Site icon Digineff

Canon EOS 5DS R

Padesátimegová plnoformátová zrcadlovka od Canonu pumpuje adrenalin do žil. Fotil jsem s ní raftové závody a americký fotbal, poreferoval o svých poznatcích, ale co je to platné, chce to pořádnou recenzi. Tu poskytl Petr Váňa. Poznali jste ho při recenzování modelu Canon 7D Mark II a věřte, že na odbornosti a pečlivosti neppolevil. Zde jsou výsledky jeho zkoumání.

Recenze Petra Váni

Padesátimegová plnoformátová zrcadlovka od Canonu pumpuje adrenalin do žil. Fotil jsem s ní raftové závody a americký fotbal, poreferoval o svých poznatcích, ale co je to platné, chce to pořádnou recenzi. Tu poskytl Petr Váňa. Poznali jste ho při recenzování modelu Canon 7D Mark II a věřte, že na odbornosti a pečlivosti neppolevil. Zde jsou výsledky jeho zkoumání.

Recenze Petra Váni

Jedno tělo, dvě verze. V podstatě jde o dvě ta samá těla, liší se vlastně opa ně než bychom čekali, u verze R nechybí rozostřovací maska, oni jsou tam naopak dvě na sobě. Jedna rozostřovací a druhá, která to zase vrací zpět. Možných důvodů proč se Canon rozhodl jít touto cestou (podobně jako Nikon D800/E) je více, např. že předpokládal větší zájem o klasickou verzi 5DS, která nakonec takový zájem nevyvolala.


Kterou verzi vybrat? Na tuto otázku neumím přesvědčivě odpovědět během tak krátké doby a navíc jen s jednou verzí těla. Osobně jsem při výběru vycházel ze zkušeností s Nikony a jejich vývojem, kde Nikon již od aplikace filtru u D810 ustoupil zcela a stejně tak on(D7100, D5300, D5500) i jiní výrobci(K-5 II) i u některých modelů APS-C. Trend je tedy zřejmý. Naopak u Canonu je toto první DSLR „bez“ low pass filtru. Volba tedy jednoznačně padla na verzi R, bohužel o nemalých 6 tisíc dražší. Této volby po třech týdnech rozhodně nelituji.

Schéma funkce přidané „rušící“ vrstvy low pass filtru. A je první vrstva, která rozostřuje a B je druhá vrstva, která naopak zase zaostřuje světlo zpět na snímač G.
Rudy Winston z Canon USA řekl, že filtr nelze vynechat kvůli sladění vzdáleností čipu, AF, hledáčku, že tam každý milimetr hraje velkou roli, tedy volně přeloženo, chtěli jsme ušetřit náklady za více různých verzí. Testovaná byla produkční verze Canon 5Ds R, s verzí firmware 1.0.1R.

Čip
Začnu asi tím nejpodstatnějším na novém těle, čipem. V měsících před dostupností těla, jsme byli nejhůře s týdenním rozestupem vždy informování nějakou tou recenzí, či videem od lidí, kteří již 5DS v ruce měli. Většina recenzí vyznívala veskrze pozitivně, některé měly i snahu tělo hodnotit v současném reálném srovnání s konkurenty. Tím hlavním lákadlem je samozřejmě nový čip, se zatím největším rozlišením 50 megapixelů v třídě full frame. Canon by se tím rád prezentoval jako hráč, který může přetáhnout část zákazníků středoformátu ala Hasselblad, Pentax a Phase One. Na srovnání s touto třídou nemám možnosti, provedli to však už jiní a výsledky si můžete přečíst třeba na cameradecision. Dají se sumarizovat do jedné věty, že i přes třeba již podobné a někdy i shodné rozlišení je výsledek stále znatelně rozdílný. Některé fyzikální vlastnosti, hlavně pak velikost buněk prostě obejít nelze.

Přestože je v nabídce nový, čip je bohužel parametry vyjma rozlišení v letošní konkurenci spíš „starý“. Jedná se o CMOS čip s rozměry 36 x 24mm, rozlišením 53 miliónů pixelů, efektivně 50,6 megapixelů – 8712 x 5813 pixelů. Poměr stran je 3:2. Velikost světlocitlivých buněk je 4.14µm, tedy v podstatě shodná jako u APS-C modelu Canon 7D Mark II, naopak nové APS-C Canony 750/760 mají buňky ještě menší. Canon si tento čip vyvinul a vyrábí sám. Na druhou stranu výrobci se podařilo i při značném zmenšení buněk oproti 5D Mk III, udržet dobrý dynamický rozsah a slušný šum. Horního nativního omezení citlivosti na ISO 6400, je trochu škoda. Marketing zde asi zapracoval s jasným pozicováním modelu, pro univerzální použití by se občas hodilo více. Standardem je již dnes samočištění čipu, i tento je jím vybaven.

