Oblíbený obrazový editor Zoner Photo Studio přichází s rozšířeným řešením barevných úprav v prostoru HSL. Nelekejte se, hned vysvětlím, že je to něco, co je v Zoneru odjakživa a nyní je to neobyčejně příjemně přístupné.
Jsme zvyklí na barevný prostor RGB, kdy je každá barva definována hodnotou červené, zelené a modré. Libovolnou barvu v rámci daného barevného prostoru ale lze definovat i odstínem, sytostí a jasem (Hue, Saturation, Lightness). I ve velmi starých verzích ZPS (používám verzi 14, která je optimum výkonu a ovladatelnosti dodnes) najdeme HSL sekci Editor pod Efekty – Posun barev – zde se dají kapátkem vybrané barvy velmi efektivně měnit právě v rámci HSL prostoru.
HSL v Zoneru X
V tomto ohledu nastává zásadní posun. Klasický Posun barev zůstává na svém místě, ale v sekci Vyvolat přibyl důležitý nový oddíl Barevné korekce. Je to de facto velmi rozšířený efektový filtr Posun barev. Má dva režimy.
Základní režim
Zde kapátkem klepnete na barevnou partii – na ukázce je to nebe – a posunem jezdce vlevo nebo vpravo měníte buď barevnost, nebo sytost či světlost. Ta třicítka u kapátka znamená, že rozsah barvy je omezený, lze to vypnout.
Jakmile klepneme na položku Odstín/Sytost/světlost, objeví se široká škála odstínů, jež můžeme – v podstatě najednou – upravovat (zde vizuálně pochopíme, co dělá ta třicítka, jak omezuje rozsah posunu). A to je naprosto super a v tomto vidím zásadní posun v Zoneru. Sice přehnané je tvrzení, že je to revoluce a že to nikdo nemá – v Camera Raw je to co má paměť sahá a umí to ACDSee Pro a Paint Shop Pro odjakživa a jistě i další editory, ale to je jedno, hlavně že to je i v Zoneru. Myslím, že si uživatelé tuto funkci zamilují, protože opravdu umí s obrazem dělat divy.
Pokročilý režim
Zde opět pracujeme v HSL, ale rozsah úpravy můžeme přímo ovlivňovat vymezováním segmentu v barevném kruhu. Posunem středového bodu k obvodu stahujeme jas a rozšiřováním / zužováním segmentu ovlivňujeme rozsah úpravy. V krajních hodnotách někdy dochází k nepříjemným barevným jevům, ty se minimalizují táhlem Uniformita.
Další zajímavostí je možnost nastavení masky. V této souvislosti upozorňuju na obvyklou obtíž: lidi si pletou masku, která zobrazuje nějaký výběr, to je tento případ. Jinou funkci má ale maska vrstvy. Vizuálně je to podobné, ale funkčně odlišné a lidem to mate hlavu. Takže prosím: zde je to jen vizualizace toho, co bude ovlivněno úpravou, v našem případě jsou to žluté tóny.
Barevné tónování
To je další novinka, Jak to funguje vidíme na ukázce, kde jsem obrázek posunul do celkové červené. Lze separátně totéž dělat v tmavých i světlých partiích. Je to jistě zajímavé, ale pro praxi mi to přijde poněkud ošemetné a obávám se, že by se tím dalo udělat víc škody než užitku.
Novinek je pochopitelně víc, ne všechny mě baví. Modul Vyvolat je celkově opět zrychlený, on už od podzimní aktualizace šlape docela svižně. Chytřejší je Katalog, v jeho nastavení můžete strávit zbytek života a budete mít o zábavu postaráno:
Byl jsem zvědav, jestli Zoneři už konečně něco udělají s přepínáním barvy při práci s maskou vrstvy. Neudělali a to bych si moc a moc přál do podzimní aktualizace, protože to přeskakování kapátkem je pekelný opruz, zcela zbytečný a Zoner dehonestující.
Shrnutí:
Úpravy barev v HSL jsou zásadně usnadněny a určitě uživatelům ZPS X udělají radost. Někdy příští týden si uděláme tutoriálek a podíváme se na tuto funkci blíž.