Fotografujeme

Jak fotit ve tmě – statické snímky

Dostal jsem od pana J.V. dopis tohoto znění:

Dobrý den, nemáte na Vašich stránkách někde článek o tom, jak fotit ve tmě…?
Pořád mi dělá problém ostření; M/A nejde vůbec a M – stejně nevidím, jestli to je zaostřené… a vůbec si nejsem jistý s ostatním nastavením (ISO, barvy, zda přiclonit nebo ne…

Je to téma zajímavé a tedy se můžeme na focení v noci blíže podívat. Především bych rozeznával noční fotografii statickou a noční fotografii živou.

Dostal jsem od pana J.V. dopis tohoto znění:

Dobrý den, nemáte na Vašich stránkách někde článek o tom, jak fotit ve tmě…?
Pořád mi dělá problém ostření; M/A nejde vůbec a M – stejně nevidím, jestli to je zaostřené… a vůbec si nejsem jistý s ostatním nastavením (ISO, barvy, zda přiclonit nebo ne…

Je to téma zajímavé a tedy se můžeme na focení v noci blíže podívat. Především bych rozeznával noční fotografii statickou a noční fotografii živou.

Statická fotografie: architektura či krajina v noci, to především. Taková práce vyžaduje kvalitní stativ, tedy stativ pevný, s kvalitní hlavou. Aby fotka byla efektní, je třeba mít v záběru světelný zdroj – a nejlépe je takové snímky pořizovat při setmění, kdy je nebe ještě plné zbytkového světla. Nastavení bílé se mi nejvíc osvědčilo na automat, expoziční režim zásadně ruční. Vv kterémkoli automatickém režimu expozice totiž světla ovilvňují expozici, stačí změnit záběr, dostane se nám do něho jiná lampa a expozice bude jiná.

 


 

Jinou podobně řešenou fotku jsme pořídil nedávno před ohňostrojem v Chuchli, expozice 30 sec na clonu F5.6 při ISO 100.

 


 

Takových soumrakových snímků mohu nabídnout spoustu – není na nic technicky nic obtížného, chce to nebát se dlouhých časů na stativu Pan J.V. ale chtěl vědět, jak na to úplně v noci. Nebudete věřit, ale následující fotka je pořízena skutečně v noci:

 


 

Fotil jsem potmě, tedy hodně po soumraku, expozicí zase 30 sec při F5.6. Tím, že není na obrázku světelný zdroj, fotka nevypadá vůbec jako noční. Kdybych exponoval kratší expoziční dobou, byla by tmavá, podexponovaná. Nicméně smysl takové fotky přece jen někdy mají. Následující snímek jsem pořídil v noci dlouhým časem v Seqoia parku v USA. V lese totiž vládnou velmi značné světelné kontrasty a bylo těžké tam fotit majestátní kmeny sekvojí. Nakonec jsem se tedy rozhodl pro noční fotku, zvolil jsme okamžik minimálního kontrastu a toto je výsledek:

 


 

Jak na to? Samozřejmě, opakuji: dobrý stativ, nízké ISO, dlouhý čas. Se zaostřením je problém, musí se ostřit ručně. Pokud „nevidím“, zaostřím na něco jakž takž viditelného ve stejné vzdálenosti a pak fotografujeme náš motiv se zaostřeným objektivem.

Problém je s extrémně dlouhými časy. Třicet vteřin bývá maximum, pak je třeba volit BULB a tento způsob snímání na časy delší 30 sec vyžaduje dálkové ovládání. Bohužel, nevím proč, ale dnes se nedělají foťáky s historickým režimem T, kdy na jedno stisknutí jsme otevřeli závěrku a na druhé ji zavřeli. Tlačítko dálkové spouště musíme držet tak dlouho, dokud chceme mít závěrku otevřenou.

Je třeba vzít na vědomí, že i při nízkém ISO delším časem roste šum, ale to je daň za efektní fotografie, které lze touto cestou pořídit.