Účastníkům našich kurzů mnohdy připadá, že ruční nastavení bílé je činnost související s magií. Ve skutečnosti jde o velmi jednoduchý úkon nevyžadující žádné zvláštní znalosti. Ukažme si, jak se to dělá!
Nejdříve připomeneme, co to „vyvážení bílé“ je. Většinou fotografujeme při denním světle. Naše fotoaparáty jsou nastavené tak, aby na denním světle byla bílá skutečně bílá a její hodnoty RGB byly vyvážené. Asi takto: ![]() Na tomto obrázku máme bílou, ale také modrou, zelenou a červenou. Bílá je vyvážená, takže modré, zelené a červené detaily jsou barevně věrné. Ne vždycky ale má světlo stejnou hodnotu. Stačí, aby se nebe zatáhlo a světlo je najednou namodralé. Podobně i ve stínu je jiné než na plném sluníčku. A což teprve uvnitř, při umělém světle! Někde svítí zářivky, jinde žárovky. Vlevo je volba AWB, to je automatické nastavení bílé. Ikonky naznačují další volby: sluníčko, stín, mráček, žárovkové osvětlení, zářivkové osvětlení, barevná teplota elektronického blesku. Poslední ikonka je hlavní předmět našeho zájmu, je to ruční nastavení bílé. Ty předchozí, to jsou předvolby. Prostě – když je nebe zatažené, nastavíme mráček, a je to. Hračky byly vyfotografovány při žárovkovém osvětlení, přičemž WB byla nastavena na auto, tedy na automatiku. Obrázek je silně načervenalý. Zkusme tedy druhou volbu, předvolbu žárovka: Je to o něco lepší, ale žádná sláva. Prostě, na tu moji žárovku jako na potvoru předvolba není nastavena. Nezbývá než nastavit bílou ručně. Ale pozor – ruční WB musíme nastavit i jakožto volbu: velmi často to na zrcadlovce bývá přístupné specifickým tlačítkem! Tím zpřístupníme uživatelské nastavení, ale to pak musíme zvlášť nastavit v menu. Takže jednou ruční WB nastavíme jakožto funkci a podruhé definujeme, jak má přístroj tuto funkci provést. Jdeme tedy do oddílu „custom WB“. Tam si zvolíme (nalistujeme) náš referenční snímek. Na našem příkladu je hodně namodralý. To proto, že v tomto oddíle „custom WB“ jaksi visí od minula poslední nastavení, které bylo pořízeno za zcela jiných světelných podmínek. Vůbec na něm nezáleží. Aparát srovná korekce podle aktuální barevné teploty!
Po stisknutí tlačítka SET (zde na našem příkladu) si aparát nastaví korekce a když pak – při nastavení custom WB znovu objekt vyfotografujeme, je už barevně neutrální:
Žádnou záhadu v tom nehledejte. Jde o nastavení korekcí pro barevné kanály. Aparát „ví“, že to co fotí je bílé, takže „srovná do latě“ červený, zelený a modrý kanál. To je vše. Je to opravdu vše? Zde kdybychom nastavili „správně“ bílou, zničili bychom atmosféru soumraku. Ještě lépe to uvidíme na posledním příkladu: Tento obrázek je hodně červený. Nevadí to – zpěváci jsou nasvíceni červeným plamenem. Vypadali by hodně podivně, kdyby ten plamen z pochodně byl najednou „barevně vyvážený“! |
Účastníkům našich kurzů mnohdy připadá, že ruční nastavení bílé je činnost související s magií. Ve skutečnosti jde o velmi jednoduchý úkon nevyžadující žádné zvláštní znalosti. Ukažme si, jak se to dělá!
Nejdříve připomeneme, co to „vyvážení bílé“ je. Většinou fotografujeme při denním světle. Naše fotoaparáty jsou nastavené tak, aby na denním světle byla bílá skutečně bílá a její hodnoty RGB byly vyvážené. Asi takto: Na tomto obrázku máme bílou, ale také modrou, zelenou a červenou. Bílá je vyvážená, takže modré, zelené a červené detaily jsou barevně věrné. Ne vždycky ale má světlo stejnou hodnotu. Stačí, aby se nebe zatáhlo a světlo je najednou namodralé. Podobně i ve stínu je jiné než na plném sluníčku. A což teprve uvnitř, při umělém světle! Někde svítí zářivky, jinde žárovky. Vlevo je volba AWB, to je automatické nastavení bílé. Ikonky naznačují další volby: sluníčko, stín, mráček, žárovkové osvětlení, zářivkové osvětlení, barevná teplota elektronického blesku. Poslední ikonka je hlavní předmět našeho zájmu, je to ruční nastavení bílé. Ty předchozí, to jsou předvolby. Prostě – když je nebe zatažené, nastavíme mráček, a je to. Hračky byly vyfotografovány při žárovkovém osvětlení, přičemž WB byla nastavena na auto, tedy na automatiku. Obrázek je silně načervenalý. Zkusme tedy druhou volbu, předvolbu žárovka: Je to o něco lepší, ale žádná sláva. Prostě, na tu moji žárovku jako na potvoru předvolba není nastavena. Nezbývá než nastavit bílou ručně. Ale pozor – ruční WB musíme nastavit i jakožto volbu: velmi často to na zrcadlovce bývá přístupné specifickým tlačítkem! Tím zpřístupníme uživatelské nastavení, ale to pak musíme zvlášť nastavit v menu. Takže jednou ruční WB nastavíme jakožto funkci a podruhé definujeme, jak má přístroj tuto funkci provést. Jdeme tedy do oddílu „custom WB“. Tam si zvolíme (nalistujeme) náš referenční snímek. Na našem příkladu je hodně namodralý. To proto, že v tomto oddíle „custom WB“ jaksi visí od minula poslední nastavení, které bylo pořízeno za zcela jiných světelných podmínek. Vůbec na něm nezáleží. Aparát srovná korekce podle aktuální barevné teploty!
Po stisknutí tlačítka SET (zde na našem příkladu) si aparát nastaví korekce a když pak – při nastavení custom WB znovu objekt vyfotografujeme, je už barevně neutrální:
Žádnou záhadu v tom nehledejte. Jde o nastavení korekcí pro barevné kanály. Aparát „ví“, že to co fotí je bílé, takže „srovná do latě“ červený, zelený a modrý kanál. To je vše. Je to opravdu vše? Zde kdybychom nastavili „správně“ bílou, zničili bychom atmosféru soumraku. Ještě lépe to uvidíme na posledním příkladu: Tento obrázek je hodně červený. Nevadí to – zpěváci jsou nasvíceni červeným plamenem. Vypadali by hodně podivně, kdyby ten plamen z pochodně byl najednou „barevně vyvážený“! |