Sony uvedl tento model loni v říjnu na tiskovce v Mnichově a konečně po peripetiích ke mně dokodrcal. Nadšení velké, také žal – že ho musím vrátit...

Jaký je a komu je určen
Jde o plnoformátový (čip velký 24 x 36 mm = kinofilmové okno) kompakt s pevně zabudovaným objektivem Zeiss 35/2.0. Uvnitř je zcela nový čip s předním osvitem, tedy aktivní vrstvy – čočky, RGB filtry a fotodiody jsou vpředu a všechny servisní obvody až pod aktivními vrstvami.  Má 42 megapixelů, ano, je shodný s čipem modelu Alpha 7R Mk II (kompakt s výměnnou optikou). Objektiv je Zeiss Sonnar T 35/2.0 s devítilamelovou clonou. Ten je doplněn o makro funkci – posunutím ostřicího kroužku se minimální zaostřovací vzdálenost zkrátí na 14 cm. Závěrka je centrální, uvnitř objektivu, tudíž je možno dosáhnout synchronizační rychlosti pro blesk 1/2000 sec. To samozřejmě otevírá cestu k širším možnostem využití blesku i v podmínkách denního světla. Rozsah závěrky je od 30 vteřin do 1/4000.


K dalším novinkám patří vysouvací 2,4 megový elektronický hledáček s odnímatelnou očnicí (viz nahoře) a naprostou technickou novinkou je nízkofrekvenční filtr s volitelnou funkcí: tento filtr sloužící k odstranění moiré se dá vypnout úplně, může se zapnout na standard a na maximum provoz, ale lze použít i bracketing, tedy pořídit tři snímky a teprve posléze vybrat ten optimálně vyhovující. Snímač BSI CMOS Exmor je 3,5x rychlejší než původní RX1 čip. Vykazuje vysoký dynamický rozsah při rozsahu ISO 100 – 25600. Zajímavý detail – čip je při výrobě individuálně pasován k objektivu Zeiss Sonnar pomocí tří planžet, které s přesností na mikrony zajišťují ideální usazení. Snímky jsou ukládány i v 14bitovém RAW formátu, lze volit komprimovaný i nekomprimovaný RAW. Ten nekomprimovaný vykazuje lepší kresbu na ostrých přechodech – třeba na hranách mezi světlým a tmavým.

Autofokus je hybridní, tedy ostří se na kontrast i na fázový posun. AF bodů analyzujících fázový posun je 399 a jsou rozmístěny v obdélníku, zaujímajícím 45% plochy snímače. AF body analyzujících kontrast je 25. Systém urychlil ostření o 30%. Rychlost snímání je 5 fps i při průběžném ostření - včetně režimu sledování objektu. Video je full HD 1920x1080 při 60, 30 i 24 oknech za vteřinu. Záznam je na karty typu Memory Stick Duo, SD a microSSD. Přístroj je vybaven wi-fi s možností párování NFC dotykem, baterka je NP-BX1. Váha je 507g včetně baterky a karty, rozměry 113 x 65 x 72 mm.

Následuje proslov starého lakomce - hovoří Strýček Skrblík. Přístroj stojí 100 tisíc bez desetikoruny. V prodeji je i ten původní erkový model, za 77 tisíc. Rozdíl 23 tisíc. Nový model je rychlejší, ke starému se dostane optický hledáček Sony FDA-V1K  za 11500 nebo FDA-EV1MK za 11800, s 2400 bodů. Pak to vyjde o 11 tisíc levněji než er římská dvě.

Háček je v tom, že tento fotoaparát není určen k tomu, aby se šetřilo. Je to profi nástroj se špičkovým výkonem. Je určen lidem, kteří fotografovat dovedou a vědí, k čemu je jim dobré pevné ohnisko 35 mm s vysokou světelností F2.0.

Ovládání a menu
Přístroj se zapíná páčkou kolem spouště. Dva důležité ovládací prvky jsou hned na očích: především je to prstenec s nastavením clony na objektivu, připomeneme si klasickou clonovou řadu 2 – 2.8 – 4 atd, ovšem skoky jsou po třetinách a ne po půlkách, jako to bývalo, a vpravo od spouště je kruhový volič pro korekci expozice. Vlevo od spouště je další kruhový volič s volbami PASM (program, priorita clony a času a manuál), tři pozice pro uživatelské nastaven, video, panorama, scénické režimy a inteligentní automatika.. Nahoře je ještě první z pěti definovatelných tlačítek. Ostření automatické a ruční nastavujeme páčkou na přední stěně.


