Po Kodaku DX6490 (recenzovali jsme v červnu) přichází pětimegový upgrade – před čtrnácti dny jsme o tom přinesli tiskovou zprávu Kodaku. Teď jsme měli příležitost přístroj vyzkoušet.
Koncepce a design
Ovládání a menu
Klíčem k foťáku je plechový kotouč na zadní stěně s joystickem uprostřed. To je volič a vypínač zároveň. Zapneme auto, nebo scény (celkem 16) nebo program/priorita clony-času/manuál a video. Priorita clony/času a manuál se přepínají ovládacím kotoučkem vpředu na výstupku pro prsty, hned pod spouští. Tímto kotoučkem (zmáčknutím se volba potvrzuje) lze nastavovat i expoziční kompenzaci, to je vtipné a efektivní řešení. Menu je typicky kodakovsky pestrobarevné, dobře čitelné. Na závadu je grafika jen při nastavování bílé: obvykle totiž v můžeme okamžitě kontrolovat efekt nastavení, protože za písmeny a ikonami je vidět záběr, tady ne, tady je monochromatické pozadí. V menu nelze listovat kolem dokola, to je též nepříjemné.
Na samostatná tlačítka jsou vyvedeny: samospoušť/sériové focení, makro/krajina a blesk (škoda, že nezná slow režim, to by si čtyřmegový, jinak slušně funkčně vybavený přístroj zasloužil). Zcela vlevo je tlačítko na přepínání LCD (/ elektronický hledáček (samozřejmě s korekcí oční vady).
V menu nastavujeme kvalitu obrazu a volíme mezi best/best 3:2/better/good, což znamená nejlepší/lepší/dobrý. Ve skutečnosti je to přepínání rozlišení, od 5 Mpx dolů. Přepínání komprese je mezi fine a standard.
V praxi
Přístroj nabíhá za – kolik vlastně? Kontrolní stopky se mi objevily za 3,6 sec, tedy rychleji než u předchůdce, ale uvítá vás poučení o tom, co znamená aktuálně nastavený režim – na př. program nebo auto. zpoždění s namáčknutou spouští má 0,1 sec, bez namáčknuté spouště 0,7. Přepnutí na „krajinu“ nezrychlí zpoždění spouště ani o fous. Je škoda, že v režimu program je napevno clona/čas, byla by příležitost přiřadit změnu varianty (na př: 4 – 1/30, 5.6-1/15) na kotouček. Nenapraveno zůstalo opomenutí z předchozího modelu: aparát má rozsah od 1/1000 do 16 sec. Ovšem pouze v režimu priority času lze jít na delší čas než 1/8 sec. To je velmi nepříjemné a je to škoda, protože časy delší než 1/8 sec nejsou nic výstředního, běžně se používají. Ostatně, předvolených scénických režimů je 16 a vřele je doporučuji používat, je to lepší než zápasit se strohým menu.
Snímky mají vynikající kvalitu, při veškeré snaze jsem nenašel stopu po fialových konturách, obraz je kvalitní i v okrajových partiích. Kvalita obrazu je jeho hlavní přednost, pomalost práce jeho hlavní nedostatek – každý ať posoudí, na čem mu záleží víc. Rozdíl v kvalitě mezi čtyř a pětimegovou verzí je vskutku malý. Však taky jde o pouhých 200 pixelů na výšku a na šířku – tak malé jsou rozdíly ve „vysokých kubaturách“. Ke kontrolním fotkám – „Marii“ jsem tentokrát vynechal, na zápasení s prokletou osminou a nastavováním bílé jsem neměl nervy, takže 400 ISO je ze života, z vernisáže obrazů sourozenců Patrika a Bereniky Saudkových (děti Káji Saudka).
Připomínám, že přístroj by měl stát kolem 17 tisíc. A ještě jedno – Kodak má na své stránce pěkné tutorialy (návody) ke svým novým modelům CX, DX a LS.
