Richarda Horáka známe jako fotografa Prahy. V jeho hledáčku ale nejsou jenom stavby a atmosféra historického města. Zajímá se také o události v hlavním městě a nechyběl ani na pondělní demonstraci zaměřené proti jmenování Marie Benešové ministryní spravedlnosti. Politická stránka věci je nyní mimo náš zájem. Podívejme se, jak událost pojal zkušený fotograf.
Prvotní je volba vybavení. Richard je nikonista, to je o něm známo a asi vás bude zajímat, kterého že Nikona si zvolil. Odpověď jednoduchá – je to Leica Q! Malý, nenápadný, ovšem vysoce výkonný přístroj s pevným objektivem s ohniskem 28 mm mu stačil k pokrytí obrazově složité události. Když se na obrázky podíváte, uvidíte, že Richard zachoval klasické pravidlo fotoreportáže – šel od celkového pohledu až k detailům. Na to mu stačilo pevné ohnisko pevně vestavěného objektivu, takže ne pytel zoomových objektivů!
Vezměme to po pořádku – celkový pohled na zaplněné Staroměstské náměstí. Ve vzduchu létají letáky a snášejí se dolů na publikum.
Expozičně složitá situace – je skoro osm večer, foceno na 400 ISO, na plnou světelnost F1.7 v režimu preference clony. V záběru čtyři lidé – to je malá skupina, přehledná, čitelná, jejich výrazy jsou zřetelné, víme o co jde.
Detailní záběr – i takové postavy se události zúčastnily.
Ve skladbě reportáže může dobře fungovat i detailní čitelný motiv se symbolickým výrazem. Do obrazu jsou zakomponovaná rozsvícená okna, ta tam hrají důležitou roli, bez nich by obraz byl méně výrazný.
Další pohled do shromáždění. Zde už je účastníků víc a je to asi krajní počet, jsme na hraně čitelnosti. Kompozici drží transparent A DOST, ze stran rámují dva deštníky, to drží obraz pohromadě.
Variace na před-předchozí obrázek, významnou roli hraje kostel sv. Mikuláše mimo ostrost – opět je to na plnou světelnost F1.7.
Velká světelnost má separační efekt i při krátkém ohnisku f=28 mm. Slečna s praporkem je tím pánem zřetelně čitelná.
Obrazově je podle mne nejzdařilejší úvodní fotka v hlavě článku, ta s parapletem a s letákem JUSTICE. Tady je zacloněno na F9.0, aby dav dole byl lépe vidět – při tak malé vzdálenosti okraje deštníku od objektivu by při cloně F1.7 byl dav nečitelný. Tak tomu se říká obrazově zpracovaná událost, jde do symboliky, je tu pár prvků a vypovídají o věci naprosto vše. Tak tohle je nahlédnutí přes rameno mistrovi.