Vzadu toho moc není. Pod horní hranou vlevo uvolnění vyskakovacího elektronického hledáčku a tlačítko pro přehrávání, pak je roller. Následují dvě tlačítka pod sebou, AEL a Fn tlačítko pro funkční menu. Čtyřcestný volič obkroužený rollerem má natvrdo dedikovanou jen horní polohu DISP, tři zbylé jsou volitelné. Vpravo nahoře je spoušť videa, také do jisté míry volitelná. Dole je tlačítko pro menu a koš. Je to v podstatě minimalistické řešení, ale jak si ukážeme, umožňuje pohodlné nastavení všechno, co pro práci potřebujeme.


Menu má šest oddílů. Fotomenu s osmi obrazovkami trochu svým zaměřením splývá se setupem, například se tu nastavuje intenzita redukce šumu (obr.5) a je do něho zahrnuto i menu videa. Skutečný setup je druhý v pořadí odleva. Ten má šest obrazovek, dobře je na obr. 4 nastavit prioritu ostření před prioritou závěrky (= exponuje, až když je zaostřeno, k čemu by nám byly neostré fotky). Na obr.5 lze upravit funkční menu (klávesa Fn) a nastavit vlastní klávesy, těch je fakticky osm. Kolečko kolem čtyřcestného voliče defaultně nastavuje ISO, myslím, že netřeba měnit. Klávesa C1 na horní stěně – já si tam dal přepínání RAW/JPEG, na C 2 obrazové efekty, ale lze samozřejmě jakkoli jinak. Definovatelné ještě je středové tlačítko čtyřcestného voliče a směry vlevo, vpravo a dolů, a tlačítko AEL. Je toho až dost. Tlačítko Movie, tedy spoušť videa, se dá vypnout, nikoli naprogramovat. Třetí pozice menu je věnovaná wifině, čtvrtá aplikacím (o politice Sonyho v tomto ohledu se už nebudu rozepisovat, Sony prostě neuznává naši oblast a ve věci aplikací jsme pro něho ani ne béčka, snad zetka. Předposlední položka menu je pro přehrávání a nakonec je aktovka se 6 obrazovkami, což je skutečně setup: čeština, datum a čas se nastavují na obr.4, na obr. 5 se formátuje karta. Na obr.6 lze všechno resetovat.

Jako každý Sony přístroj nabízí obrazové efekty včetně rozsáhlého HDR a kreativních filtrů známých i z jiných modelových řad.
Spoušť videa se dá nastavit tak, aby fungovala, jen pokud je video nastaveno na kruhovém voliči. Panorama je v menu nastavitelné na široké a standardní a definujeme i směr – doporučuji směr dolů a panorámovat v poloze aparátu na výšku, ale to už je každého jeho volba.


V manuálním režimu, pokud v menu zapneme MF asistenta, se při ostření zvětší obraz (lupa) a můžeme použít focus peaking. Sony ho má už dlouho vychytaný, známe ho především z řady NEX. Zde je možno v menu nastavit úroveň obrysů (zaostřený objekt je barevně konturován) a barvu obrysů lze volit mezi žlutou, červenou a bílou. Dobu zvětšení lze samozřejmě též navolit.

Jak se s ním fotí
Objektiv a jeho vlastnosti jsou totožné s předchůdcem, ovšem dramatický nárůst rozlišení své stopy zanechal. Soudková vada je tu i nadále silně patrná.


Vinětace kupodivu nezmizí ani při optimální cloně F8.0:


Barevná vada, tedy vinětace v rozích, je zanedbatelná, toto je výřez při 100% zvětšení.


Kresba je vyrovnaná s nepatrným kolísáním až do vysoké clony F16, zvadne až na F22. Na naší ukázce jsou nahoře clony 2.0 a 2.8, dole 8.0 a 16. To vše při rozlišení 42 megapixelů.


