Site icon Digineff

Nástroj Štětec a co s ním

Štětec je na malování, to ví každý. Nástroj Štětec najdeme prakticky v každém editoru. Často ale zapomínáme, že s ním lze dělat i leccos jiného než malovat. Přísně vzato, v editorech najdeme štětců mnoho a mívají speciální úkoly. Je to v podstatě každý nástroj, který nějak místně ovlivňuje obraz a nastavujeme na něm nejčastěji

Štětec je na malování, to ví každý. Nástroj Štětec najdeme prakticky v každém editoru. Často ale zapomínáme, že s ním lze dělat i leccos jiného než malovat. Přísně vzato, v editorech najdeme štětců mnoho a mívají speciální úkoly. Je to v podstatě každý nástroj, který nějak místně ovlivňuje obraz a nastavujeme na něm nejčastěji

Tyto parametry se tak či onak nastavují na všech nástrojích, jak jsem řekl, s charakterem štětce.


Ale dnes bych rád posvítil na nástroj „čistý Štětec“, tedy nástroj na malování. Ukážeme si to na příkladu Zoneru PhotoStudia 14, ale prakticky stejné je to i jinde, typicky v Photoshopu.


Je to nástroj, který má vždy ikonku štětce a nastavují se na něm parametry výše uvedené, plus samozřejmě barva. Je to nástroj na malování a tudíž mu musíme nadefinovat barvu. V Photoshopu to definovat nemusíme, tam štětec vždy maluje barvou popředí, je vidět dole na panelu nástrojů.

Jistě vás napadne, proč bych měl u všech rohatých malovat po fotce. A jsme u toho. Podívejme se na tuto fotku, pořídila ji posluchačka mé Dílny Eva Rudovská na našem posledním semináři na Medníku.


Kompozičně je v pořádku. Zachycuje cestu v lese, její úběžník je vlevo nahoře, blízko silného obrazového bodu, tedy průsečíku levé svislé a horní vodorovné třetiny. Vlevo dole je kámen, tedy markantní objekt poutající oko diváka. Potud vše dobré, ale je to celé tmavé a nevýrazné a utopené. Je iks možných způsobů, jak fotku upravit, ale štětec je po ruce, a je velmi pohodlný k použití. On totiž ten štětec k malování má krom výše uvedených parametrů ještě režim prolnutí.


V základním nastavení funguje v režimu normální, a pak opravdu maluje. Pro účely fotografické je to celkem k ničemu. Ale velmi zajímavý je režim měkké světlo. Zde je definice z nápovědy Photoshopu, jak to funguje: Ztmaví nebo zesvětlí barvy v závislosti na míchané barvě. Efekt je podobný osvětlení obrazu rozptýleným světlem. Pokud je míchaná barva (světelný zdroj) světlejší než 50 % šedá, obraz se zesvětlí. Pokud je míchaná barva tmavší než 50 % šedá, obraz se ztmaví. Při malování zcela černou nebo bílou vznikne výrazně tmavší nebo světlejší plocha, ale ne zcela černá nebo bílá.

V praxi to funguje tak, že při zvoleném prolnutí měkké světlo obraz místě zesvětlíme, pokud použijeme bílou barvu, nebo ho ztmavíme, pokud použijeme černou barvu. Jako tady, vybíráme bílou barvu:


Pak s nastavenými parametry prolnutí měkké světlo přejedu část obrazu, kterou chci zesvětlit. Míru zesvětlením ovlivním právě tím nastavením krytí. Obvykle nastavuji 15% a když je třeba, aplikuji postup opakovaně.


Tím zesvětlím tu partii, kterou bych chtěl prozářit, tady by to byl průhled mezi stromy, je to výřez z obrázku:


Teď bych rád něco provedl s tou cestou. Když ji jenom zesvětlím, bude šedivá. Nikdo mě ale nenutí malovat jen bílou barvou. Líbí se mi například ta jasně oranžová, která je vidět v průhledu obrázku vzadu. Kapátkem si ji naberu jako barvu pro štětec a projedu štětcem cestu. Mohu ale volit buď měkké světlo, anebo režim prolnutí Barva. I to je velmi zajímavý a užitečný režim prolnutí – v tomto režimu při 100% se obraz zbaví přirozené barevnosti a je v odstínech té aplikované barvy. Když ovšem krytí zmírníme, aplikuje se citlivěji. Volím tentokrát 5%, režim barva:


No a když pak do toho ještě tu a tam trochu sáhnu, vyretušuju co tam ruší a trochu střídám štětce, celkem vystihnu, jak to tam opravdu v sobotu na Medníku vypadalo. Fotku pořídila Eva Rudovská, já s pomocí obyčejného nástroje Štětec ji jen trochu dotáh.


Exit mobile version