Nejznámější DXO Mark už zveřejnil výsledky obou těl, liší se minimálně, jen o jeden bod. Jsou to zároveň podle celkového skóre nejlepší čipy od Canonu, co kdy byly měřeny. Na druhou stranu nejsou ani v nejlepší „dvacítce“ čipů, Nikon a Sony (často jedno a to samé na úrovni čipu) je na tom v poslední době v parametrech čipu lépe, podle měření DXO.

Typů zmenšení a oříznutí jsou dohromady desítky kombinací, já zde uvedu jen ty pravděpodobně nejčastější. Snímání plného políčka, zajímavý rozdíl je mezi menšími formáty JPG a RAWu.

1. JPG L, cca 50.3 megapixelů, 8688 x 5792
2. JPG M1, cca 39.3 megapixelů, 7680 x 5120
3. JPG M2, cca 22.1 megapixelů, 5760 x 3840
4. RAW, cca 50.3 megapixelů, 8688 x 5792
5. M-RAW, cca 28.50 megapixelů, 6480 x 4320
6. S-RAW, cca 12.40 megapixelů 4320 x 2880

Snímání s ořezem 1.3x (RAW není ten je vždy plný jen s informací o nastaveném ořezu)
1. JPG L, cca 30.5 megapixelů, 6768 x 4512
2. JPG M1, cca 24.1 megapixelů, 6016 x 4000
3. JPG M2, cca 13.6 megapixelů, 4512 x 3008

Snímání s ořezem 1.6x (RAW není ten je vždy plný jen s informací o nastaveném ořezu) 1. JPG L, cca 19.6 megapixelů, 5424 x 3616
2. JPG M1, cca 15.4 megapixelů, 4800 x 3200
3. JPG M2, cca 8.7 megapixelů, 3616 x 2408

Na internetu se vynořila otázka, zda RAWy jsou skutečně jen zmenšenými RAWy i v módu M a S-RAW. Když jsem se to pokoušel nasimulovat, zjistil jsem, že M-RAW a S-RAW navíc zmenšují úhel záběru. Tedy na tom samém snímku, pokud ho fotíte do JPG a M-RAW, není ten samý obraz, zmenšené RAW jsou trochu oříznuté.

A jak je to s těmi RAWy? Bohužel podle mě shodné nejsou. Pokud jsem neudělal nějakou chybu při testech, tak koukněte na výsledek při jednotném postupu zpracování. Třikrát ta samá scéna ze stativu, RAWy zesvětlené o 3EV, zmenšené k proporcím nejmenšího a pořízené stejné výřezy. Odleva S-RAW, M-RAW, RAW.

 


Podle mě má RAW, i při naprosto shodném vyvolání, jinou teplotu barev než zbylé dva, tj. S-RAW a M-RAW. Asi u těch dvou módů nejsou uložena zcela jen surová data, ale přeci jenom dochází k jejich zpracování už v těle. Stále ale nabízí mnohem větší možnosti postprocesingu než formát JPG, smysl tedy mají, pokud potřebujete šetřit místem na kartě.

Obrazová kvalita je vynikající, pokud máte dostatek světla. Vyšší ISO 3200, nebo 6400 už je v některých scénách zabiják. Podle druhu scény se něco dá zachránit vhodnou metodou zmenšení, kdy vyměníme část rozlišení za snížení šumu, ale jsou scény, kde to nemá téměř žádný účinek.

S čipem souvisí i zpracování dat, shodně jako v 7D Mark II jsou zde použity dva procesory DIGIC 6 a čtyři převodníky simultánně převádějící analogový signál na digitální, to nás ale z hlediska fotografování moc netrápí.