Byl jsem zvědav, zda se na nižším rozlišení 18 megapixelů projeví slabší podání detailů. Nezdá se mi, že by tomu tak bylo. Výsledek je v podstatě totožný a rozdíly by se tedy projevily až ve velkoplošném tisku.


S tou kresbou je to vždycky ošidné – vypomáhám si srovnáním s nějakým etalonem a za ten mi slouží můj Canon 5D Mk III. Už tady chudák dostal napráskáno ve srovnání s Pentaxem K1 a je to tu znova , ostatně, jaký div, když Pentax i Sony mají stejný čip. Na Canonu jsem zkoušel 24-70/4.0 L a Sigmu 35/1.4 Art a na Sony jsem nastavil rozlišení 18 mega oproti 24 mega Canonu. Nicméně i tak je obraz ze Sonyho výraznější s větším počtem detailů.


Nezbývá než srovnat Sonyho se Sonym. Starší RX1R nemám k disposici, ale jsou tu ukázky z mé tři roky staré recenze. Zde to vychází více méně nastejno, nový fotoaparát nastavený na 18 Mpx oproti 24megovému starému.


Stejné je to se kupodivu šumem, třebaže by hustší matice fotodiod měla mít k přehřátí sklony. Těch 12800 je ovšem extrém, ale kolem 5000 ISO je to v pohodě.

Sony má už tradičně dobře ošetřené HDR, tedy obraz pokrývající širokou škálu jasů. Lze to nastavit až po rozsah 6 EV – to se obvykle nedoporučuje, vede to k nepěkným omalovánkám. Zde je výsledek stále ještě v mezích přirozeného zobrazení.


Podobnou funkci má i nastavení dynamického rozsahu. Vyžaduje to vyšší ISO a ve výsledku je opravdu možno dosáhnout pěkného prokreslení temných partií, aniž by došlo k zašumění obrazu.


Sony - opět už tradičně – nabízí škálu rozmanitých kreativních režimů a filtrů. Velmi příjemný je režim Hloubka (na ukázce vpravo), který vede k výraznější a jaksi plastičtější fotce. Sony bohužel odmítá zpřístupnit filtrům JPEG za situace, kdy je doprovázen RAW. To by nebylo nic neobvyklého – a získali bychom filtrovaný JPEG a plnou obrazovou informaci v RAW. No, nejde to.


Zkoušel jsem ho i při pouliční fotografii – street fotografie. Ukázalo se, že ta pětatřicítka je přece jen trochu úzká na to, aby člověk mohl střílet od boku, jako jsem to dělal s Leicou Q. Ta ovšem má ohnisko 28 mm, tedy klasické reportážní ohnisko. Tím samozřejmě netvrdím, že se tím street nedá fotit! Jenom to chce trochu zácvik, během hodinové procházky po Praze to člověk do oka a ruky nedostane. Na co ale přijde člověk i za tak krátkou dobu je slabá životnost baterky. Ona je taky překvapivě mrňavá – já ten přístroj zkoušel souběžně s Sony A6300 a ten má pořádnou velikou baterku. Ano, chápu, do malého těla malá baterka… Je třeba mít jednu další v kapse. Minimálně jednu.

Shrnutí
Sony RX1R II je profesionální kompakt s pevným objektivem 35/2.0 a plnoformátovým čipem 24 x 36 mm. Je to nejmenší a nejlehčí plnoformátový fotoaparát s obrovským rozlišením a velmi rychlým autofokusem, jako takový získal letos ocenění TIPA Awards. Někdo mu vyčítá titěrná tlačítka, mně to tak nepřišlo – prostě je to miniaturní přístroj. Z téhož důvodu má malou baterku s malou životností. Dá se k tomu přikoupit grip, ale tím se likviduje jedna jeho velká přednost – malý rozměr. Přístroj je to exkluzivní za exkluzivní cenu, s tou připomínkou, že to věru není nic pro začátečníky.

Ukázky:

1 až 15 při nízkém ISO, 16 při 3200, 17 a 18 při 6400 ISO.

1 2
3 4
5 6
7 8
9 10
11 12
13 14
15 16
17 18


Zjistěte aktuální cenu, dostupnost a také podrobné parametry digitálního fotoaparátu Sony RX1R II.

 

http://www.megapixel.cz/sony-cybershot-dsc-rx1r-ii