Před nedávnem jsme navštívili pražskou zoologickou zahradu s Canonem. V úterý zde IDIF měl praktickou část své celotýdenní Letní školy fotografie. Jaká témata se zde probírala? Málo nad hlavou Takový případ vidíme na naší ukázce. Je úplně jedno, že na ukázce je papoušek, zrovna tak dobře to může být člověk. To nejdůležitější, tedy obličej, že na průsečíku úhlopříček. Tato oblast, tedy oblast středu obrazu, by měla být tabu, něco jako tajemná část ve svatyni, kam vstupujeme se zatajeným dechem a jenom s velmi dobrým důvodem. Je to ovšem oblast velmi svůdná. Do ní umísťujeme to, co fotografujeme, když děláme chybu, o níž zde hovořím, když používáme fotoaparátu jako jakéhosi kukátka a díváme se skrz fotoaparát. Tady je ponecháno nad hlavou jen málo prostoru. Nelze přesně určit, kolik by ho mělo být. Pro svoji potřebu si říkám, že „tolik, aby se figura nebouchla do hlavy“, je to spíš věc citu než nějakého přesného pravidla. A ve směru pohledu musí být více místa, než za temene, i tato zásada je tu dodržena. Složitější příklad je na další ukázce: Ve směru pohledu je mnohem více prostoru než za temenem opičky, ale její oči jsou více méně ve středové rovině. Je to tak trochu proti pravidlům? Je a není. Rozhodně platí pravidlo, že střed je tabu, nejen průsečík úhlopříček, ale i středová svislice a středová vodorovná linie. Jenže na tomhle snímku hraje velkou roli ruka opice. Spolu se zády tvoří úhlopříčku a nad hřbetem ruky je ponecháno velmi málo místa. Snímek je tedy více méně v pořádku, pokud jde o umístění do formátu. Totéž, co bylo řečeno o pohledu, platí o pohybu – ve směru pohybu je třeba mít víc místa, než vzadu. Tato zásada je uplatněna na této ukázce. Hlavní pozornost je věnována hlavě a zobáku, proto nevadí, že ocasní část ptáka je mimo formát. Pozornost je soustředěna na zajímavý geometrický tvar, který vznikl zrcadlením ve vodě. Je samozřejmě na zvážení, do jaké míry zvýrazníme tuhle „zrcadlovou dvojakost“ v editoru – jas odraženého obrazu se dá v podstatě libovolně zvětšovat. Ale to už je zase jiné téma. Nezbývá než skončit stejně, jako jsem skončil před necelým měsícem, totiž že zoologická zahrada je skvělé tréningové pole a kompoziční cvičení se zde dělají velmi snadno a jsou o to obtížnější a tudíž pro nás hodnotnější, čím víc se zvířata pohybují. Cvičíme si při tom postřeh a schopnost okamžitého obrazového rozhodování. |
Před nedávnem jsme navštívili pražskou zoologickou zahradu s Canonem. V úterý zde IDIF měl praktickou část své celotýdenní Letní školy fotografie. Jaká témata se zde probírala? Málo nad hlavou Takový případ vidíme na naší ukázce. Je úplně jedno, že na ukázce je papoušek, zrovna tak dobře to může být člověk. To nejdůležitější, tedy obličej, že na průsečíku úhlopříček. Tato oblast, tedy oblast středu obrazu, by měla být tabu, něco jako tajemná část ve svatyni, kam vstupujeme se zatajeným dechem a jenom s velmi dobrým důvodem. Je to ovšem oblast velmi svůdná. Do ní umísťujeme to, co fotografujeme, když děláme chybu, o níž zde hovořím, když používáme fotoaparátu jako jakéhosi kukátka a díváme se skrz fotoaparát. Tady je ponecháno nad hlavou jen málo prostoru. Nelze přesně určit, kolik by ho mělo být. Pro svoji potřebu si říkám, že „tolik, aby se figura nebouchla do hlavy“, je to spíš věc citu než nějakého přesného pravidla. A ve směru pohledu musí být více místa, než za temene, i tato zásada je tu dodržena. Složitější příklad je na další ukázce: Ve směru pohledu je mnohem více prostoru než za temenem opičky, ale její oči jsou více méně ve středové rovině. Je to tak trochu proti pravidlům? Je a není. Rozhodně platí pravidlo, že střed je tabu, nejen průsečík úhlopříček, ale i středová svislice a středová vodorovná linie. Jenže na tomhle snímku hraje velkou roli ruka opice. Spolu se zády tvoří úhlopříčku a nad hřbetem ruky je ponecháno velmi málo místa. Snímek je tedy více méně v pořádku, pokud jde o umístění do formátu. Totéž, co bylo řečeno o pohledu, platí o pohybu – ve směru pohybu je třeba mít víc místa, než vzadu. Tato zásada je uplatněna na této ukázce. Hlavní pozornost je věnována hlavě a zobáku, proto nevadí, že ocasní část ptáka je mimo formát. Pozornost je soustředěna na zajímavý geometrický tvar, který vznikl zrcadlením ve vodě. Je samozřejmě na zvážení, do jaké míry zvýrazníme tuhle „zrcadlovou dvojakost“ v editoru – jas odraženého obrazu se dá v podstatě libovolně zvětšovat. Ale to už je zase jiné téma. Nezbývá než skončit stejně, jako jsem skončil před necelým měsícem, totiž že zoologická zahrada je skvělé tréningové pole a kompoziční cvičení se zde dělají velmi snadno a jsou o to obtížnější a tudíž pro nás hodnotnější, čím víc se zvířata pohybují. Cvičíme si při tom postřeh a schopnost okamžitého obrazového rozhodování. |