Nezařazené

Canon EF 300 mm F 2,8 L IS II USM – objektiv pro profesionální práci

Proč se někdy neprojet Rolls Roycem? S potěšením jsem si mohl vyzkoušet canonské tříkilo nové generace. A spolu s ním dva konvertory nové generace, 1,4x a 2x. Podělím se s vámi o svá pozorování.

Proč se někdy neprojet Rolls Roycem? S potěšením jsem si mohl vyzkoušet canonské tříkilo nové generace. A spolu s ním dva konvertory nové generace, 1,4x a 2x. Podělím se s vámi o svá pozorování.


Jde o objektiv určený profesionální práci, stojí 150, ale spíš 160 tisíc (to jenom v korejském Pučchonu jsme ho objevil ve speciálce Canon za ekvivalent 50 tisíc, kdybyste tam zaletěli, vyplatilo by se to, ale je to drobet z ruky…), v BH Photovideu v New Yorku za něj chtějí 7.300 dolarů. Má pevnou ohniskovou vzdálenost 300 mm, clonu od F2.8 do F32, úhel záběru je 8 stupoňů. Patří do série L, takže je vyroben s největší péčí a je chráněn technicky maximální mírou proti prachu a vlhkosti. Má tři režimy stabilizace, ten třetí se aktivuje při plném dostisknutí spouště. Stabilizátor by měl umožnit o 4 stupně udržitelné časy, takže pokud bychom počítali jako minimum 1/300 sec, vychází to 1/15 sec. K tomu se ještě vrátíme. Ostření je ultrasonické a kdykoli je možné doostřit ručně. Samozřejmě že jde o vnitřní ostření, že se nikde nic nevysouvá nebo neotáčí. Funkce Power Focus umožňuje plynulé doostření na předem navolenou vzdálenost, což je užitečné hlavně při použití při videu. Přirozeně že je to objektiv použitelný i na fiull frame a kinofilmovém přístroji. V zadní části má zásuvku pro filtry o průměru 52 mm. Má 16 členů ve 12 skupinách, osmilamelovou clonu a ostří od 2 metrů. Lze k němu připojit telekonvertory Canon, které prodlouží ohnisko 1,4 nebo 2x. Existují samozřejmě i konvertory jiných výrobců. K příjemným vychytávkám patří i otočné uchycení na stativ, které má západky, takže snadno a bez tápání přetočíte aparát z polohy „na šířku“ do polohy „na výšku“ a naopak. Jsou zde i úchyty pro řemen – doporučuje se nosit přístroj s tímto objektivem na řemenu připojeném k objektivu. Třebaže váží relativně málo, je to neúměrná zátěž na bajonet v těle přístroje. Rozměry a váha jsou nižší než bychom čekali, 12.70 x 24.89 cm a 2,38 kg.

Jak se s ním fotí
všechny jeho vlastnosti jsou superlativní. Podstatná je kresba, která je ideální už při plné světelnosti F2.8. To je velmi důležité. Objektiv je určen hlavně na sport, případně na focení zvířat ve volné přírodě (i když tam se uplatní spíš 500 mm ohnisko) a důležitý je hlavně separační efekt malé clony: při plné světelnosti se objekt odpíchne od pozadí. To je hlavní trik focení s tímto objektivem. Má to samozřejmě háček, nebo několik háčků. Malá clona ve spojení s dlouhým ohniskem vede k malé hloubce ostrosti. Fotograf i přístroj musí být schopen zaostřit přesně – když fotí zvířata, což jsem při zkouškách dělal já, je třeba mít ostré oko. Na ukázkách pak vidíte, že i čumák nebo zobák jsou mimo ostrost. Clonění mnoho nepomůže a hodně pokazí. Pokazí separační efekt, fotka ztratí svou charakteristiku. Ostrosti zase mnoho nepřidá. Při focení pejsků v akci musíme počítat s 1/2000 jako s minimem a clonění by pak vyžadovali vysoké ISO.


No a s tím souvisí další háček. Zkoušel jsem objektiv na dvou přístrojích Canon, 5D MII a 1D Mk IV. No a co je to platné, své vlastnosti objektiv rozvinul až na tom Markovi čtyřce.


Tohle tu ten „jenom“ Mark II nedokáže, aby každá fotka byla v sérii ostrá. Bohužel, kombinace přístroj+objektiv je cenově nad hranicí čtvrt mega. Tudíž, smysl to má jen pro profesionála, který to opravdu potřebuje, na hraní je to hodně drahá hračka. I když, jak říká Ken Rockwell ve svém výtečném webu, bohatému to může být jedno, za nocleh v pařížském Ritzu zaplatí za jednu noc víc. V ukázkách jsem zařadil i obličej, tedy můj obličej – ono se přece jen hodně pozná na kresbě pleti a oka. Fotka slunce v záběru naznačuje, že vnitřní reflexy tu nejsou.
Stabilizace
Objektiv by měl ustát i 4 stupně delší časy. Takže 300 mm podle poučky rovná se 1/300 sec, měli bychom se dostat na patnáctinu. Tak dalece jsem nechtěl lva za ocas tahati, ale 1/30 jsem vyzkoušel s dobrým výsledkem:


Ale zase je tu háček. Třebaže konstruktéři počítali s panningem, tedy panoramováním a lze tedy stabilizaci nastavit tak, aby panning ignorovala, v praxi se při živém fotografování pohybuje všemi směry. Zkoušel jsem tedy fotit pejsky se zapnutou stabilizací a neměl jsem ani jednu pořádně ostrou fotku, stabilizace mi ostrost rozházela.- Stačilo tu věc vypnout a miracolo – bylo to ostré. Takže lze jen vyjádřit lítost, že se nevyrábí obě verze, existovala třístovka na dva osm bez stabilizace. Já mám 70-200/2.8 bez stabilizace a nemůžu si to vynachválit, objektiv je lehčí a levnější při zachování kresebných vlastností. Ale s touto stížností opravdu mohu jít, jak tu občas opakuji, na lampárnu hlavního nádraží.

Nová generace
Porovnal jsem i dv třístovky, novou a starou. Možná že na nějakých testech na optické lavici by se zlepšení projevilo, nicméně v praxi zásadní rozdíl nebyl a rozhodně není nutné utíkat se starým modelem do bazaru a kupovat nový. Zkrátka, na trhu je nový model a jakmile je něco vrcholové, dá se čekat, že zůstane na vrcholu hodně dlouho. Což je vlastně příznivá zpráva. Totéž platí o konvertorech, které jsem používal. Ty nové jsou čipované a měl jsem problém s použitím na 70-200/4.0, ale to patří už do jiného příběhu. Kresebně ve spojení s touto třístovkou byly v pořádku oba, 1,4x i 2x.

Ukázky:

 

1 2
3 4
5 6
7 8
9 10
11 12
13 14



Chcete znát názor prodejce, zhlédnout krátkou video-prezentaci prodejního balení, znát aktuální prodejní cenu a vidět nové snímky ojektivu Canon EF 300 mm F 2,8 L IS II USM ?