Nezařazené

B&R filtry 84.5 – první zkušenosti

Sympatická slovenská firma B&R se pustila do souboje s výrobci univerzálních filtrů, jako je ve spotřební kategorii Cokin a v profi třídě Lee. Mám první vzorky, přišly poštou a protože bylo hezky, hned jsem udělal první zkušební fotky. Filtry prodává Megapixel, info je zde.

Sympatická slovenská firma B&R se pustila do souboje s výrobci univerzálních filtrů, jako je ve spotřební kategorii Cokin a v profi třídě Lee. Mám první vzorky, přišly poštou a protože bylo hezky, hned jsem udělal první zkušební fotky. Filtry prodává Megapixel, info je zde.

Předešlu, že s filtry Lee mám nejlepší zkušenosti, je to skutečně profi třída a kvalitě odpovídá cena. Umělohmotné čtverhranné filtry mi před lety znechutil Cokin, ale to už je opravdu nějaká doba a nevím, na jaké kvalitativní úrovni si dnes stojí. Od B&R jsem dostal vyzkoušení celou sadu, jednak z jejich Basic linky, to jsou v podstatě filtry pro držák P, 84,5 mm široké. A pak ještě dva 100 / 150 mm filtry kompatibilní se systémem Lee. Princip tohoto druhu filtrů spočívá v tom, že jsou čtverhranné, vkládají se do rámečku a ten je připevněn k objektivu redukčním kroužkem. Znamená to, že jeden rámeček můžeme použít k více průměrům, např. 67, 72 a 77. To je velká úspora výdajů. Dále – je možné ty filtry v rámečku posouvat, takže předěl přechodu není pevně daný, můžeme ho do určité míry ovlivnit. No a pak do rámečku se dá vložit více filtrů za sebe a kombinovat je -, i to je výhoda – pokud je filtr kvalitní.

První, co mě zajímalo, je kresba, co s ní filtr udělá. Zde je srovnání kresby s použitím a bez použití filtru – kresba je totožná, filtry B&R ji nedegradují.


To je nesmírně důležité zjištění a v podstatě tím bych mohl článek zakončit, protože jinak každý znalejší čtenář nejspíš ví, jak přechodový filtr funguje. Kvalita materiálu a jeho zpracování jsou tedy na vrcholné úrovni a filtry je možné používat bez obav.

V praxi
Pokusy jsem konal na Canonu 7D a 5D MkIII, objektivy 17-40/4.0 a 24-70/4.0. Oba to jsou vynikající objektivy, ta 17-40 je velmi často používaná pro krajinářskou fotografii. Zjevně slabou stránkou systému 84.5 jsou dodávané rámečky. Oba byly vidět jak na 17 mm, tak na 24 mm ohnisku obou objektivů. Mají dvě zasouvací dráhy. To bych jim nevyčítal, protože si myslím, že dva filtry na sobě jsou až až. Horší jsou přítlačná pera, jsou součástí výlisku a uživatel bude buď odkázán na jiný rámeček P třídy, snad Cokin, anebo na systém Dodo, Dodělej doma.

Ostatní zážitky byly příjemné. Filtry se dodávají v plastových obálkách v složeném kartonu, výrobce doporučuje ho zachovat kvůli ušetření filtru. Je z plastu a tudíž velkým otazníkem je odolnost vůči oděru. Maximální opatrnost se tedy doporučuje.

Funkce je patrná už z první ukázky. Zde je záběr bez filtru, expozice při 200 ISO 1 / 400 při cloně F16, vysokou clonu jsem volil kvůli hloubce ostrosti. Vede ale ke snížení účinnosti přechodového filtru.


Týž záběr s filtrem Medium ND. Doba osvitu spadla na 1/250, nic jsem nekompenzoval. Spodek se tedy silněji exponoval,vršek méně – a řečeno s klasikem, o tom to je. Spodek je jasnější a kontrastnější, vršek je tmavší.


Na proklik uvidíte obrázky v plném rozlišení, abyste si mohli porovnat eventuální úbytek kresby. Obrázky jsou bez jakékoli další úpravy. Tmavší pravá část je daná situací – slunce šlo zleva. A já to chtěl fotit hned, nejpozději ihned…

Inzerce

Techniku a služby nejlépe nakoupíte ve: