Site icon Digineff

DD – fotili jsme draky

Účastníci Dílny Digineffu se v sobotu vypravili do Oleška u Prahy, aby tam fotili drakiádu neboli skupinové vyouštění draků. Povězme si něco o zkušenostech, které jsme tam získali.

Připomenu, co to ta Dílna Digineffu je. Je to další seminární akce IDIFu. Princip bude takový, že posluchač si předplatí na libovolných seminářích. Ty budou vyhlášeny dopředu – fotografování v terénu, práce s počítačem. Půjde zpravidla o odpolední, případně večerní akce. Posluchači si vyberou ty semináře, které je budou zajímat – některé budou zaměřené spíš na reportážní foto, jiné na krajinu nebo architekturu. Detaily stran předplatného se v těchto dnech ladí – akce Dílny jsou tedy pilotní, zkušební. Jde o to, abychom nastartovali souvislý seminární kurz pro vážné zájemce o fotografování. Jednorázové kurzy a semináře jsou užitečné, ale co je to platné, chce to soustavnou práci.

Koho by účast na Dílně zajímal, prsím napište mi na adresu

ondrejneff zavináč gmail.com

No a teď k tomu Olešku.

Především, stanoilijsme si zadání. Vždy jwe dobré jít na akci s přesnější představou, co tam mám fotit. Takže zde bylo zadání „emoce při pouštění draků“. Šlo o to, zaměřit se na obličeje a jejich výrazy, na grimasy, na gesta.

Použití delšího ohniska samozřejmě napomáhá tento úkol splnit. Dlouhé ohnisko také „zahušťuje perspektivu – tím, že jsme od objektu daleko a zabíráme ho v úzkém úhlu, vzdálené předměty se zdaví být blíže než ve skutečnosti jsou.

Je třeba hlídat rychlost závěrky. Obecně platí zásada, že kolik milimetrů ohniska (po přepočtu na kinofilm, tedy tzv. ekvivalent, tolik „tin“ sekundy. Takže na příklad 200 mm vyžaduje aspoň 1/1250 sec. Soudobé ultrazoomy dosahují ekvivalentu kolem 500 mm, ty pak vyžadují aspoň 1/500 sec. Pravda, dnes už jsou všechny stabilizované, ale věřte – nejjistější stabilizátor je krátká doba osvitu!

No a třetí zásada s těmi předešlými souvisí – je dobré fotit na plnou světelnost, tedy nejmenší clonu (abychom si rozuměli – nejmenší clonou rozumíme nejmenší clonové číslo). Malá clona pomáhá vydělit objekt od pozdadí.

Pak užnezbýbvá než číhat na vhodný okamžik, na zajímavougrimasu nebo pohyb…

… a třeba na okamžik, kdy někomu drak spadne na hlavu.

Účastníci Dílny Digineffu se v sobotu vypravili do Oleška u Prahy, aby tam fotili drakiádu neboli skupinové vyouštění draků. Povězme si něco o zkušenostech, které jsme tam získali.

Připomenu, co to ta Dílna Digineffu je. Je to další seminární akce IDIFu. Princip bude takový, že posluchač si předplatí na libovolných seminářích. Ty budou vyhlášeny dopředu – fotografování v terénu, práce s počítačem. Půjde zpravidla o odpolední, případně večerní akce. Posluchači si vyberou ty semináře, které je budou zajímat – některé budou zaměřené spíš na reportážní foto, jiné na krajinu nebo architekturu. Detaily stran předplatného se v těchto dnech ladí – akce Dílny jsou tedy pilotní, zkušební. Jde o to, abychom nastartovali souvislý seminární kurz pro vážné zájemce o fotografování. Jednorázové kurzy a semináře jsou užitečné, ale co je to platné, chce to soustavnou práci.

Koho by účast na Dílně zajímal, prsím napište mi na adresu

ondrejneff zavináč gmail.com

No a teď k tomu Olešku.

Především, stanoilijsme si zadání. Vždy jwe dobré jít na akci s přesnější představou, co tam mám fotit. Takže zde bylo zadání „emoce při pouštění draků“. Šlo o to, zaměřit se na obličeje a jejich výrazy, na grimasy, na gesta.

Použití delšího ohniska samozřejmě napomáhá tento úkol splnit. Dlouhé ohnisko také „zahušťuje perspektivu – tím, že jsme od objektu daleko a zabíráme ho v úzkém úhlu, vzdálené předměty se zdaví být blíže než ve skutečnosti jsou.

Je třeba hlídat rychlost závěrky. Obecně platí zásada, že kolik milimetrů ohniska (po přepočtu na kinofilm, tedy tzv. ekvivalent, tolik „tin“ sekundy. Takže na příklad 200 mm vyžaduje aspoň 1/1250 sec. Soudobé ultrazoomy dosahují ekvivalentu kolem 500 mm, ty pak vyžadují aspoň 1/500 sec. Pravda, dnes už jsou všechny stabilizované, ale věřte – nejjistější stabilizátor je krátká doba osvitu!

No a třetí zásada s těmi předešlými souvisí – je dobré fotit na plnou světelnost, tedy nejmenší clonu (abychom si rozuměli – nejmenší clonou rozumíme nejmenší clonové číslo). Malá clona pomáhá vydělit objekt od pozdadí.

Pak užnezbýbvá než číhat na vhodný okamžik, na zajímavougrimasu nebo pohyb…

… a třeba na okamžik, kdy někomu drak spadne na hlavu.

Exit mobile version