Ukázky:
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
|
|
Po Kodaku DX6490 (recenzovali jsme v červnu) přichází pětimegový upgrade – před čtrnácti dny jsme o tom přinesli tiskovou zprávu Kodaku. Teď jsme měli příležitost přístroj vyzkoušet.
Koncepce a design
Ovládání a menu
Klíčem k foťáku je plechový kotouč na zadní stěně s joystickem uprostřed. To je volič a vypínač zároveň. Zapneme auto, nebo scény (celkem 16) nebo program/priorita clony-času/manuál a video. Priorita clony/času a manuál se přepínají ovládacím kotoučkem vpředu na výstupku pro prsty, hned pod spouští. Tímto kotoučkem (zmáčknutím se volba potvrzuje) lze nastavovat i expoziční kompenzaci, to je vtipné a efektivní řešení. Menu je typicky kodakovsky pestrobarevné, dobře čitelné. Na závadu je grafika jen při nastavování bílé: obvykle totiž v můžeme okamžitě kontrolovat efekt nastavení, protože za písmeny a ikonami je vidět záběr, tady ne, tady je monochromatické pozadí. V menu nelze listovat kolem dokola, to je též nepříjemné.
Na samostatná tlačítka jsou vyvedeny: samospoušť/sériové focení, makro/krajina a blesk (škoda, že nezná slow režim, to by si čtyřmegový, jinak slušně funkčně vybavený přístroj zasloužil). Zcela vlevo je tlačítko na přepínání LCD (/ elektronický hledáček (samozřejmě s korekcí oční vady).
V menu nastavujeme kvalitu obrazu a volíme mezi best/best 3:2/better/good, což znamená nejlepší/lepší/dobrý. Ve skutečnosti je to přepínání rozlišení, od 5 Mpx dolů. Přepínání komprese je mezi fine a standard.
V praxi
Přístroj nabíhá za – kolik vlastně? Kontrolní stopky se mi objevily za 3,6 sec, tedy rychleji než u předchůdce, ale uvítá vás poučení o tom, co znamená aktuálně nastavený režim – na př. program nebo auto. zpoždění s namáčknutou spouští má 0,1 sec, bez namáčknuté spouště 0,7. Přepnutí na „krajinu“ nezrychlí zpoždění spouště ani o fous. Je škoda, že v režimu program je napevno clona/čas, byla by příležitost přiřadit změnu varianty (na př: 4 – 1/30, 5.6-1/15) na kotouček. Nenapraveno zůstalo opomenutí z předchozího modelu: aparát má rozsah od 1/1000 do 16 sec. Ovšem pouze v režimu priority času lze jít na delší čas než 1/8 sec. To je velmi nepříjemné a je to škoda, protože časy delší než 1/8 sec nejsou nic výstředního, běžně se používají. Ostatně, předvolených scénických režimů je 16 a vřele je doporučuji používat, je to lepší než zápasit se strohým menu.
Snímky mají vynikající kvalitu, při veškeré snaze jsem nenašel stopu po fialových konturách, obraz je kvalitní i v okrajových partiích. Kvalita obrazu je jeho hlavní přednost, pomalost práce jeho hlavní nedostatek – každý ať posoudí, na čem mu záleží víc. Rozdíl v kvalitě mezi čtyř a pětimegovou verzí je vskutku malý. Však taky jde o pouhých 200 pixelů na výšku a na šířku – tak malé jsou rozdíly ve „vysokých kubaturách“. Ke kontrolním fotkám – „Marii“ jsem tentokrát vynechal, na zápasení s prokletou osminou a nastavováním bílé jsem neměl nervy, takže 400 ISO je ze života, z vernisáže obrazů sourozenců Patrika a Bereniky Saudkových (děti Káji Saudka).
Připomínám, že přístroj by měl stát kolem 17 tisíc. A ještě jedno – Kodak má na své stránce pěkné tutorialy (návody) ke svým novým modelům CX, DX a LS.
Ukázky:
|
|
|
|
|
|
|
|