Crop mód
Jedna z funkcionalit, kterou Nikon adoptoval již dříve, je možnost použití Crop řešení na FF těle. Otázkou je, jaké má takové řešení smysl. Mohlo by mít v zásadě dva důvody. První je možnost použití EF-S nebo obecně APS-C objektivů na FF těle, s tím, že dojde k automatickému použití menšího pole čipu. A druhá, že díky ořezu a tedy zpracování menšího množství dat se může zvýšit rychlost sériového focení. Bohužel Canon si vybral třetí cestu. Udělal Crop na nic. Použít objektivy EF-S nejde a rychlost sériového snímání se tím nezvýší, takže tato funkcionalita v podstatě nemá žádný smysl. Jedná se jen o prostý ořez, který umí udělat nejprimitivnější SW v počítači. Důvod omezení datové náročnosti při dnešní ceně kapacity karet, a možnosti snížit si rozlišení/kompresi v úvahu, neberu pak vůbec. Zvlášť pokud uvážíme, že Crop se týká pouze formátu JPG, u RAWu se vždy uloží celý obraz pouze s informací pro SW, jaký Crop byl zapnut. Pokud je řešení poněkud nesmyslné, pak už to nevyžehlí ano to, že v hledáčku máte oblast, kterou aktuálně fotíte pěkně vyrámovanou. Vybrat si můžete mezi prostým rámečkem, nebo zastíněním oblasti mimo snímanou plochu. Vedlejším neduhem pak je, že budete mít hledáček o velikosti Canon 1200D, protože většinu toho pěkného světlého hledáčku si prostě zacloníte. Slova pana Kisyoshi Tachibana z Canonu o tom, jak bezvadné je mít pokrytý celý „CROP 1,6“ AF body, pak bere za své tím, že např. Canon 7D Mark II má pak 1,4x větší hledáček, protože má zvětšení 1 oproti 0,71 zde. Je zbytečné diskutovat o tom, že i při Crop je stejně těžké něco pohyblivého udržet pod AF body (ohnisko je pořád stejné), a navíc mi pak chybí materiál na oříznutí, pokud mi to uteklo.

Můj názor je, že tato funkce, tak jak funguje, je v zrcadlovce této cenové hladiny asi stejně užitečná jako digitální zoom.

Zapnout si můžete nejenom módy CROP 1,3(APS-H), CROP 1,6(APS-C), ale ještě 1:1, 4:3 a 16:9. Ořez/orámování viditelné v hledáčku mají jen módy CROP 1,3 CROP 1,6 a 1:1. Módy 4:3 a 16:9 v módu hledáčku fotí plný obraz, pouze v režimu živého náhledu je vidět jejich orámování a fotí oříznutý obraz. Pokud fotíte do RAW, tak to vždy bude jen plný RAW s přidanou informací o nastaveném ořezu.

Při obou CROP módech nefunguje korektně posílání informace o ohnisku do blesku. U APS-C je funkce tuším 9 u blesku nastavení, zda má blesku posílat přepočtené informace na FF, nebo přímo reálné, tak aby hlava blesku správně vykrývala snímanou oblast. Škoda, že to samé nejsou schopni tady udělat obráceně.

AF a RGB měřící senzor
Na první pohled zaostřování může být zklamáním, vše v podstatě zdědil po 5D Mark III. I dedikovaný AF modul zůstal v celý shodný, stejný počet bodů, citlivosti, takže vývoj po 3 letech se rovná nule? Podle vyjádření přímo vývojového týmu Canonu, je prostě tak dobrý, že nebylo třeba nic na něm vylepšovat. Spíš by se dalo říci, že primární určení tohoto modelu nebude sportovní a reportážní fotografie a tak by i to „staré a recyklované“ AF mělo stačit. Novinky jsme se dočkali ve dvou rovinách, nově AF modul spolupracuje s novým 150.000 bodovým senzorem RGB a IR, a dostává se tak z pohledu logiky na úroveň 1DX a 7D Mark II, tedy současné špičky Canonu z pohledu AF. Konkrétní funkce se jmenuje iTR (Intelligent Tracking and Recognition). Je to poměrně dobře odladěný systém sledování objektů, který umožňuje dosáhnout více ostrých snímků v problematických ostřících podmínkách.


Na chvilku rozebereme ten nový RGB senzor, který je shodný s 7D Mark II. Ten má 150.000 snímaných bodů RGB a infračerveného světla, rozdělených do 252 dvou skupin. Spolu s dostatečným výkonem dvou procesorů v obou případech umožňuje na pozadí další funkce a vlastnosti, které nejsou vždy tolik vidět. Pokud to vezmu od začátku, bílá je bělejší, tedy spíše systém ji odhaduje o něco lépe, celkově jsou lépe vyváženy expozice díky většímu rozsahu měření, umí rozpoznat blikání osvětlení a synchronizovat s ním závěrku, dokáže analyzovat obraz daleko podrobněji, proto třeba rozpoznávání tváře a následné AF na ni je o třídu jinde než dříve, stejně tak tracking, tedy aspoň pokud se na začátku trefí do správného objektu, tak se drží znamenitě (iTR). Canon tak srovnává krok s Nikonem a jeho 3D Color Matrix Metering III. I když to všechno zní báječně, nečekejte zázračně lepší fotky, jen to sem tam přidá pár procent k lepšímu výsledku. Jen nechápu, proč bodové měření stále nefunguje podle zvoleného ostřícího bodu, když tento senzor k tomu přímo vyzívá.


