Je to jeden z nejdůležitějších editačních nástrojů – disponují jím všechny jen trochu použitelné editory. Pojďme si připomenout, jak vlastně funguje. Budeme se zabývat, dejme tomu, tímto obrázkem:
Dále, dejme tomu, bych chtěl té milé slečně odstranit nálepku z paže. To je úkol pro razítko jako dělaný. Nástroj najdete v Zoneru Photo Studiu v liště nástrojů vlevo, v Photoshopu i v PS Elements vypadá jeho ikona velmi podobvbně (a zachází se s ním také prakticky stejně).
Nástroj jsme našli a teď si ukážeme, jak funguje. Jde fakticky o kruhový výběr. Ten vytvoříme stisknutím levého tlačítka myši. V tom okamžiku se část obrazu uvnitř výběru uloží do schránky a když pak opětovně klepneme levým tlačítkem na jiné místo, obsah výběru se přenese ze schránky na ono zvolené místo. Asi takto:
Pro názornost jsem část obrazu vynesl ven, jinak samozřejmě pracujeme uvnitř obrazu. Razítko má parametry, ty najdeme po volbě nástroje nahoře:
Parametry jsou asi snadno pochopitelné:
Průměr , to je průměr onoho kruhového výřezu, jak velký má být.
Krytí určí, do jaké míry se má obraz ze zdrojové oblasti přenést do cílové oblasti. 100% je maximum, pochopitelně, a můžeme to procento snižovat až do nuly.
Rozmazání nastavuje míru rozpití okraje výběru.
Hustota je míra přeneseného obrazu pro jednu aplikaci efektu (při jediném přejetí myší).
Spojený určí, zda se má obraz brát jem z jednoho místa (volba „spojený“ je v tom případě vypnuta), anebo zda má zdrojová oblast zůstávat spojena stejnou vzdáleností s cílem.
Na další ukázce vidíme přenesený oprázek s nastaveným 100% rozmazáním. Vidíte, že obraz poznenáhlu ubývá, až splyne s bílým podkladem. Rozmazání nám tedy umožní přenést nenásilně obraz, aby stopy razítka nebyly vidět.
Dva triky Můžeme se teď pustit do práce. První trik spočívá v tom, že nemusíme jen „razítkovat“, tedy jezdit myší a poklepávat levým tlačítkem. Vždycky takto poklepáváme při volbě zdroje: v Zoneru to děláme při stisknuté klávese Ctrl, v Photoshopu a PS Elements při stisknuté klávese levý Alt. Když pak ale nasadíme kurzor na zvolené místoo a při stuisknutém levém tlačítku myši jedeme, vytvoří se souvislý pruh, bez ohledu na to, zdali je volba spojený zapnutá nebo ne. Asi takto:
Takto můžeme přenášet celé souvislé pruhy uvnitř obrazu. Na ukázce jsme vynulovali rozmazání, ale to lze samozřejmě zapnout. Druhý trik: Teď budeme slečně odmarávat nálepku. Velmi si ulehčíme práci, když celou paži dáme do výběru. Jinak hrozí nebezpečí, že myší zajedeme do trika a komplikovali bychom si tím život. Takže jeď už na slečnu jdeme naostro: nejdříve výběr, pak razítko:
No a za pomoci trpělivosti a dostatku času se postupně podaří nálepku odstranit. Je třeba pracovat s parametry, hlavně s krytím a hustotou, samozřejmě i s rozmazáním. Pochopitelně, že velké rozmazání a malé krytí je vhodné při konečné úpravě, kdy „retušujeme retuš“, tedy odstraňujeme stopy, které po razítku zůstaly.
Je to jeden z nejdůležitějších editačních nástrojů – disponují jím všechny jen trochu použitelné editory. Pojďme si připomenout, jak vlastně funguje. Budeme se zabývat, dejme tomu, tímto obrázkem:
Dále, dejme tomu, bych chtěl té milé slečně odstranit nálepku z paže. To je úkol pro razítko jako dělaný. Nástroj najdete v Zoneru Photo Studiu v liště nástrojů vlevo, v Photoshopu i v PS Elements vypadá jeho ikona velmi podobvbně (a zachází se s ním také prakticky stejně).
Nástroj jsme našli a teď si ukážeme, jak funguje. Jde fakticky o kruhový výběr. Ten vytvoříme stisknutím levého tlačítka myši. V tom okamžiku se část obrazu uvnitř výběru uloží do schránky a když pak opětovně klepneme levým tlačítkem na jiné místo, obsah výběru se přenese ze schránky na ono zvolené místo. Asi takto:
Pro názornost jsem část obrazu vynesl ven, jinak samozřejmě pracujeme uvnitř obrazu. Razítko má parametry, ty najdeme po volbě nástroje nahoře:
Parametry jsou asi snadno pochopitelné:
Průměr , to je průměr onoho kruhového výřezu, jak velký má být.
Krytí určí, do jaké míry se má obraz ze zdrojové oblasti přenést do cílové oblasti. 100% je maximum, pochopitelně, a můžeme to procento snižovat až do nuly.
Rozmazání nastavuje míru rozpití okraje výběru.
Hustota je míra přeneseného obrazu pro jednu aplikaci efektu (při jediném přejetí myší).
Spojený určí, zda se má obraz brát jem z jednoho místa (volba „spojený“ je v tom případě vypnuta), anebo zda má zdrojová oblast zůstávat spojena stejnou vzdáleností s cílem.
Na další ukázce vidíme přenesený oprázek s nastaveným 100% rozmazáním. Vidíte, že obraz poznenáhlu ubývá, až splyne s bílým podkladem. Rozmazání nám tedy umožní přenést nenásilně obraz, aby stopy razítka nebyly vidět.
Dva triky Můžeme se teď pustit do práce. První trik spočívá v tom, že nemusíme jen „razítkovat“, tedy jezdit myší a poklepávat levým tlačítkem. Vždycky takto poklepáváme při volbě zdroje: v Zoneru to děláme při stisknuté klávese Ctrl, v Photoshopu a PS Elements při stisknuté klávese levý Alt. Když pak ale nasadíme kurzor na zvolené místoo a při stuisknutém levém tlačítku myši jedeme, vytvoří se souvislý pruh, bez ohledu na to, zdali je volba spojený zapnutá nebo ne. Asi takto:
Takto můžeme přenášet celé souvislé pruhy uvnitř obrazu. Na ukázce jsme vynulovali rozmazání, ale to lze samozřejmě zapnout. Druhý trik: Teď budeme slečně odmarávat nálepku. Velmi si ulehčíme práci, když celou paži dáme do výběru. Jinak hrozí nebezpečí, že myší zajedeme do trika a komplikovali bychom si tím život. Takže jeď už na slečnu jdeme naostro: nejdříve výběr, pak razítko:
No a za pomoci trpělivosti a dostatku času se postupně podaří nálepku odstranit. Je třeba pracovat s parametry, hlavně s krytím a hustotou, samozřejmě i s rozmazáním. Pochopitelně, že velké rozmazání a malé krytí je vhodné při konečné úpravě, kdy „retušujeme retuš“, tedy odstraňujeme stopy, které po razítku zůstaly.