Site icon Digineff

Fejeton: Slovo proti hrobníkům

Huawei P30 PRO si rychle získal pověst nejlepšího současného fotomobilu, pak mu nasadili psí hlavu. Máme tu ale Samsung Galaxy S10+ a ten je koncepčně hodně podobný. Koncept je tento: mobil v hlavní sadě nabízí ekvivalenty hned tří ohnisek, ultraširokoúhlé, rozumně širokou sedmadvacítku a střídmý teleobjektiv, přičemž všechny tři moduly spolu spolupracují. V praxi to pak vypadá, jako byste měli přístroj s ultrazoomem 16 – 138, což je víc než osminásobný rozsah. Digitálně se to dá dotáhnout ještě výš, na 270 mm, ale kresbou už to není ono.

Když pak přijde novinka nenovinka Canon EOS 250D, mohl by někdo zabědovat, že éra velkých skvělých fotoaparátů je za námi. Mobily se rozvíjejí rychleji než fotoaparáty. Rozdíl mezi Huaweiem P10 a P30 je velký, když to trochu přeženu, jako mezi Kašparovým blériotem a F šestnáctkou. Rozdíl mezi Canon EOS 200D a 250D je v tom, že 250D má okudlaný videoformát 4K s crop faktorem skoro 2,5 krát a ostření na oko coby první Canon, což je funkce pěkná na prezentacích, ale v praxi více méně k ničemu, protože se nemůžete spolehnout, že opravdu a stoprocentně zafunguje.
Co s tím?
Nejlépe bude, když se vrátíme z oblak na pevnou zemi. Dlouhodobě tu šířím skepsi nad pověrou, že bezzrcadlovky nutně a hned teď zabijí zrcadlovky a že vyhraje ten, kdo odloží toto číslo časopisu, odnese svou DSLR výbavu do bazaru a koupí bezzrcadlo. Také kolem fotomobilů panují nereálné fámy a představy.

On ten Samsung Galaxy S10+ má skutečně všechno, co k fotografickému životu potřebujete. O rozsahu ohnisek jsem mluvil. Skvěle zvládá vysoké ISO. Má režim Noc, ve kterém seká jednu fotku za druhou a složí je dohromady a ve výsledku je fotka s pětivteřinovou expozicí braná z ruky použitelně ostrá. Má režim RAW a v PRO režimu můžete nastavit, co si vzpomenete, všechny parametry (clonu pochopitelně ne).

Jenže pak s tím vyrukujete do terénu. To co teď napíšu se ovšem týká všech mobilů, není to útok na Huawei nebo Samsung. Na sluníčku jakž takž vidíte záběr. Abyste přesně komponovali, to pusťte z hlavy. Můžete korigovat expozici, ale fakt jen přes pohyblivou ikonu sluníčka, ne po přepnutí do PRO režimu a tažením jezdce po škále. Zkrátka a dobře, vidíte na displeji starou pentli, každou chvilku na něco sáhnete a ono to fotí ve čtvercovém formátu nebo to natáčí video. Směšná představa, že by někdo ve fofru měnil parametry.

Kdežto ta koncepčně stará dobrá zrcadlovka nabízí hledáček s gumovou obrubou. Vidíte v něm všechno, co potřebujete. Na povrchu přístroje jsou tlačítka, ta nahmatáte a ani se na ně nemusíte koukat. Hodnoty měníte rollerem a v hledáčku sledujete, co jste nastavili. Zkrátka, je to pořádné focení.

Aby mi bylo přesně rozuměno: focení mobilem nezavrhuji, opak pravdou. Mám koncepčně předpotopního iPhona, fotím s ním a myslím, kdyby tak chtěl umět to co ten Huawei nebo Samsung. Jenom se vzpírám těm hrobnickým představám, že tohle pohřbí to a to zas tamto. Fotografie je široká louka a různá kvítka na ní ještě dlouho pokvetou. I analog, také Instax od Fujifilmu.

Exit mobile version