyvíjet.
Odtud ten skandál. Letos se ukázalo, že Nikon pro svůj přístroj DX2 používá RAW, který má zašifrvaná data určující nastavení bílé. Nastalo pátrání. Už před dvěma lety Sony zašifroval data v rawu pro F828. Různé softwarové firmy se snaží, naštěstí úspěšně, tyto šifry prolomit a dávají na trh vynikající rawové konvertory. Jenže ouha, tato činnost je v USA ilegální! Hrozí to i v Evropě, pokud v Evropském parlamentu projde European Software Patents Protocol.
Institut digitální fotografie se přihlásil ke světové protestní akci. Hrozí nám všem nebezpečí, že zájmy výrobců převáží před zájmy spotřebitelů. Chceme veřejnou dokumentaci formátů RAW a v lepším případě univerzální RAW formát – jako je JPEG univerzální obrazový formát. K tématu se teď budeme hodně vracet, protože je to téma mimořádně důležité. Čtenáře odkazujeme na OpenRaw skupinu, kde je možno připojit se k tomuto mezinárodnímu hnutí. Situace je vážná teď a pokud nic nebudeme dělat, bude hůř.

Exit mobile version