Nezařazené

Klonovací razítko, záplata a retušovací štětec (2)

Včera jsme se seznámili s klonovacím razítkem. Pokládám ho za významný retušovací nástroj. Photoshop ale nabízí další, totiž „záplatu“. Na to říkám, dobrý, ale… Zde podotknu, že znám lidi, kteří jsou tímto nástrojem nadšení a používají ho. Čímž naznačuji, že nadšený nejsem a nepoužívám ho, nicméně chápu a respektuji, že se o to lidé zajímají. Hned řeknu, proč se mu vyhýbám: je do značné míry zautomatizovaný a jaksi si dělá co chce, kdežto já jsem hnusný uzurpátor a snažím se mít nástroje pod osobní nelítostnou kontrolou. Takže pojďme se na něj podívat.

Jde opět o přenášení části obrazu. Rozdíl je ve srovnání s razítkem dvojí: jednak to není kruhové a můžeme vytvořit libovolný tvar, jednak nejsme závislí na prolnutí okrajů – Photopshop jaksi přizpůsobuje okraje záplaty jejímu okolí. Ikonka je v paletě nástrojů, připomíná nějakého rozšlápnutého brouka (nebo hrubě přišitou záplatu…) . Na liště nahoře je soubor voleb jako u nástrojů pro výběr: on to fakticky je výběr, takže můžeme přidávat, ubírat, prolínat, jako v lasu. Pak je důležité, zdali volíme zdroj anebo cíl.

Pokud volíme zdroj, to co dáme do výběru popadneme kurzorem a přeneseme jinam – a hned vidíme, jak to „jiné“ se promítá do výběru. No a naopak když volíme cíl, přenášíme vybrané jinam. Takže prakticky: vrásku dáme do výběru…

… a přeneseme jinam…

… no a ono se to „jiné“ vkopíruje do původního výběru.

Moje námitka: už jsme ji řekl, on si dělá co chce. Jen tak na okraj, o záplatě píše i Simon Joinson ve své skvělé knize Photoshop pro každého a vyjadřuje se o ní velmi opatrně a jeho příklad na str. 77 je velmi problematický. Určitou svéhlavost záplaty jako nástroje nemám rád a proto používám jiný postup, jakousi „ruční záplatu“. Kdybych dejme tomu chtěl retušovat vrásku, udělám si výběr, zkopíruju bezvrásčitou část pleti, Ctrl+J si vybranou bezvrásčitou pleť dám do nové vrstvy a tu prolnu v režimu světlejší barva a dostanu mnohem přirozenější výsledek.

Myslím si, že lepší nástroj Photoshopu (eventuálně Elements) je retušovací štětec a také bodový retušovací štětec, ale o tom zítra, a to bude poslední letošní článek Digineffu.

Včera jsme se seznámili s klonovacím razítkem. Pokládám ho za významný retušovací nástroj. Photoshop ale nabízí další, totiž „záplatu“. Na to říkám, dobrý, ale… Zde podotknu, že znám lidi, kteří jsou tímto nástrojem nadšení a používají ho. Čímž naznačuji, že nadšený nejsem a nepoužívám ho, nicméně chápu a respektuji, že se o to lidé zajímají. Hned řeknu, proč se mu vyhýbám: je do značné míry zautomatizovaný a jaksi si dělá co chce, kdežto já jsem hnusný uzurpátor a snažím se mít nástroje pod osobní nelítostnou kontrolou. Takže pojďme se na něj podívat.

Jde opět o přenášení části obrazu. Rozdíl je ve srovnání s razítkem dvojí: jednak to není kruhové a můžeme vytvořit libovolný tvar, jednak nejsme závislí na prolnutí okrajů – Photopshop jaksi přizpůsobuje okraje záplaty jejímu okolí. Ikonka je v paletě nástrojů, připomíná nějakého rozšlápnutého brouka (nebo hrubě přišitou záplatu…) . Na liště nahoře je soubor voleb jako u nástrojů pro výběr: on to fakticky je výběr, takže můžeme přidávat, ubírat, prolínat, jako v lasu. Pak je důležité, zdali volíme zdroj anebo cíl.

Pokud volíme zdroj, to co dáme do výběru popadneme kurzorem a přeneseme jinam – a hned vidíme, jak to „jiné“ se promítá do výběru. No a naopak když volíme cíl, přenášíme vybrané jinam. Takže prakticky: vrásku dáme do výběru…

… a přeneseme jinam…

… no a ono se to „jiné“ vkopíruje do původního výběru.

Moje námitka: už jsme ji řekl, on si dělá co chce. Jen tak na okraj, o záplatě píše i Simon Joinson ve své skvělé knize Photoshop pro každého a vyjadřuje se o ní velmi opatrně a jeho příklad na str. 77 je velmi problematický. Určitou svéhlavost záplaty jako nástroje nemám rád a proto používám jiný postup, jakousi „ruční záplatu“. Kdybych dejme tomu chtěl retušovat vrásku, udělám si výběr, zkopíruju bezvrásčitou část pleti, Ctrl+J si vybranou bezvrásčitou pleť dám do nové vrstvy a tu prolnu v režimu světlejší barva a dostanu mnohem přirozenější výsledek.

Myslím si, že lepší nástroj Photoshopu (eventuálně Elements) je retušovací štětec a také bodový retušovací štětec, ale o tom zítra, a to bude poslední letošní článek Digineffu.