Na skok v Telči… to je vždycky příjemný zážitek. Je to jedno z nejkrásnějších historických měst v republice! A co když bude špatné počasí?
Spolu s Michalem Houdkem děláme na webu F22 seriál Toulky po Česky – vždycky ještě s někým. Před svátkem sv. Václava jsme se vydali na fotoprocházku s Richardem Horákem, mistrem fotografování Prahy. Vzniklo z toho video a taky pár fotek.
Titulek článku berte z rezervou. Šlo o koncert pod taktovkou Petra Smékala, mého přítele, který mi dal důvěru, abych jeho koncert nafotil. Měl jsem tedy zcela speciální postavení a mohl tam fotit tak, jak bych si za jiných okolností na koncerte fotit nemohl. Berte to tedy čistě technicky, jako soubor několika postřehů, které se vám mohou třeba hodit.
V mém Desateru je důležitý bod (všechny jsou důležité) číslo deset, ten poslední. Zní: Dokud situace trvá, foťte. Týká se živé fotografie, ale on se dá aplikovat i na motiv neživý. Třeba na strašáka.
Velká kunratická, to je název přespolního běhu, otevřeného všem zájemcům bez rozdílu věku. Minulou neděli se běžel už 84. ročník, běhá se to v parku v Praze Kunraticích a je to příležitost procvičit si živou fotografii. Byl jsem tam se svou Dílnou.
Už podeváté se 1. listopadu vydal Prahou průvod strašidel. Je to skvělá akce, strašidýlka mají souvislost s Muzeem strašidel v Mostecké ulice a základnu mají v Muzeu alchymie na Janském vršku. Obvykle, tedy i včera, pak táhnou od Prašné brány přes Staroměstské náměstí na Malostranské náměstí. Už potřetí jsem šel s sebou a fotil spolu s posluchači mé fotografické Dílny. Jaké byly zkušenosti tentokrát?
V červenci jsem tu psal o dostizích v Lysé. Předminulou neděli jsem byl s Dílnou v Hořovicích, na tamním Ranchi, kde se konaly parkurové závody. Je hodně důvodů, proč sem rád chodím fotit. Ten hlavní – je to ideální místo, kde si cvičit postřeh a pohotovost, základní předpoklady pro fotografování sportu.
Druhý bod mého Desatera kultivované fotografie se týká řádu. Fotografie musí mít řád. Musíme ji vystavět – a právě toto „stavění“ je vyhledávání motivu v realitě. Díváme se po výrazných liniích, po výrazných tvarech a strukturách. Těch se chytíme a na nich postavíme obraz. O tom je druhý díl mého seriálu.
Ve své knize Digitální fotografie polopatě jsem stanovil deset kroků, deset zásad, které vedou ke kultivované fotografii. Jelikož v půli září zahajuji nový běh své Dílny, bude myslím užitečné ty kroky postupně připomenout. První zásada zní: Fotíme to, co bude dobře vypadat na fotce. Říkáme tomu motiv. Co s tím dál?
V Lysé nad Labem je krásný areál dostihového sportu. Závody tam jsou zřídka a měl jsem štěstí, že jsem se tam mohl s Dílnou vypravit ve čtvrtek 6. července. Jak se fotí takové steeplechase?
Se svou Dílnou rád chodím na všelijaké veřejné akce - dobře se tu všichni cvičíme v postřehu v živých situacích, kdy lidem nevadí, že je někdo fotí. Color Run je typ běhu, kdy na trase jsou stanice s metači barevných prášků. Je to zároveň sport i legrace a příležitost pro fotografy.
S posluchači mé dílny jsme se vypravili do parku v zámku Štiřín, nedaleko Velkých Popovic. Počasí nic moc, docela hnusné - jenže semináře vyhlašuji aspoň měsíc dopředu a nejsem věštec. V parku se dá fotit i za počasí, slušně řečeno, ne-slunečného. Chce to ale specifický přístup.
Sobotní Dílna patřila výstavě motocyklů na Výstavišti v Praze Holešovicích. Chodím tam myslím pravidelně rok co rok. V Letňanech je ve stejném termínu taky motorkářská výstava, ale ta je spíš komerční, kdežto tahle holešovická je fandovská.
Výstaviště v Praze v Holešovicích se chystá na jaro. Zdánlivě je tu v zadní kolotočové části mrtvo, ale kam se podíváte, tam nějací mravenečkové chystají atrakce pro Matějskou pouť. Se svou Dílnou jsem tam byl v sobotu. Tyhle lunaparky bez lidí mají svoji surrealistickou atmosféru.
V mé knize Digitální fotografie polopatě rozebírám deset kroků, které vedou ke kultivované fotografii, je to ono Desatero, na které se pořád odvolávám. V jeho sedmém kroku píšu o širokoúhlém a teleobjektivovém vidění a zobrazení. To jsem v sobotu s mou Dílnou cvičil.