Bracketing expozice je jasný: je to postupné pořízení zpravidla tří, ale i více snímků s odstupňovanou expozicí. Pojem je vysvětlen v tomto našem článku. Za složitých podmínek takto hledáme ideální kombinaci doby osvitu a clony. Jak je to ale s nastavením bílé? I tam lze postupovat podobně.
Začněme typickou situací. Fotíme motiv, kde je kombinace denního a žárovkového světla. První snímek je pořízen v automatickém režimu expozice i bílé (WB): ![]() Přijde mi poněkud přeexponovaný, takže půjdu s expozicí pomocí kompenzace expozice níž, na -0,7 EV (tedy -2/3 EV, o dva dílky na stupnici). Bílá stěna je poněkud namodralá. Je to tím, že převažuje umělé světlo a automatika se mu podřizuje. Lze to zjistit i zcela přesně. Slouží k tomu kapátko – v mnoha editorech vám kapátko rovnou ukáže hodnoty RGB. Když se pdívám na oblast bílé v sousedství pravého horního rohu zarámované fotografuie, hodnoty RGB jsou: R=189, G=189, B=192. Převládá B, tedy modrá (blue), jelikož má nejvyšší hodnotu. Zkusme tedy pracovat s předvolenými hodnotami WB. Pracoval jsem s Canonem 450D, s hodnotami sluníčko, stín, mráček a žárovka. Výsledek je tento: Je zřejmé, že predvolba „sluníčko“ se příliš neliší od automatického režimu, kdežto stín a obláček nám srazily barevnost do čevené a žárovka do modré. Je vidět, že jsme šli s kanónem na vrabce. Je třeba jemněji ladit. Canon EOS 450D (a samozřejmě podobně i jiné zrcadlovky Canon) mají tři stupně bracketingu EV. Zde je ukázka, jak vypadá obrazovka, ve které se to nastavuje – je to obrazovka EOSu 5D, jinde je to na Camonech prakticky stejné: Míra se zde nastavuje rollerem a potvrzuje tlačítkem OK. Na ukázce je nastavena hodnota BA 3. „B“ je „do modra“, kdežto A „do červena“. Rozsah naznačují ty tři tečky. Různí výrobci to mají jinak, na Nikonu D200 musíte jít do menu, nastavit bracketing pro P režim na WB a pak předním rollerem nastavit rozpětí rozdílu. Je třeba se podívat do návodu, jak je to u vaší zrcadlovky – je to totiž funkce obvykle vyhrazená zrcadlovkám. Výsledek bracketingu nastavení bílé je asi takový: Nebo jiný příklad. Je „mizerné počasí“, pod mrakem. Jakou WB nastavit? Automat? Mráček? Bracketing WB se může hodit v případě, že nám jde o přesné posazení mezi teplé a studené tóny. Zde je displej s jednotlivými kanály:
Na této ukázce je omítka opravdu barevně neutrální, v hodnotách RGB vzácně shodných (196). |
Bracketing expozice je jasný: je to postupné pořízení zpravidla tří, ale i více snímků s odstupňovanou expozicí. Pojem je vysvětlen v tomto našem článku. Za složitých podmínek takto hledáme ideální kombinaci doby osvitu a clony. Jak je to ale s nastavením bílé? I tam lze postupovat podobně.
Začněme typickou situací. Fotíme motiv, kde je kombinace denního a žárovkového světla. První snímek je pořízen v automatickém režimu expozice i bílé (WB): Přijde mi poněkud přeexponovaný, takže půjdu s expozicí pomocí kompenzace expozice níž, na -0,7 EV (tedy -2/3 EV, o dva dílky na stupnici). Bílá stěna je poněkud namodralá. Je to tím, že převažuje umělé světlo a automatika se mu podřizuje. Lze to zjistit i zcela přesně. Slouží k tomu kapátko – v mnoha editorech vám kapátko rovnou ukáže hodnoty RGB. Když se pdívám na oblast bílé v sousedství pravého horního rohu zarámované fotografuie, hodnoty RGB jsou: R=189, G=189, B=192. Převládá B, tedy modrá (blue), jelikož má nejvyšší hodnotu. Zkusme tedy pracovat s předvolenými hodnotami WB. Pracoval jsem s Canonem 450D, s hodnotami sluníčko, stín, mráček a žárovka. Výsledek je tento: Je zřejmé, že predvolba „sluníčko“ se příliš neliší od automatického režimu, kdežto stín a obláček nám srazily barevnost do čevené a žárovka do modré. Je vidět, že jsme šli s kanónem na vrabce. Je třeba jemněji ladit. Canon EOS 450D (a samozřejmě podobně i jiné zrcadlovky Canon) mají tři stupně bracketingu EV. Zde je ukázka, jak vypadá obrazovka, ve které se to nastavuje – je to obrazovka EOSu 5D, jinde je to na Camonech prakticky stejné: Míra se zde nastavuje rollerem a potvrzuje tlačítkem OK. Na ukázce je nastavena hodnota BA 3. „B“ je „do modra“, kdežto A „do červena“. Rozsah naznačují ty tři tečky. Různí výrobci to mají jinak, na Nikonu D200 musíte jít do menu, nastavit bracketing pro P režim na WB a pak předním rollerem nastavit rozpětí rozdílu. Je třeba se podívat do návodu, jak je to u vaší zrcadlovky – je to totiž funkce obvykle vyhrazená zrcadlovkám. Výsledek bracketingu nastavení bílé je asi takový: Nebo jiný příklad. Je „mizerné počasí“, pod mrakem. Jakou WB nastavit? Automat? Mráček? Bracketing WB se může hodit v případě, že nám jde o přesné posazení mezi teplé a studené tóny. Zde je displej s jednotlivými kanály:
Na této ukázce je omítka opravdu barevně neutrální, v hodnotách RGB vzácně shodných (196). |