Na obrázku je schéma funkce synchronizace závěrky s blikajícím osvětlením. Pokud je funkce zapnutá a detekuje podstatný světelný zdroj, který bliká ( obvykle klasických 50Hz) tak spuštění závěrky odloží o minimální okamžik, tak aby expozice byla za konstantního a maximálního osvětlení. Výsledek je jasně znát při focení série fotek v např. v hale. Sériové focení se pak zhruba o 0,5 snímku za vteřinu zpomaluje. Zpět k AF, dedikovaný AF modul mě překvapil svou citlivostí. Udávaná je citlivost je -2 až 18 EV(při 23°C a ISO 100). Při F8 má ostřit už jen středový bod. Jak citlivost v šeru, tak ostření při světelnosti objektivu F8 je nadprůměrné. Při světelnosti F6,3 i F8, a dostatku světla mi dokonce fungovaly všechny body, a to včetně iTR. Navíc nutno říci svižně, u některých těl po nasazení telekonvertoru má člověk dojem, že je jednodušší rovnou přepnout na manuál, tady se to jen nepatrně zpomalilo.

Pokrytí AF
Canon ve svém prezentačním videu na youtube sliboval pohádku v podobě pokrytí AF body jaké jsme zatím u FF přístrojů neviděli. Viz tento snímek z videa:


Reklamní řeč je ale třeba si přeložit. To není podvod, jen prostě vizualizovali pokrytí AF body při zapnutí CROP 1,6. Při normálním použití plného pole FF jsme již na obvyklém „malém“ pokrytí cca 25% plochy pole pouze ve střední části (viz obrázek dále). Kdo zná trochu techniku, nečekal více, ono se prostě to druhé zrcátko a prostor pro modul moc zvětšit nedají.

Ostřící body
Ostřících bodů je 61, z toho 41 křížových. Jsou rozděleny do několika skupin, podle citlivosti na směr linií, světelné citlivosti atd. Ideálně všechny body využijete pouze se světelnými objektivy F2,8, se vším ostatním už bude jenom hůř. Proto zvláště pokud častěji používáte např. kombinaci s telekonvertorem, nebo nějaké dlouhé sklo přesahující F5,6, doporučuji tyto tabulky pročíst, ať pak nejste osekáním bodů, např. na jeden středový překvapeni (to, že mi to fungovalo s jednou sestavou, nelze zobecnit). Další omezení může nastat u specializovaných makro objektivů, nebo širokoúhlých objektivů, kdy nemusí být k dispozici všechny ostřící body nehledě na světelnost.


Takže celkových 61 bodů se dělí na 5 bodů zdvojeně křížových f/2.8, 20 bodů vertikálních f/4.0, 21 bodů vertikálních f/5.6,20 bodů horizontálních f/5.6 a 1 bod křížový(středový) f/8.

Samotné nastavení AF má pět obrazovek, možnost nastavení AF podle představ fotografa je velká. Samozřejmě nechybí i možnost mikronastavení AF pro jednotlivé objektivy. Chování sledování objektů má šest přednastavených profilů pro různé situace, které si můžete doupravit, je to shodné jako u 5D Mark III a 7D Mark II a 1DX.

Zkoušel jsem AF střídavě 7D Mark II a 5DSR, rozdíl rychlosti ostření při stejných objektivech byl neznatelný.

Ostření v režimu živého náhledu
Nečekejte tu technologii Dual pixel, ani samostatné desítky či stovky fázových ostřících buněk na čipu, jako v jiných Canonech. V živém náhledu se jede stále na kontrastní ostření. Výsledek je rozumně rychlé ostření, oproti původnímu 5D III o hodně svižnější, stále však pomalejší než systémy s Dual Pixel technologií. Na první pohled je vidět klasické projíždění okolo správného bodu, než se na něj zaostří. Toto ostření samozřejmě funguje jen pro jednotlivé snímky, není schopno přeostřovat při snímání série. Na reportáž nebo sport je to pomalé, na makro, produktovku bez problémů. Jednou z funkcí, kterou jsem na 5D MK III používal a zde už není, je volba použití dedikovaného AF modulu při živém náhledu, je to pak rychlé, ale zaplatíme za to zvýšeným hlukem zrcátka a výpadkem zobrazení na displeji. Vtipně pak působí, že web Canonu CZ tuto informaci (o rychlém) ostření u Canon 5DS mylně uvádí.

