Minulý týden jsme si v našem videu připomněli některé zásady focení na sněhu, jak technicky, tak záběrově. Upozornil jsem, že sníh vytváří mimořádné podmínky, které mohou poplést expoziční automatiku. Dnes se k tomu vrátíme podrobněji. Minulý týden jsme si v našem videu připomněli některé zásady focení na sněhu, jak technicky, tak záběrově. Upozornil jsem, že sníh vytváří mimořádné podmínky, které mohou poplést expoziční automatiku. Dnes se k tomu vrátíme podrobněji.
Minulý týden jsme si v našem videu připomněli některé zásady focení na sněhu, jak technicky, tak záběrově. Upozornil jsem, že sníh vytváří mimořádné podmínky, které mohou poplést expoziční automatiku. Dnes se k tomu vrátíme podrobněji. Minulý týden jsme si v našem videu připomněli některé zásady focení na sněhu, jak technicky, tak záběrově. Upozornil jsem, že sníh vytváří mimořádné podmínky, které mohou poplést expoziční automatiku. Dnes se k tomu vrátíme podrobněji.
Sníh a korekce
Ve svém videu jsem upozorňoval, že měřáky expozice jsou kalibrované na střední šedou. Ta vypadá takto:
Sníh je ovšem mnohem světlejší, zvlášť když je prudce nasvícen sluncem. Takže automatika si myslí, že světlo je odraženo od šedé, tomu přizpůsobí osvit a výsledkem je tmavý sníh. Což je tento školní příklad:
Vtip je ale v tom, že málokdy zabíráme jenom sníh. Musíme totiž vzít v úvahu poměr jasných sněhových ploch a tmavých partií. Tak například tato fotka je pořízena bez korekce expozice a podle očekávání je sníh tmavý.
Stačilo ale objektiv zamířit o metr vedle – a sníh je bez korekce dokonce přepálený. Jak se to mohlo stát?
Ukažme si jeho histogram.
Ten má tři výkyvy – každý náleží jedné jasové oblasti. Podívejme se, jak:
Jedničky jsou jasy, dvojky střední tóny a trojky jsou tmavé. Těch tmavých je tu hodně – a když automatika počítala průměr hodnot, průměr se obrátil na temnější stranu a odnesly to jasy.
Toto je histogram předchozího, toho šedivého obrázku. Vlevo jsou tmavé partie – vidíte, jak málo jich je? Pouze maličký kopeček. Tak se stalo, že převládly střední šedivé tóny.
Takže když budu fotit zasněženou japonskou zahradu manželů Jarky a Václava Wiesnerových v Olešku u Prahy (je po domluvě přístupná, viz link), nebude korekce třeba, protože tmavé a světlé partie tu jsou vyvážené. Foceno Nikonem1 J5, recenzi chystám.
Když ale sněžná osluněná plocha převažuje, automatika se snadno nechá ošálit a sklouzne k podexpozici.
Samozřejmě nebudete s pásmem v ruce vyměřovat krajinu. Stačí na tyto jednoduché principy pomyslet a sledovat na displeji fotoaparátu, jak nám to vychází. Čímž vám přeji, aby to vycházelo dobře. K těm Wiesnerům zajděte, stojí to za to!