Článek z 21. 11 Clona a světelnost vyvolal mezi čtenáři pozornost. Ukázalo se, že tyto základní pojmy pořád ještě nejsou zcela Objasněny.. Zde je tedy další pokus o vysvětlení. Náš čtenář J. G. se ještě ptá, jak je to s clonou v zoomu, jestli se nějak mění. Nejdříve dotaz pana J.G.: Domněnka pana J.G. o „čtvrtině světla“ při cloně 4 je bohužel nesprávná. 1 – 1,4 – 2 – 2,8 – 4 – 5,6 – 8 – 11 – 22 čili clona 4 propouští 16 x méně světla než clona 1. Přirozeně, že s ohledem na konstrukci a ohniskovou vzdálenost má clona při daném clonovém čísle (dejme tomu F4) různý průměr. V praxi nás to nemusí zajímat, jak velký průměr clonový otvor má. Důležité je clonové číslo, protože právě clona v kombinaci s délkou expozice za dané citlivosti při daném světle rozhoduje o správné či chybné expozici. Vazba na ohniskovou vzdálenost se dá vysvětlit příměrem s oknem a chodbou. Clona v zoomu se samozřejmě mění. Zoomy s konstantní světelností patří k optickým lahůdkám a málo kdy se s nimi setkáme v kategorii spotřebních fotoaparátů (k výjimkám patří na př. Nikon Coolpix S4 nebo S10). Když se budeme dívat dovnitř – tedy zpředu – do takového objektivu při zoomování, uvidíme, že při zvětšování ohniska k nám dopředu pluje velká čočka: to je trik těchto objektivů, že ona „sběrná čočka“, která je odpovědná za množství procházejícího světla, má velký průměr a při zoomování se pohybuje dopředu, „světlu vstříc“. Triktedy je v tom, že vysoká světelnost (F2.8 či F4) je zde vlastně ta „menší světelnost“ běžného zoomu. Protože čočka je velká, objektivy tohoto typu – zvláště při dlouhých ohniscích, jsou velké, těžké a velmi drahé. I ony musí poslouchat optické zákony.
Objektiv od Nikonu, je to Zoom – Nikkor ED AF-S 80-200 mm s pevnou světelností F2.8. Stojí skoro 40 tisíc. |
Článek z 21. 11 Clona a světelnost vyvolal mezi čtenáři pozornost. Ukázalo se, že tyto základní pojmy pořád ještě nejsou zcela Objasněny.. Zde je tedy další pokus o vysvětlení. Náš čtenář J. G. se ještě ptá, jak je to s clonou v zoomu, jestli se nějak mění. Nejdříve dotaz pana J.G.: Domněnka pana J.G. o „čtvrtině světla“ při cloně 4 je bohužel nesprávná. 1 – 1,4 – 2 – 2,8 – 4 – 5,6 – 8 – 11 – 22 čili clona 4 propouští 16 x méně světla než clona 1. Přirozeně, že s ohledem na konstrukci a ohniskovou vzdálenost má clona při daném clonovém čísle (dejme tomu F4) různý průměr. V praxi nás to nemusí zajímat, jak velký průměr clonový otvor má. Důležité je clonové číslo, protože právě clona v kombinaci s délkou expozice za dané citlivosti při daném světle rozhoduje o správné či chybné expozici. Vazba na ohniskovou vzdálenost se dá vysvětlit příměrem s oknem a chodbou. Clona v zoomu se samozřejmě mění. Zoomy s konstantní světelností patří k optickým lahůdkám a málo kdy se s nimi setkáme v kategorii spotřebních fotoaparátů (k výjimkám patří na př. Nikon Coolpix S4 nebo S10). Když se budeme dívat dovnitř – tedy zpředu – do takového objektivu při zoomování, uvidíme, že při zvětšování ohniska k nám dopředu pluje velká čočka: to je trik těchto objektivů, že ona „sběrná čočka“, která je odpovědná za množství procházejícího světla, má velký průměr a při zoomování se pohybuje dopředu, „světlu vstříc“. Triktedy je v tom, že vysoká světelnost (F2.8 či F4) je zde vlastně ta „menší světelnost“ běžného zoomu. Protože čočka je velká, objektivy tohoto typu – zvláště při dlouhých ohniscích, jsou velké, těžké a velmi drahé. I ony musí poslouchat optické zákony.
Objektiv od Nikonu, je to Zoom – Nikkor ED AF-S 80-200 mm s pevnou světelností F2.8. Stojí skoro 40 tisíc. |