Napadlo mě udělat malý experiment. Zrcadlovka Canon 250D je osazena v základním kitu nenáročným objektivem 15-55/4.0-5.6. Rozdíl v ceně jenom těla fotoaparátu a kitu tělo+objektiv je 1800 Kč. Levněji tedy žádný nový objektiv nezískáte. Každopádně je Canon 250D s tímto objektivem velmi výhodný, pokud jde o poměr ceny a výkonu, píšu o tom zde.
Ten objektiv 18-55 je low end cenově, ovšem kvalitativně to ani nemůže být žádný klenot. Jaký ale je ve skutečnosti? Napadlo mě srovnat dva objektivy, tento a skutečný klenot. Volil jsem objektiv 16-35/2.8 L III USM, to je naprosto profi sklo za šedesát tisíc. Existuje cosi jako svatá trojice, to je 16-35, dále 24-70 a 70-200, je to základ profi výzbroje a přirozeně že jde o plnoformátové objektivy. Zmíněná šestnáct pětatříca stojí 60 tisíc, to je, podržte se, třiatřicetkrát víc než kitová 18-55. Fotil jsem to na clonu F8.0, to je ideální kresba, a snažil se o stejný záběr. Tohle je 100% výřez z Canonu 250D osazeného kitovým objektivem 18-55/4.0-5.6, partie ve středu obrázku:
Týž aparát jsem osadil hvězdným 16-35/2.8. Rozdíl tu je, nicméně… je to třiatřicetkrát lepší?
To byl střed. Podívejme se na okraj. Tam bude samozřejmě rozdíl větší. Ten malý levný objektiv je počítaný na APS-C, takže u něho je kraj opravdu kraj:
Profi 16-35 je plnoformátový objektiv, takže mu zbývá ještě plno místa. Už proto musí být rozdíl markantnější:
Jen tak z plezíru jsem si vyzkoušel srovnání s Canonen 5D Mk III, osazeným tím 16-35. Je to také čtyřiadvacetimegocý fotoaparát, ovšem kinofilmového formátu. Výslednou fotku jsem zmenšil na rozměr 6000 x 4000 bodů, abych mohl porovnávat s APS-C modelem. Opět tu máme k porovnání střed… :
…a kraj obrazu. Obrazově jde zase o skok, ovšem cenově se dostáváme zase do nějaké jiné dimenze.
Tady máte ty obrázky celé, na proklik je uvidíte komplet. Nejdřív je ta nejlevnější verze:
Následuje 250D osazená 16-35:
Uzavírá Canon 5D Mk III a 16-35:
Shrnutí
Rozdíly tu samozřejmě jsou. Je ale dobře si uvědomit, že zase nejsou tak velké do té míry, že by kitový objektiv byl něco podřadného. Tak je to s fotovýbavou obecně. Ta levnější řešení mají určitá omezení, v rychlosti, dynamickém rozsahu, v optice je to kresba a rychlost ostření (ale ne vždy odolnost proti reflexům v protisvětle, v tom si například tento kiťáček vede skvěle). Rozdíly ale nejsou drtivé a deprimující. Proto si užívejme i zdánlivě skromnou výbavu, vždyť výkonem zas tolik nepokulhává za špičkou.