Apple dnes zveřejnila už třetí verzi programu pro archivaci a úpravu fotografií, fotek především ve formátu RAW. Software nabídí 200 nových funkcí a dalších zlepšení. Funguje samozřejmě na platformě Apple Macintosh.
O Aperture Do Aperture 3 přešly i funkce z iPhota. To je prográmek na manažování fotek, který je dodávám spolu s Macem. K jeho vychytávkám patří i rozpoznávání tváří. Lze ho snadno naučit identifikaci osob podle obličeje a funguje to skutečně dobře. Nejdříve se program učí, dejme tomu, na 10 fotkách našeho Pepíčka. A pak v archivu pátrá po Pepíčkovi a dá nabídku všech „Pepíčků“. Vy jen potvrzujete, zdali na té či oné fotce je nebo není Pepíček. Tím se program učí. V Aperture to pak vypadá takto: Je to „maličkost, ale potěší“ a nyní ji najdeme i v Aperture, podobně jako „geotagging“, tedy přiřazování místa pořízení fotky na mapě podle GPS. Kromě organizování archivu ovšem největší síla Aperture je v úpravě obrázků, tedy v převodu z RAW a exportu obrázků do rozmanitých dalších formátů, případně exportu na web, do mobilu atd. Pracovní plocha pak vypadá takto: Vítanou novinkou jsou štětce. Jimi totiž se zásadně rozšiřují možnosti konverze – už to není jen celoplošné konvertování, ale lze změnu (na př. sytosti, nebo emulaci polarizačního filtru) umístit jen tam, kde je to žádoucí, s volitelnou šířkou štětce a mírou jeho prolnutí. Program umí najít hrany a aplikovat štětec jen tam, kde je to žádoucí. Následující ukázka je stažená z výukového webového videa, takže zvětšený obrázek je horší kvality než předešlé ukázky: Program nabízí přednastavení, tedy celé série úprav, které pak lze doslova bleskurychle aplikovat na vybrané snímky. Ty se dají prohlížet v celoobrazovkovém režimu a je tudíž velmi snadné je posuzovat a vyhodnocovat. Dá se předpokládat, že nová verze Aperture ještě zvýší atraktivitu jablek a že se zvýší počet odpadlíků od PC systému, který ve srovnání s Apple stále více připomíná kulhající kobylu přetíženou balíky všelijakých nesmyslů vedle závodního koně. Tím víc, že Apple přišel k rozumu a prodává svoje výrobky za přijatelnější ceny než dřív. |
Apple dnes zveřejnila už třetí verzi programu pro archivaci a úpravu fotografií, fotek především ve formátu RAW. Software nabídí 200 nových funkcí a dalších zlepšení. Funguje samozřejmě na platformě Apple Macintosh.
O Aperture Do Aperture 3 přešly i funkce z iPhota. To je prográmek na manažování fotek, který je dodávám spolu s Macem. K jeho vychytávkám patří i rozpoznávání tváří. Lze ho snadno naučit identifikaci osob podle obličeje a funguje to skutečně dobře. Nejdříve se program učí, dejme tomu, na 10 fotkách našeho Pepíčka. A pak v archivu pátrá po Pepíčkovi a dá nabídku všech „Pepíčků“. Vy jen potvrzujete, zdali na té či oné fotce je nebo není Pepíček. Tím se program učí. V Aperture to pak vypadá takto: Je to „maličkost, ale potěší“ a nyní ji najdeme i v Aperture, podobně jako „geotagging“, tedy přiřazování místa pořízení fotky na mapě podle GPS. Kromě organizování archivu ovšem největší síla Aperture je v úpravě obrázků, tedy v převodu z RAW a exportu obrázků do rozmanitých dalších formátů, případně exportu na web, do mobilu atd. Pracovní plocha pak vypadá takto: Vítanou novinkou jsou štětce. Jimi totiž se zásadně rozšiřují možnosti konverze – už to není jen celoplošné konvertování, ale lze změnu (na př. sytosti, nebo emulaci polarizačního filtru) umístit jen tam, kde je to žádoucí, s volitelnou šířkou štětce a mírou jeho prolnutí. Program umí najít hrany a aplikovat štětec jen tam, kde je to žádoucí. Následující ukázka je stažená z výukového webového videa, takže zvětšený obrázek je horší kvality než předešlé ukázky: Program nabízí přednastavení, tedy celé série úprav, které pak lze doslova bleskurychle aplikovat na vybrané snímky. Ty se dají prohlížet v celoobrazovkovém režimu a je tudíž velmi snadné je posuzovat a vyhodnocovat. Dá se předpokládat, že nová verze Aperture ještě zvýší atraktivitu jablek a že se zvýší počet odpadlíků od PC systému, který ve srovnání s Apple stále více připomíná kulhající kobylu přetíženou balíky všelijakých nesmyslů vedle závodního koně. Tím víc, že Apple přišel k rozumu a prodává svoje výrobky za přijatelnější ceny než dřív. |