Site icon Digineff

Olympus 25mm f/2.8 ED Zuiko (recenze)


Objektivy s pevným ohniskem mají pověst perfektní kresby a také tento objektiv pověsti vcelku odpovídá. Je poměrně jednoduchý, má 5 členů ve čtyřech skupinách. Rozsah clon je od F2.8 po F22. Ostří od 20 cm a při ohniskové vzdálenosti fyzicky 25mm a efektivně 50mm má úhel záběru 470. Kdo by chtěl jeho rozsah ohniska prodloužit, může použít telekonvertory EC-14 a EC-20, rozumné by to však nebylo. Čočky jsou opatřené antireflexními vrstvami, minimalizujícími vnitřní reflexy. Clona má 7 lamel.

Velkou předností jsou miniaturní rozměry. Objektiv je dlouhý 23,5 mm a široký 64 mm, přičemž závit pro filtr má 43 mm. Podivuhodná krátkost konstrukce je způsobena oboustranně broušenou asférickou čočkou. Váží jen 95 g.

V praxi
Objektiv je vybaven šroubovací krytkou, která se špatně sundavá a „protiztrácecí poutko“ na ni musíte přilepit. Horší problém je s filtrem. Průměr 43 mm je exotický, takže je dobré si koupit redukční kroužek SUR4355, který převádí 43 na 55 mm a je vystaráno (za 800 Kč).

Malé rozměry jsou velkou předností. S úhlem 470 se vracíme do dob klasické fotografie: pevné ohnisko nás nutí vidět v daném úhlu, načež po čase zjistíme, že to vede k obrazové kázni, učíme se pečlivěji komponovat. Není to objektiv pro každého, ale kdo si na něj zvykne zjistí, že je v podstatě univerzální a lze s ním fotografovat prakticky cokoli.

Kresba je slušná, na lepší straně možností 4/3 systému, odtud se cítím oprávněn k první větě článku. Problémy se nevyskytly, objektiv ostřil i ve špatných světelných podmínkách. Přepínání auto/manuál nemá, režim manuál musíme nastavit na fotoaparátu. Ostřicí kroužek nemá žádnou zarážku a z extrému do extrému to zabere 3600.

Kresebné maximum je jako obvykle kolem clony F8.0. Zklamáním je plná světelnost F2.8, tam je velký odstup v kresbě už od clony F4.0. Objektivy tohoto typu (pevné sklo) mívají kresbu vyrovnanější. Na ukázce je vlevo F2.8, vpravo F4.0.

Největším zklamáním ale bude nejspíš cena, která je stanovena na 8000 tisíc a to je mimo realitu, i když se dá sehnat za cca 6 tisíc. Nicméně ten, kdo chce slušný objektiv dobře skladný, ten má příležitost k experimentování.

Ukázky:
Snímky při běžném světle a protisvětle, 12 při nízké světelné hladině. Snímky byly pořízeny Olympusem E-520.

1 2
3 4
5 6
7 8
9 10
11 12

Objektivy s pevným ohniskem mají pověst perfektní kresby a také tento objektiv pověsti vcelku odpovídá. Je poměrně jednoduchý, má 5 členů ve čtyřech skupinách. Rozsah clon je od F2.8 po F22. Ostří od 20 cm a při ohniskové vzdálenosti fyzicky 25mm a efektivně 50mm má úhel záběru 470. Kdo by chtěl jeho rozsah ohniska prodloužit, může použít telekonvertory EC-14 a EC-20, rozumné by to však nebylo. Čočky jsou opatřené antireflexními vrstvami, minimalizujícími vnitřní reflexy. Clona má 7 lamel.

Velkou předností jsou miniaturní rozměry. Objektiv je dlouhý 23,5 mm a široký 64 mm, přičemž závit pro filtr má 43 mm. Podivuhodná krátkost konstrukce je způsobena oboustranně broušenou asférickou čočkou. Váží jen 95 g.

V praxi
Objektiv je vybaven šroubovací krytkou, která se špatně sundavá a „protiztrácecí poutko“ na ni musíte přilepit. Horší problém je s filtrem. Průměr 43 mm je exotický, takže je dobré si koupit redukční kroužek SUR4355, který převádí 43 na 55 mm a je vystaráno (za 800 Kč).

Malé rozměry jsou velkou předností. S úhlem 470 se vracíme do dob klasické fotografie: pevné ohnisko nás nutí vidět v daném úhlu, načež po čase zjistíme, že to vede k obrazové kázni, učíme se pečlivěji komponovat. Není to objektiv pro každého, ale kdo si na něj zvykne zjistí, že je v podstatě univerzální a lze s ním fotografovat prakticky cokoli.

Kresba je slušná, na lepší straně možností 4/3 systému, odtud se cítím oprávněn k první větě článku. Problémy se nevyskytly, objektiv ostřil i ve špatných světelných podmínkách. Přepínání auto/manuál nemá, režim manuál musíme nastavit na fotoaparátu. Ostřicí kroužek nemá žádnou zarážku a z extrému do extrému to zabere 3600.

Kresebné maximum je jako obvykle kolem clony F8.0. Zklamáním je plná světelnost F2.8, tam je velký odstup v kresbě už od clony F4.0. Objektivy tohoto typu (pevné sklo) mívají kresbu vyrovnanější. Na ukázce je vlevo F2.8, vpravo F4.0.

Největším zklamáním ale bude nejspíš cena, která je stanovena na 8000 tisíc a to je mimo realitu, i když se dá sehnat za cca 6 tisíc. Nicméně ten, kdo chce slušný objektiv dobře skladný, ten má příležitost k experimentování.

Ukázky:
Snímky při běžném světle a protisvětle, 12 při nízké světelné hladině. Snímky byly pořízeny Olympusem E-520.

1 2
3 4
5 6
7 8
9 10
11 12
Exit mobile version