Site icon Digineff

Do Megapixelu za Hasselbladem

Na semináři pořádaném v předváděcím sále pražského sídla Megapixelu v ulici Komunardů 42 předvedli své výrobky zástupci firmy Hasselblad a Penta. Důraz byl především na modelové řadě H5D, ale nechyběla tu ani stěna CFV-50, která změní v digi kterýkoli Hasselblad řady V od roku 1957.

Na semináři pořádaném v předváděcím sále pražského sídla Megapixelu v ulici Komunardů 42 předvedli své výrobky zástupci firmy Hasselblad a Penta. Důraz byl především na modelové řadě H5D, ale nechyběla tu ani stěna CFV-50, která změní v digi kterýkoli Hasselblad řady V od roku 1957.

Jde samozřejmě o zcela profesionální přístroje v nejvyšší cenové kategorii. Nejdražší je tělo H5D-200MS, které stojí bez čtyř tisíc jeden milion jedno sto tisíc. Žádný z doporučených objektivů nejde pod sto tisíc, zoom HCD 35-90 stojí dokonce 205 tisíc.


Hasselblad spolupracuje i s firmou Sony, na semináři byl přítomen i jeden kus modelu Lunar a Stellar, vycházejí ze Sony NEX-7 a RX100, existuje i model HV, což je zase dvojče SLT-A, tedy fullframové zrcadlovky. Ke smyslu těchto dvojčat za čtyř a vícenásobnou cenu se nebudu ze zdvořilosti vyjadřovat.


Výrobky prezentoval oblastní prodejní manažer Jens Anthonsen.

Model H5D je už hodně daleko od původního modelu H1, jak jsme ho poprvé viděli před dvanácti lety na Photokině. Koncept aerodynamicky řešeného přístroje zůstal, ale tehdy to byl především filmový přístroj a s digi se počítalo jako s nějakou prémií. Současné HD pětky se dělají v různých provedeních, verze 50 má 50 Mpx (36.8 mm × 49.1 mm ), 60 má 60 Mpx (40.2 mm × 53.7 mm) a 200MS znamená multishot, kde o 50 Mpx čip, avšak exponuje na několikrát a čip se posouvá o jeden pixel, takže vznikne 200 Mps snímek. Podobné řešení nabízí i Sinar už delší dobu. Na prezentaci byl vidět i letošní model 50C, vybavený snímačem architektury CMOS místo obvyklého CCD, – historicky první CMOS středního formátu. Je trochu komické, že se dá ovládat přes wi-fi z mobilu. Multishot řešení má ještě tu výhodu, že se barevná informace získává přímo, bez demozaikování. Je zde zaručená absolutní kvalita. O tom ostatně svědčí i naše ukázky, pořízené na semináři. Toto je výřez ve 100%:


Výřez pochází z této fotografie, jak ji pořídil Jens Anthonsen. Mimochodem, všimněte si, jak nelítostná je ultrakvalita k pleti i ideálně krásné mladé a odborně nalíčené dívky. Kdybych se nechal fotit já, praskne čočka.


Můžete se pokochat i originálem. S těžkým srdcem jsem ho převedl do JPG, ke stažení je na proklik fotky nahoře. Pokud byste si chtěli stáhnout 150MB TIFF, je vám k disposici zde, má ale 134 MB. Mimochodem, zajímal mě rozdíl mezi původním tifem a uloženým jepegem. Rozdíl v tom je, ale minimální a nevěřím, že by se projevil v tisku fotky:


Do Megapixelu tedy zavítala firma nabízející utimativní kvalitu. Je jasné, že tyto přístroje jsou určené především ke studiové a aranžované práci, ale v rukou znalého člověka se s tím dají udělat i zázraky v oblasti živé fotografie. Musí ale ten člověk být hodně znalý, jsou to stradivárky, na které je potřeba umět hrát.

Exit mobile version