Site icon Digineff

14mm f/2.8D ED AF Nikkor

Letošní přehlídku objektivů začnu skutečně parádním kouskem. Jde o vysoce světelný širokoúhlý objektiv jak pro DX jednooké zrcadlovky, tak pro kinofilmové SLR a zatím jediný full frame DSLR model Nikonu, pro D3. Má 14 členů ve 12 skupinách, z toho jeden hybridní asférický optický člen a optický člen z ED skla. Zaostřování je zadním členem, tam je i vestavěný držák pro želatinové filtry: přední část s „kytičkovou“ clonou pevně integrovanou s tělem nedává šanci pro uchycení filtru. Rozsah clon je F2.8 až F22, ostří od 20 cm. Úhel záběru na full frame je 1140, na „malých“ zrcadlovkách 900. Je poměrně velký a těžký, měří 87 x 86.5 mm a váží 670 g.

Jak se s ním fotí
Většinu snímků jsme pořídil na fotoaparátu Nikon D300, a tam jsem si znovu připomněl, jak moc záleží na kvalitě objektivu. Tento je bez přehánění prvotřídní ve všech směrech. Soudkové zkreslení je prakticky nulové, takže pokud držíme fotoaparát v ose, lze pořizovat širokoúhlé záběry prakticky bez zkreslení. Tento snímek jen z D3, tedy opravdu ohniskem f=14 mm, úhel 1140:

Na snímku je pozoruhodný i dynamický rozsah DSLR D3, ale to patří do jné recenze… Další obrovský plus je kresba. Ta je maximální, a hlavně – v celém clonovém rozsahu, počínaje od plné světelnosti. O tom svěčí srovnání – na snímcích je partie z pravého horního rohu v podání 1:1:

Obě tyto vlastnosti, doplněné bleskurychlým ostření, dělají tento objektiv ideální pro profesionální práci fotoreportéra, případně pro speciální fotografické úkoly, především při fotografování architektury. Objektiv dokonale snáší i protisvětlo, ani při dopadu přímého slunečního svitu nevznikly žádné mimořádně rušivé efekty. Vytknul bych jen maličkost – dodávaná přední krytka je kožený pytlíček s pevným dnem a utahovací šňůrkou. Chodit s takovým objektivem bez krytky je kaskadérství, natahování pytlíčku je ale otrava, chtělo by to nasazovací pevnou krytku, jako má na př. Nikkor f=10,5mm. Výkonu samozřejmě odpovídá cena, ta u nás dosahuje výšky cca 45 tisíc (leden 2008).

Ukázky:
1 až 9 jsou pořízeny Nikonem D300, 10 až 12 Nikonem D3. Snímek 12 je pořízen z rohu, přesně na průsečíku prodloužení hran chodníků svírajících 900. Je zde vidět efekt ultraširokého úhlu záběru. Bohužel vládlo převážně mizerné počasí.

1 2
3 4
5 6
7 8
9 10
11 12

Letošní přehlídku objektivů začnu skutečně parádním kouskem. Jde o vysoce světelný širokoúhlý objektiv jak pro DX jednooké zrcadlovky, tak pro kinofilmové SLR a zatím jediný full frame DSLR model Nikonu, pro D3. Má 14 členů ve 12 skupinách, z toho jeden hybridní asférický optický člen a optický člen z ED skla. Zaostřování je zadním členem, tam je i vestavěný držák pro želatinové filtry: přední část s „kytičkovou“ clonou pevně integrovanou s tělem nedává šanci pro uchycení filtru. Rozsah clon je F2.8 až F22, ostří od 20 cm. Úhel záběru na full frame je 1140, na „malých“ zrcadlovkách 900. Je poměrně velký a těžký, měří 87 x 86.5 mm a váží 670 g.

Jak se s ním fotí
Většinu snímků jsme pořídil na fotoaparátu Nikon D300, a tam jsem si znovu připomněl, jak moc záleží na kvalitě objektivu. Tento je bez přehánění prvotřídní ve všech směrech. Soudkové zkreslení je prakticky nulové, takže pokud držíme fotoaparát v ose, lze pořizovat širokoúhlé záběry prakticky bez zkreslení. Tento snímek jen z D3, tedy opravdu ohniskem f=14 mm, úhel 1140:

Na snímku je pozoruhodný i dynamický rozsah DSLR D3, ale to patří do jné recenze… Další obrovský plus je kresba. Ta je maximální, a hlavně – v celém clonovém rozsahu, počínaje od plné světelnosti. O tom svěčí srovnání – na snímcích je partie z pravého horního rohu v podání 1:1:

Obě tyto vlastnosti, doplněné bleskurychlým ostření, dělají tento objektiv ideální pro profesionální práci fotoreportéra, případně pro speciální fotografické úkoly, především při fotografování architektury. Objektiv dokonale snáší i protisvětlo, ani při dopadu přímého slunečního svitu nevznikly žádné mimořádně rušivé efekty. Vytknul bych jen maličkost – dodávaná přední krytka je kožený pytlíček s pevným dnem a utahovací šňůrkou. Chodit s takovým objektivem bez krytky je kaskadérství, natahování pytlíčku je ale otrava, chtělo by to nasazovací pevnou krytku, jako má na př. Nikkor f=10,5mm. Výkonu samozřejmě odpovídá cena, ta u nás dosahuje výšky cca 45 tisíc (leden 2008).

Ukázky:
1 až 9 jsou pořízeny Nikonem D300, 10 až 12 Nikonem D3. Snímek 12 je pořízen z rohu, přesně na průsečíku prodloužení hran chodníků svírajících 900. Je zde vidět efekt ultraširokého úhlu záběru. Bohužel vládlo převážně mizerné počasí.

1 2
3 4
5 6
7 8
9 10
11 12
Exit mobile version