Napsal mi pan J.Š. tento mail:
V poslední době jsem se snažil pokročit = využití a práce s vrstvami, mám od Zonerů tu jejich příručku, žel v ní mi to tak jasně popsané není, více jsem se poučil ve Vašem DIGINEFF. Moc za to děkuji, pomohlo mi to. Ale, ale mám jeden dotaz, byť tzv. magnetické laso funguje takřka přesně, je mi práce s myší, obtahování obrysu až nepraktické. Není možné jiné řešení s něčím podobným tužce, peru ?
Vím že na trhu nabízejí např. grafický tablet s perem, ale obchodníci mi nejsou schopni potvrdit jeho použitelnost v kombinaci se stolním pc a Zonerem.
Jedno je jisté: suverénem na trhu s grafickými tablety jsou výrobky firmy Wacom. Pracuje se s nimi vskutku jakoby perem: místo myší opisujeme křivku perem. Tohle pero na rozdíl od myši reaguje na přítlak. Přitom ten přítlak se dá regulovat, definovat atd. Spousta výtvarníků pracuje na tabletu. Na obrázku je klasický tablet v roli polohovacího zařízení:
To jsou nesporně přednosti tabletu a je to důvod, proč ho tolik výtvarníků i fotografů používá.
Mohu poskytnout jen dílčí zkušenosti, čili důvod, proč ho nepoužívám já.
Přesnost tahu při vytváření výběru mi nevadí – zásadně totiž detaily zvětšuji tak, abych na velkém monitoru vedl myší výběr s dostatečnou přesností. Magnetické laso (nástroj editoru) téměř nikdy nepoužívám, zpravidla polygonové laso. Pokud jde o tablet, zásahy do obrazu jsou prima, nicméně pak je třeba ovládat i menu editoru a jednotlivé karty a na nich táhla atd. Jistě to lze dělat i perem, nicméně po létech zvyku jsem se nedokázal přeorientovat. Navíc, při psaní textu potřebuju myš, takže jsem musel kombinovat myš a tablet a to je pěkná otrava.
Nicméně jednu praktickou radu přece jen dám – nevidím důvod proč prahnout po velkém tabletu. Tahy rukou jsou pak zbytečně velké a rozmáchlé a po dvou třech hodinách editace vás bolí ruka. Naprosto stačí malý tablet pro úpravu fotek. Nicméně berte mé doporučení s rezervou, je od člověka, který tabletu nepřišel na chuť.