Je Adobe RGB lepší než sRGB? A co to vůbec je to RGB? Pokusme se s těmito otázkami nějak srozumitelně utkat.
Začneme tou druhou. RGB, to je zkratka pro Red, Green a Blue, tedy červenou, zelenou a modrou. To jsou základní (primární barvy). Ze světel barvy červené, zelené a modré lze složit plné spektrum barev a jasů. Takto vznikají barvy na vašem monitoru. Je sestaven z maličkých zářících bodů, každý září v jedné z těchto tří barev. Dohromady tři body RGB „spojenými silami“ vytvoří některou z barev duchy, podle toho, v jakém poměru je v tomto spojeném bodu obsažena červená, zelená a modrá. Lidské oko vnímá barvy světa v určitém rozmezí, daném vlnovou délkou. Nejkratší je 380 (fialová), nejdelší 700 (červená), uváděno v nanometrech (milióntinách metru). Množství barev viditelných lidským okem lze znázornit na grafu, který vypadá asi takto: Žádné technické zařízení – žádný monitor, obrazovka, fotoaparát, tiskárna – nedokáže zachytit tolik barev, kolik vidí lidské oko. Vždycky je těch barev méně. Ale o kolik? Jak? Bylo nutno vytvořit nějaké standardy, aby se podle nich mohli výrobci řídit. Takto byl definován barevný prostor společným úsilím firem Hewlett Packard a Microsoft. Byl definován jako standard RGB pro použití na monitorech, tiskárnách a samozřejmě i pro použití v internetu. K tomuto standardu se připojilo konsorcium W3C a takové autority, jako Intel, Pantone, Corel a Free Software, takže dnes se jím řídí prakticky všichni výrobci zařízení pracujících s barevným obrazem. Na grafu to vypadá asi takto: Diagram sRGB Lidské oko vidí v přírodě všechny barvy v podkově, kdežto na monitoru uvidíme jen ty, které jsou obsažené uvnitř trojúhelníku. Oblast barev v trojúhelníku (tzv. barvovém prostoru) se jmenuje gamut. Každý gamut je tedy omezený oproti schopnosti lidského oka vidět barvy v přírodě. Pochopitelně, že existuje dlouhodobá snaha rozšířit gamut, aby těch barev bylo víc. Je to velmi obtížné a v absolutním smyslu neproveditelné: „Zařízení, které je schopno přenést (reprodukovat) veškeré viditelné barevné spektrum, je něco jako Svatý Grál ve výrobě a vývoji barevných displejů a v polygrafických procesech,“ vtipně to charakterizuje české vydání Wikipedie v hesle Gamut.. Jeden z úspěšných pokusů jak řešit rozšíření gamutu je právě Adobe RGB. Tento gamut je větší, schematicky vypadá takto: Diagram Adobe RGB Trojúhelník je zřetelně větší. To ovšem zdaleka neznamená, že Adobe RGB je k ničemu! Naopak, jeho výhoda širšího gamutu je zásadní. Jakmile totiž s Adobe RGB pracuje člověk znalý správy barev, dokáže při tisku získat větší barevný rozsah a dokonce i sytější barvy, než při použití běžného sRGB. Především je třeba, aby snímek nafocený v Adobe RGB obsahoval ICC profil Adobe RGB. K tisku je pak třeba použít takové zařízení, které dokáže Adobe RGB ICC profil přečíst a správně interpretovat. U běžných tiskáren či minilabů tuto záruku nemáme a to je důvod, proč je Adobe RGB určeno profesionálům, kteří si s ním dokáží poradit. Mýtus tedy spočívá v přesvědčení, že „Adobe RGB je lepší“ a že stačí přepnout v aparátu barevný prostor na Adobe RGB a budeme mít lepší obrázky. K práci s Adobe RGB je tedy třeba speciálních znalostí a dovedností. |
Je Adobe RGB lepší než sRGB? A co to vůbec je to RGB? Pokusme se s těmito otázkami nějak srozumitelně utkat.
Začneme tou druhou. RGB, to je zkratka pro Red, Green a Blue, tedy červenou, zelenou a modrou. To jsou základní (primární barvy). Ze světel barvy červené, zelené a modré lze složit plné spektrum barev a jasů. Takto vznikají barvy na vašem monitoru. Je sestaven z maličkých zářících bodů, každý září v jedné z těchto tří barev. Dohromady tři body RGB „spojenými silami“ vytvoří některou z barev duchy, podle toho, v jakém poměru je v tomto spojeném bodu obsažena červená, zelená a modrá. Lidské oko vnímá barvy světa v určitém rozmezí, daném vlnovou délkou. Nejkratší je 380 (fialová), nejdelší 700 (červená), uváděno v nanometrech (milióntinách metru). Množství barev viditelných lidským okem lze znázornit na grafu, který vypadá asi takto: Žádné technické zařízení – žádný monitor, obrazovka, fotoaparát, tiskárna – nedokáže zachytit tolik barev, kolik vidí lidské oko. Vždycky je těch barev méně. Ale o kolik? Jak? Bylo nutno vytvořit nějaké standardy, aby se podle nich mohli výrobci řídit. Takto byl definován barevný prostor společným úsilím firem Hewlett Packard a Microsoft. Byl definován jako standard RGB pro použití na monitorech, tiskárnách a samozřejmě i pro použití v internetu. K tomuto standardu se připojilo konsorcium W3C a takové autority, jako Intel, Pantone, Corel a Free Software, takže dnes se jím řídí prakticky všichni výrobci zařízení pracujících s barevným obrazem. Na grafu to vypadá asi takto: Diagram sRGB Lidské oko vidí v přírodě všechny barvy v podkově, kdežto na monitoru uvidíme jen ty, které jsou obsažené uvnitř trojúhelníku. Oblast barev v trojúhelníku (tzv. barvovém prostoru) se jmenuje gamut. Každý gamut je tedy omezený oproti schopnosti lidského oka vidět barvy v přírodě. Pochopitelně, že existuje dlouhodobá snaha rozšířit gamut, aby těch barev bylo víc. Je to velmi obtížné a v absolutním smyslu neproveditelné: „Zařízení, které je schopno přenést (reprodukovat) veškeré viditelné barevné spektrum, je něco jako Svatý Grál ve výrobě a vývoji barevných displejů a v polygrafických procesech,“ vtipně to charakterizuje české vydání Wikipedie v hesle Gamut.. Jeden z úspěšných pokusů jak řešit rozšíření gamutu je právě Adobe RGB. Tento gamut je větší, schematicky vypadá takto: Diagram Adobe RGB Trojúhelník je zřetelně větší. To ovšem zdaleka neznamená, že Adobe RGB je k ničemu! Naopak, jeho výhoda širšího gamutu je zásadní. Jakmile totiž s Adobe RGB pracuje člověk znalý správy barev, dokáže při tisku získat větší barevný rozsah a dokonce i sytější barvy, než při použití běžného sRGB. Především je třeba, aby snímek nafocený v Adobe RGB obsahoval ICC profil Adobe RGB. K tisku je pak třeba použít takové zařízení, které dokáže Adobe RGB ICC profil přečíst a správně interpretovat. U běžných tiskáren či minilabů tuto záruku nemáme a to je důvod, proč je Adobe RGB určeno profesionálům, kteří si s ním dokáží poradit. Mýtus tedy spočívá v přesvědčení, že „Adobe RGB je lepší“ a že stačí přepnout v aparátu barevný prostor na Adobe RGB a budeme mít lepší obrázky. K práci s Adobe RGB je tedy třeba speciálních znalostí a dovedností. |