Ve čtvrtek se v klubu Radost v Praze oslavovaly dvacetiny Photoshopu a připomínaly se historické verze od jedničky až po současnou CS4, přičemž za obzorem už vykukuje přísvit CS5. To to uteklo!
Já osobně jsem viděl Photoshop poprvé někdy v roce 1992. Bylo to v DTP pracovišti firmy Hersant v Paříži, grafik se jmenoval Christien a byl nadšený hlavně křivkami, na které jsem koukal jak tele na nová vrata. Prapůvod Photoshopu jde do Michiganu do Ann Arbor ke Glennovi Knollovi, který se svými dvěma syny Thomasem a Johnem miloval fotografii a počítače. Thomase fascinovala temná komora, John experimentoval s počítačem Apple II s 64k RAM. Zájem o počítačové zpracování obrazu zavedl Johna Knolla do firmy Industrial Light and Magic (ILM) v Marin, California. Zde se vytvářejí filmové triky. Experimenty obou bratrů vedly k vytvoření aplikace, kterou nazvali Display. Na obrazovce dokázala vytvářet bitmapy. John se pokusil přenést obrazové soubory z počítače Pixar používaného v ILM do tohoto programu, jenže byly příliš tmavé. Vymysleli tedy rutinu na zesvětlování obrazu a tak se zrodila gamma korekce. V roce 1988 už byla aplikace pomalu zralá na zveřejnění. Thomas se pustil do dokončení programu zvaného ImagePro a John obcházel firmy v Silicon Valley, aby jim výsledek nabídl. Uspěl u firmy BarneyScan, která souhlasila, že aplikace zvaná Photoshop se bude dodávat jako bundle j jejich skenerům. Zde jsou ikony původního obrázku, převzaté ze serveru Storyphoto, odkud čerpám i tyto informace. V září roku 1988 bratři Knollové předvedli jejich Photoshop lidem z Adobe, těm se líbil a v únoru 1990 se po desetiměsíčním dopilování zrodil Photoshop 1.0. Původní verze byly pro Macintosh, až verze 2.5 z listopadu 1992 byla k mání i ve verzi Windows. Verze 3.0 zavedla vrstvy (září 1994) a 4.0 (listopad 1996) vrstvy úprav a akce, tedy makroinstrukce. No a pak to šlo jak na drátkách, 5.0 přinesla správu barev, historii a magnetické laso, 5.5 filtr „oddělit“, 6.0 styly vrstev a dialog pro prolínání vrstev, 7.0 text ve vektorech a retušovací štětec a od 7.0.1 máme i Camera Raw. Od osmičky se Photoshop označuje jako CS (Creative Suite), přičemž CS2 začala podporovat 32bitové zpracování a aktuální CS4 s kódovým názvem Stonehenge podporují 64bitové zpracování. Původní Photoshop se vešel na disketu (viz vpravo), dnes je to trochu jinak. Thomas Knoll vedl vývoj až do CS4 a nyní se soustředil na jeho součást, na Camera Raw. Jeho bratr John nadále pracuje v Industrial Light and Magic a fungoval jako Visual Effects Supervisor v nových Hvězdných válkách, dvou filmech Star Trek a Pirátech v Karibiku. Jejich otec nadále je profesorem na University of Michigan. Vyznání na konec Fotografii jako výtvarný obor posunul do nové dimenze. Takzvaná čistá fotografie je podle mého názoru mýtus. Nikdy neexistovala, snad v době daguerrotypie. Už volba gradace papírů a volba vývojky – nebyla nic jiného, než metoda jak ovlivnit křivku gamma. Nadržování a zadržování při zvětšování, co jiného to je, než lokální úprava tonality? Naproti tomu, žádný Photoshop, žádná CS10 která nás v budoucnu snad čeká, nenahradí lidský faktor. Na vrcholné úrovni se fotografie musí žít; fotograf musí splynout s tématem, ztotožnit se s ním. Je to osobní volba, a na ni nikdy žádný filtr nebude.
|