V kategorii objektivů typu rybí oko jsme tu zatím recenzovali jediný, totiž DX rybí oko pro Nikon. Canon nabízí objektiv s obdobnými vlastnostmi, ovšem s vykrytím i pro full frame zrcadlovky, s čipem 24×36 mm.
Výrobce ho popisuje jako objektiv s úhlem 180 stupňů. To pravda není, nicméně i jeho záběr 135 0 na full frame a 90 0 na APS-C zrcadlovce je velmi zajímavý. Objektiv má pevné ohnisko 15 mm s rozsahem clony od F2.8 až po F22. Má 8 členů v sedmi skupinách. Ostří od 20 cm, váží 330 g a je dlouhý 62.2 m i s pevně vestavěnou sluneční clonou. Šroubovací filtry nepřicházejí v úvahu, objektiv má vzadu drážku pro zasouvací filtry. V praxi Jeho vlastnosti nejlépe využijí majitelé full frame DSLR, jelikož pak jeho úhel záběru 135 0 vede k velmi zajímavým výsledkům. Jeho kresba je vyrovnaná ve všech clonových režimech. Na tomto srovnání vidíme jeho kresbu v centru: Na obrázcích je dobře vidět, jak roste hloubka ostrosti, avšak samotná kresba zaostřených větviček je shodná. K obdobnému závěru dojdeme při srovnání kresby v rohu: Všimněte si, jak do ostrosti vpluje větvička (vpravo dole) která byla vlevo nahoře takřka nezřetelná. Problematické je použití tohoto objektivu v APS-C zrcadlovkách (malý čip s crop faktorem 1,6x). Objektiv má ohnisko 15, a zobrazuje v cca devadesátistupňovém úhlu. Ve srovnání s objektivem Canon Canon EF 16-35 mm f/2,8 má v podstatě stejný úhel záběru, ovšem podstatně horší kresbu: Je ovšem třeba vzít v úvahu, že zmíněný objektiv 16-35 patří ke špičce a stojí víc než dvakrát tolik. Zajímavé je i srovnání sférického zkreslení obou objektivů, vlevo je rybí oko, vpravo 16-35 na fotoaparátu EOS 450D:
To samozřejmě není argument proti rybímu oku, kvůli efektu sférického zkreslení si ho kupujeme. Nicméně úhel záběru při použití na maloformátové zrcadlovce už vede k zamyšlení, vlevo je opět rybí oko, vpravo 16-35 mm:
Zajímavý je i rozdíl v barevnosti, podotýkám, že oba snímky byly pořízeny za stejných světelných podmínek. Shrnutí: Ukázky:
|
V kategorii objektivů typu rybí oko jsme tu zatím recenzovali jediný, totiž DX rybí oko pro Nikon. Canon nabízí objektiv s obdobnými vlastnostmi, ovšem s vykrytím i pro full frame zrcadlovky, s čipem 24×36 mm.
Výrobce ho popisuje jako objektiv s úhlem 180 stupňů. To pravda není, nicméně i jeho záběr 135 0 na full frame a 90 0 na APS-C zrcadlovce je velmi zajímavý. Objektiv má pevné ohnisko 15 mm s rozsahem clony od F2.8 až po F22. Má 8 členů v sedmi skupinách. Ostří od 20 cm, váží 330 g a je dlouhý 62.2 m i s pevně vestavěnou sluneční clonou. Šroubovací filtry nepřicházejí v úvahu, objektiv má vzadu drážku pro zasouvací filtry. V praxi Jeho vlastnosti nejlépe využijí majitelé full frame DSLR, jelikož pak jeho úhel záběru 135 0 vede k velmi zajímavým výsledkům. Jeho kresba je vyrovnaná ve všech clonových režimech. Na tomto srovnání vidíme jeho kresbu v centru: Na obrázcích je dobře vidět, jak roste hloubka ostrosti, avšak samotná kresba zaostřených větviček je shodná. K obdobnému závěru dojdeme při srovnání kresby v rohu: Všimněte si, jak do ostrosti vpluje větvička (vpravo dole) která byla vlevo nahoře takřka nezřetelná. Problematické je použití tohoto objektivu v APS-C zrcadlovkách (malý čip s crop faktorem 1,6x). Objektiv má ohnisko 15, a zobrazuje v cca devadesátistupňovém úhlu. Ve srovnání s objektivem Canon Canon EF 16-35 mm f/2,8 má v podstatě stejný úhel záběru, ovšem podstatně horší kresbu: Je ovšem třeba vzít v úvahu, že zmíněný objektiv 16-35 patří ke špičce a stojí víc než dvakrát tolik. Zajímavé je i srovnání sférického zkreslení obou objektivů, vlevo je rybí oko, vpravo 16-35 na fotoaparátu EOS 450D:
To samozřejmě není argument proti rybímu oku, kvůli efektu sférického zkreslení si ho kupujeme. Nicméně úhel záběru při použití na maloformátové zrcadlovce už vede k zamyšlení, vlevo je opět rybí oko, vpravo 16-35 mm:
Zajímavý je i rozdíl v barevnosti, podotýkám, že oba snímky byly pořízeny za stejných světelných podmínek. Shrnutí: Ukázky:
|