Minulý týden jsem tu uveřejnil naprostý úvod, který obecně platí o práci z vrstvami v jakémkoli editoru. Je načase pokročit dál. Kdo je opravdu nováček, měl by si nejdřív přečíst ten první článek.

Píšu v něm, že mimo jiné vrstvy slouží k lokálním úpravám – které bychom museli bez vrstev dělat ve výběru – ale tato práce s výběrem předpokládá přesné vybrání a v něm pak pracujeme zase jen plošně. Vrstvy umožňují neomezenou pružnost. Zkusme si to na příkladu. Malá Michalka seděla zády k oknu. Výsledek je velmi tmavý. Obrázek je v plné velikosti, můžete si na něm postup vyzkoušet.


Otevřu tedy obrázek v Zoneru ZPS X a klepnu na ikonku Duplikovat vrstvu.


Zdánlivě se nic nestalo, budu mít na obrazovce pořád ten tmavý obrázek Michalky. Ale přece situace změnila - obrázky jsou dva, leží jeden na druhém a já vidím (vždycky je to tak) ten horní viditelný (očíčko!). V dalším kroku klepnu na miniaturu vrstvy 2, tedy na tu horní. Proužek zmodrá, tudíž je aktivní horní vrstva. Tu zesvětlím do té míry, jak bych si přál, aby Michalka měla světlý obličej. Naprosto je mi jedno, že se zesvětlil celý obrázek a že mám dokonce přepaly na okně.


Mám teď dvě varianty jednoho a téhož obrázku. Nahoře je světlá verze, pod ní tmavá – ta není vidět, leží na ní ten světlý obrázek. Následuje čarování s maskou. Klepnu na ikonu masky a volím variantu Skrýt vše. Následkem toho celý zesvětlený obrázek zdánlivě zmizí. On tam ve skutečnosti pořád je, jenomže není vidět, překrývá ho černá maska.


Mohu se pustit do lokálního zesvětlování. K tomu potřebuju aktivovat masku – na to pozor, po nasazení masky není maska v ZPS X aktivována, musíme na ni klepnout, aby byla orámovaná (ukazovali jsme si to posledně, ale budu to připomínat, protože je to obvyklá chyba – že pak malujeme po obrázku a ne po masce). Dále potřebujeme nastavit barvu. Protože budeme odkrývat, potřebujeme bílou barvu (přesně řečeno, potřebujeme konkrétně v ZPS X jakoukoli světlou barvu, nicméně je nejlepší si zvyknout na kombinaci bílá – černá). Bohužel musíme kvůli tomu do barevnice Výběr barvy a tam klepnout na bílou. Až bychom potřebovali černou, tak zase zpátky – tady je opravdu prostor pro zlepšování v dalších verzích, ta zlepšování by měla být podstatná, když se po uživateli chce platba 1200 Kč ročně. Přepínání bílá x černá pro práci s maskou by mělo být jaksi na předních místech seznamu změn.


Vychytávka
Tu nepříjemnou obtíž můžeme zmírnit tím, že si volbu barvy uložíme – ikonka diskety, uložíme černou jako cerna a bílou jako bila a přepínáme podle potřeby. Uloží se samozřejmě i průměr štětce a ostatní parametry, takže vychytávka je použitelná jen s výhradami...


Jakmile máme navolenou bílou, upravíme parametry štětce – tedy jeho velikost, stupeň rozmazání a krytí. Na obrázku je situace, kdy jsem usoudil, že zesvětlení svetříku bylo přehnané a proto jsem se přepnul do černé a změnu jsem zase zakryl: to je ta obrovská výhoda vrstev a masek, že zásahy nejsou nevratné, že výsledek můžeme ladit v takovém rozmezí, jaké je v tradiční metodě bez vrstev nemožné. Navíc, pokud rozpracovaný obrázek uložím v nativním formátu *.ZPS, mohu se k práci kdykoli vrátit.


Vychytávka č.2
To je ale opravdová a bezvýhradná vychytávka! Pokud fotíme v RAW, je maličkost vyvolat fotku dvakrát, jednu variantu tmavou, druhou světlou (nebo třikrát… na tom vůbec nezáleží). Oba obrázky načteme do vrstev jednoho z nich (volba Přidat vrstvu – Ze souboru) a postupujeme stejně, jako v naší dnešní ukázce. A ještě dodám, že toto o čem tu jde řeč je zcela elementární úkon a je proveditelný v jakémkoli editoru s vrstvami, jen ovládání bude maličko jiné. Princip je ale vždy stejný.