Výběr typu ostření je mezi zónou nebo sledováním tváře. U obou režimů lze zapnout průběžné ostření, které se snaží neustále zaostřit a snímek je pak pořízen rychleji, daní za to je rychlejší spotřeba akumulátoru. Režim zóny neumožňuje měnit velikost ostřícího obdélníku, pouze ho přesouvat. Velikost obdélníku se ale mění s CROP režimem, při CROP 1,6 tak už pokrývá velkou oblast(cca 600 tisíc pixelů), kde musíme doufat, že se nám chytne správného místa. Největší výtka zde je k absenci dotykového ovládání, mají ho všemožná průmyslová zařízení, není tedy problém vyrobit ho v mechanické kvalitě požadované v této třídě, bez něj se místo kam chceme ostřit, dá dobře trefit joystickem, ale trvá to i několik vteřin. Oproti tomu je klik na obrazovku např. u Canon 70D daleko pohodlnější. Možnost ostřit pokrývá cca 80% plochy vertikálně i horizontálně. V režimu zóny, nebo manuálního ostření si můžete zobrazení lupou přiblížit 6x a 16x. To odpovídá zhruba 1:2 a 1,3:1 zobrazení. Klasika pro přesné zaostření. To automatické ostření má samozřejmě při nejvyšším přiblížení zhoršené schopnosti ostření. Při lupě lze ovládat místo zvětšení v rámci políčka, ve shodném rozsahu cca 80% polohy horizontálně i vertikálně.

Při ostření v režimu živého náhledu nefunguje přisvětlovací světlo blesku. To nefungovalo ani u předchozích modelů, takže ke změně nedošlo. Samozřejmě tím hůře se ale ostří za špatných světelných podmínek. Při ceně přístroje bych si dokázal představit alespoň pár desítek zaostřovacích bodů pro fázové ostření v režimu živého náhledu. To že to jde, ukazuje nový konkurent ze stáje Sony s podobným rozlišením, který má na čipu 399 ostřících bodů (u něj je to ale primární způsob ostření).

Canon změnil letos část komunikace těl s objektivy, takže těla Canon 750D/760D/5DS/5DSR si při ostření v režimu živého náhledu nerozumí zcela s objektivy Sigma a Tamron z poslední doby. Bližší informace jsou v části objektivy.

Zrcátko a závěrka
Zrcátko je jednou z mála zcela nových součástek. Canon se při vývoji nového zrcátka zaměřil na především na eliminaci vibrací.


I tak ale může jeho pohybem, nebo stisknutím spouště, dojít k záchvěvům a tak je zde „nově“ i nastavitelné zpoždění závěrky. Dříve zapnutí této funkce znamenalo, na první zmáčknutí spouště se sklopilo zrcátko, na druhé se exponovalo. Teď můžete nastavit tento režim také, a nebo rovnou časový odstup, v jakém se má exponovat. Nastavit lze 1/8, 1, 1, 1 a 2 vteřiny. Funkce se jmenuje blokování zrcadla. Ze stativu s těžkým sklem, nebo třeba makro příliš nefotím, takže jsem zatím tuto funkci nevyužil. Respektive u makra asi budete ostřit v režimu živého náhledu a tam je funkce časového zpoždění závěrky logicky neaktivní.

Fotoaparát je možné přepnout i do ztišeného způsobu snímání, jak jednotlivých snímků, tak sekvenčního snímání. Sekvenční snímání se zpomalí 3sn./s. Hluk zrcátka při běžném snímání není zrovna malý, a tichý mód to bohužel příliš nevylepší, stále je to na snímání třeba v kostele slušný rámus. Rozumně ztišit to lze pak v režimu živého náhledu, při zapnutí tichého snímání 1 nebo 2 v menu.

Závěrka je stejná jako u modelu 5D Mark III, testovaná na 150 tisíc cyklů. Soudě podle zkušeností 5D Mark III je to reálná hodnota a spíše na spodním okraji životnosti. Co na závěrce zamrzí je její „sync“ stále také pouze na 1/200, např. Nikon D810 má 1/250. Rychlost závěrky je od 1/8000 až po 30 vteřin, respektive „nekonečně“ dlouho na Bulb.

Hledáček
Hledáček je optický s pentagonálním hranolem. Pokrytí je 100% a zvětšení 0,71x (s objektivem 50mm na nekonečno). Dostatečně velký a světelný i v dnešní době. Dioptrická korekce je možná v rozmezí -3.0 to +1.0m-1. Pokud by to někomu nestačilo, Canon vyrábí mušle pro další navýšení až

Exit mobile version