V neděli o půlnoci byla uzávěrka čtvrtého kola naší celoroční průběžné soutěže. Porota ve složení Vít Mádr, Ondřej Neff, Karel Pobříslo, Kamil Rodinger a Boris Stojanov v průběhu pondělku potvrdila pořadí. No a pořadí je skoro přesně takové, jak se v průběhu čtvrtého kola vykrystalizovalo. Nicméně, jako v předchozích kolech musím konstatovat, že soutěž má vyrovnanou úroveň a že za shlédnutí stojí i další snímky, které se umístily v pořadí. Někdo ovšem vyhrát musí.
Vítězem čtvrtého kola se tudíž stává práce Libora Klímka, nazvaná Ufff


Velmi úspornými prostředky je tu naznačen příběh, jsou zde obsaženy vztahy mezi jednajícími osobami, snímek má vtip i psychologii. Navíc to není provoplánově pojato – aby taková fotka vznikla, je třeba mít fotografické oko. K němu vítězi čtvrtého kola Liboru Klímkovi blahopřeji coby předseda poroty.


David Surovec se umístil se svou Anglickou svatbou na druhém místě. V podstatě je to podobně řešená fotografie – taky jsou nevěsta se ženichem v pozadí a holčička – družička si tam vytváří svoji slavnost, svůj svět. Snímek zaujme svou nonšalancí, hravostí a opět – vtipem.


Chci se taky vdát, prohlašuje svým důmyslně pojatým obrázkem Martina Venigerová. Obrázek je řešen centrálně – zobrazené dívky sledují svatební kytici vrženou do prostoru. Obrázek je i barevně stylizovaný – některým porotcům stylizace vadila, jiným ne, každopádně snímek má náladu a dynamiku a rozhodně splňuje zadání čtvrtého kola soutěže.


Happy birthday to you Františka Běleckého je syrový dokumentární snímek ve stylu sociální fotografie. Podmaňuje svou autentičností i ironií pohledu. Zpodobněné postavy opravdu nevyjadřují žádnou „happyness“...


Snímek Standy Navrátila Fašankové slavnosti v Trnavě v konečném pořadí postoupil ze šestého na páté místo. Působí silně surrealistickým dojmem, jako by to byla reportáž ze snu. I tento snímek je zpracován editačně – postavy jsou barevné v černobílém prostředí.


Šesté místo zaujala Družička Pavla Tichého. Milý, obrazově výrazný obrázek, neobvykle řešený. Zaujme svou prostotou i půvabem modelu i situace.


Strážce svatebních topánků vyfotil Ondřej Vaněk. Snímek má opět dva plány, v popředí naaranžovaná situace a vzadu postavy, které se zřejmě chystají na slavnost, ale mají dost času, jsou v klidu. Proč ne, když topánky mají tak přesvědčivého strážce!


Ironicky je pojatý Masopust od Šárky Lujkové. Tím je hodně příbuzný snímku Františka Běleckého – je vidět, že sociálně pojatá fotografie má pořád své místo a že černobílé zpracování k ní patří svou schopností stroze stylizovat.


Slavnost Božího těla je druhá oceněná práce Standy Navrátila. Jde o drsnou reportážní fotografii, klasicky řešenou, výrazně působivou.


První desítku uzavírá Hříšný tanec od Tomáše Trojana. Opět černobílá fotografie, tentokrát ale stylizovaná fotografickými prostředky – využívá schopnosti silně širokoúhlého objektivu pokřivit perspektivu osob i prostředí.

A co bude dál?

Do 15. dubna porota zhodnotí celkové pořadí. Bude vybírat ze 4 x 15 nejlépe umístěných fotografií ze všech čtyř kol. V dílčích kolech brala v úvahu zadání – to bylo jedno z výrazných kritérií pro hodnocení a tudíž i pořadí. Tentokrát se hodnotí „fotografie jako taková“, její působivost, estetická síla a fotografické specifikum. Toto závěrečná páté kolo je vyvrcholení naší celoroční soutěže.