Site icon Digineff

Bombardování od Sonyho

Tři bomby v jeden den, tak by se daly charakterizovat novinky oznámené dnes: full frame přístroj s polopropustným zrcadlem A99, mirrorless NEX6 a full frame kompakt s pevným objektivem RX1. A jako bokem videorekordér se snímačem APS-C model NEX-VG900 a nějaký ten objektiv. Tak tohle fakt nebývá často!

Tři bomby v jeden den, tak by se daly charakterizovat novinky oznámené dnes: full frame přístroj s polopropustným zrcadlem A99, mirrorless NEX6 a full frame kompakt s pevným objektivem RX1. A jako bokem videorekordér se snímačem APS-C model NEX-VG900 a nějaký ten objektiv. Tak tohle fakt nebývá často!

Sony Alpha SLT-A99
Jde o „zrcadlovku bez sklopného zrcátka“ s čipem CMOS 24×36 mm, s rozlišením 6000×4000 bodů, tedy 24 mega. Snímač je stabilizovaný, procesor Bionz se stará o citlivost 100 až 25600 ISO. Přístroj má vyklápěcí a přetáčecí displej o úhlopříčce 3 palce, hledáček je elektronický se 100% krytím obrazu. Rozsah časů je od 30 sec do 1/8000 sec. Sériové focení až 6 fps, záznam na karty rodiny SD a z pietních důvodů MS Pro-Duo. Přístroj je utěsněný proti vlhkosti a prachu, měří 147 x 11 x 78 mm a váží 812 g.

Už dlouho jsme čekali nový full frame od Sonyho, od devítistovky uplynuly čtyři roky! Přechod na systém s polopropustným zrcadlem je překvapující. Tento systém ubírá 30% světelného toku a to ubírá na kvalitě obrazu, zvláště v nízkých světelných hladinách. Tisková zpráva se zmiňuje o schopnosti nového procesoru Bionz provádět „zónové snižování šumu“, což si nelze vysvětlit jinak, než že proces je alokován v různém stupni účinnosti na oblasti vysokých jasů a hlubokých stínů. Zajímavé je i ostření. Řešení SLT umožňuje použít autofokus s fázovou detekcí. Zde jsou dva moduly AF, jeden klasický devatenáctibodový a druhý 102bodový. Ten, pokud jsem správně pochopil tiskovou zprávu, překrývá snímač – pracuje tedy se světlem které PROŠLO polopropustným zrcátkem, kdežto klasický modul pracuje se světlem ODRAZENÝM polopropustným zrcátkem. Mělo by se to projevit rychlejším ostřením – a nové systémy se příznivě projevují ve snímání videa. Tělo přístroje je v cenové kategorii 2800 dolarů.

 


Sony NEX-6
Je to mirrorless s výměnnou optikou (E- bajonet), s šestnáctimegovým snímačem APS-C velkým (23,5 x 15,6 mm). Procesor je Bionz, rozsah citlivosti 100 – 25600. Vyklápěcí displej je třípalcový, přístroj je vybaven elektronickým hledáčkem. Rozsah časů od 30 sec do 1/4000 sec, přístroj má vestavěný blesk. Sériové snímání 10 fps. Rozměry jsou 120 x 67 x 43 mm, váha 287 g.

Každý se bude zajímat, jaký je rozdíl oproti NE7. Především v rozlišení, 16 ku 24 Mpx, to je velký rozdíl. Šestka má vyšší citlivost, což by se mohlo projevit i v nižších oblastech relativně nižším šumem, protože fotodiody jsou větší. Nižší rozlišení by se tedy mohlo paradoxně projevit jako výhoda – 16 mega je „až až“ dostatečné rozlišení pro tisky metr široké! Sedmička má stereo mikrofon, šestka jenom mono a při stejných rozměrech je šestka výrazně lehčí (sedmička váží 400 g). Na první pohled si všimnete kruhového voliče na horní stěně – konečně ústupek tlaku uživatelů, kteří často naříkají nad doslova šíleným ovládáním celé řady NEX. Nejsou tu ovšem ona dvě oblíbená ovládací kolečka na horní stěně modelu NEX. Ve výbavě NEX 6 najdeme i wi-fi, lze uploadovat fotky na smartfony Android i iOS a přes aplikaci Direct Upload lze fotky posílat rovnou na Facebook. Sony plánuje zajímavé aplikace, které půjdou přes wi-fi do přístroje natáhnout, Picture Effect + a podobně. Souběžně s tělem zavádí Sony tři nové objektivy, 16-50 s motorickým zoomem, pevnou pětatřicítku F1.8 a stabilizovaný širokáč 10-18 mm. Cena přístroje potěší – tisíc dolarů za tělo s objektivem, kdežto NEX-7 stojí se seťákem 33 tisíc.

 


Sony DSC-RX1
Zcela nový koncept prezentuje dnešní třetí novinka. Profesionálům a „náročným entuziastům“ je za 2800 dolarů určen komapkt s pevným objektivem pětatřicítkou na F2.0 se snímačem 24×36 mm, tedy full frame kompakt. Takto velký čip má Leica M9, ale dejme tomu že to není kompakt. Klasické ohnisko mírně širokoúhlého objektivu připomíná zlatou dobu fotoreportáže z doby Cartier-Bressona. Objektiv ostří od 20 cm (měřeno od roviny čipu) poté, co ho ručně přepnete kroužkem na objektivu.. Tradicionalistu nadchne ručně ovládaná clona, na horní stěně je kolečko pro nastavení kompenzace expozice. Závěrka by měla být velmi tichá- v objektivu (znamená to, že je centrální?). Snímač 24 Mpx má citlivost až 25600 ISO. Je zde digitální zoom, tisková zpráva slibuje jeho mimořádné kvality. K přístroji lze dokoupit elektronický, eventuálně optický hledáček a grip.

Co k tomu dodat? Nelze pochybovat o mimořádné obrazové kvalitě výstupu tohoto přístroje. Dále: mirrorlessu suší krátké ohnisko, kdežto pro dlouhoohniskové fotografování se lépe osvědčuje zrcadlovka. A to pevné ohnisko 35 mm? Být to osmadvacítka, byl bych spokojenější, nicméně i ta pětatřicítka se velmi vhodná zejména pro živou fotografii. S vysokou světelností a vysokou citlivostí velkého čipu si mžeme troufat na živou fotku v nízkých světelných hladinách. Počin je to každopádně průkopnický a s napětím budu sledovat úspěch nového modelu. Cestu naznačil už Fujifilm svou X100, ovšem to je model hodně technicky ještě syrový a není full frame.

 


 

Exit mobile version