Posílám Ti pár fotografií z Navalis, kde jsi chyběl. Asi proto, že bylo ošklivo, skoro až hnusně… , napsal mi Richard Horák. Jistě ho znáte podle fotek, fotograf především Prahy. Je v jeho poznámce výčitka? To určitě! Richard nemůže chybět u žádné takové události, jako jsou říční slavnosti Navalis a když prší, což tedy pršelo, to je pro něho vzpruha a ne odrazení. Slavnosti začínají průvodem po Karlově mostě, tato fáze vrcholí uctěním památky našeho světce Jana Nepomuckého. Kromě obrázku ze záhlaví článku, který je pořízen Leicou Q, jsou všechny tyto fotky Nikonem D850 a objektivem 24-70 V batohu měl Richard ještě 70-200, ale nějak na něj nedošlo přinejmenším v tomto výběru se na něj nedostalo. Ono je to docela pouční, prostě – ten široký záběr lépe zachytí děje, vyžaduje to ovšem… jít blíž. Jít blíž a organizovat prostor, ujasnit si, co má být dominanta záběru a co je jen dokreslující element.
Pojďme teď k jednotlivým snímkům. Příručky varují před symetrií, nicméně někdy je fotka na symetrické kompozici postavená a to je tento příklad. Hlavy koní rámují jezdce a v pozadí mostecká brána. Podařilo se i to velmi obtížné – oddělit motiv od davu.
Své místo ve skladbě reportáže má i detail bez lidí. Světcův pomníček čeká na primasův příchod, nikdo v záběru není, je to klidný obraz naprosto dokonale lokalizovaný – víme, že je to na Karlově mostě a Hrad je v pozadí.
Živý záběr dominantní postava je v třetině a zabírá zhruba třetinu plochy, to je až učebnicově čisté vyvážení rozvržení obrazu. Clona F2.8, tedy plná světelnost – ostrá je hlavní figura a je díky malé cloně odpíchnutá od pozadí, to ale zůstává čitelné.
Obraz postavený podle podobných zásad – malá clona, krátké ohnisko, jít blízko a zachytit zajímavý výraz v obličeji. Je v tom i hodně velký kus psychologie.
Arcibiskup pražský kardinál Dominik Duka – oslavy svatého Jana vrcholí. V pozadí tušíme lidi s foťákem. Ti ovšem mají smolíka… je třeba být vpředu. Jak to udělat? Na to se zeptejte Richarda.
Součástí říčních oslav jsou i pravé benátské gondoly.
Ve slejváku přijdou k duhu pláštěnku. A co fotograf? Na něho divák nemyslí, nicméně podívejte se, jaký liják je vidět v levém horním rohu. Není to blejsknuto, fotograf využil umělého osvětlení scény.
Dominik Duka se svou svitou, Hrad v pozadí. Světlo vypíchne hlavní postavu. Říční slavnosti vrcholí.
Všechny tyto fotky pořídil Richard Horák v naprosto odpuzujícím počasí. Ano, tak na počasí opravdu není úspěch založený! Další Richardovy fotky můžete vidět na jeho stránce richard-horak.cz.