ND filtr 2000x VFFOTO GS Šedý filtr české výroby z dílny Vladimíra Fučíka je opět součást jeho Golden Series. Prodlužovací faktor je 11 EV, tedy o jeden stupeň víc než tisícovka, kterou jsem tu recenzoval posledně. Pojďme si ho prohlédnout. Šedý filtr české výroby z dílny Vladimíra Fučíka je opět součást jeho Golden Series. Prodlužovací faktor je 11 EV, tedy o jeden stupeň víc než tisícovka, kterou jsem tu recenzoval posledně.
Připomenu, že ND filtry obecně vzato jsou určené k prodloužení doby osvitu. Toho je třeba k vyvolání různých efektů, typicky k vytvoření efektu rozmazané vody – to je asi nejoblíbenější použití této techniky. Kvalitní ND filtry redukují průchodnost světla v rozmezí jeho viditelné části pokud možno rovnoměrně. Kvalitní filtr nesmí degradovat kresbu a nesmí vyvolávat nežádoucí reflexy.
Filtry VFFOTO GS jsou v tomto smyslu vyrobeny s největší péčí. Mají celkem 14 antireflexních vrstev (po sedmi z obou stran) a 3+3 nanovrstvy, které je chrání před poškrábáním, odpuzují vodu a mastnotu a chrání proti nečistotám. Mosazný rámeček má výšku 3,5 mm, takže filtr lze použít na širokoúhlém objektivu (používal jsem Canon 17-40/4.0) a optické sklo má tloušťku 0,9 mm. Filtr váží 26 g. Mosazný rámeček má vpředu další závit, takže teoreticky na něj lze připojit další filtr (uff, pánbu mě netrestej), ale také krytku. Cenově vychází ND 2000 o něco dráž než tisícovka, stojí 2141 Kč i s DPH (leden 2017).

Jak se s ním fotilo
Přirozeně že pro použití takto silného ND filtru platí několik základních zásad. Je třeba fotit ze stativu, to snad nemusím připomínat. Po nasazení v hledáčku nic nevidíme, v režimu živého náhledu obraz vidíme, avšak nelze automaticky ostřit. Nejlépe je zaostřit bez filtru a pak filtr nasadit, anebo se spolehnout na ruční ostření podle stupnice. Vcelku se osvědčilo bez filtru mít nastaven režim P (program) a po nasazení přepnout na manuální M režim.

Toto je zkouška kresby a barevnosti. WB je nastavena na AUTO, fotil jsem do RAW a snímek převedl jen v základním nastavení, bez úpravy barevné teploty. Toto je bez filtru:


Sníh má hodnotu RGB 202 – 207 – 213, obrázek tedy táhne mírně do modré. Po nasazení ND 2000 je výsledek tento:


Hodnota RGB je 196 – 188 – 199, nabráno ze stejného místa. Zjištění to bylo pro mě překvapující, na první pohled jsem totiž myslel, že bílá táhne do červené. V praxi ale stačilo mírně přidat zelené (o 4%) a obraz nabyl zcela přirozené teploty.


Kresebně jsou velmi vyrovnané, nedochází tedy k degradaci, která by stála za řeč.


Tento filtr ale není stvořen k tomu, aby se s ním fotila zasněžená náměstíčka. Proto jsem ho vzal k moři a fotil vlny na větrem bičovaném pobřeží ostrova Fuerteventura. Takhle je to když se fotí 1/320 sec.


Dvacetivteřinová expozice promění vlny v mlhu. A navíc, efekt vlny zasáhne větší plochu obrazu. Ona potvora nejdřív vylítne, šplouchne a pak se rozlévá. To nelze v jedné fotce postihnout, vždycky máte jen jednu fázi. Při dlouhé expozici se voda dostane na rozsáhlejší plochu.


Je ale třeba dvacetivteřinové expozice? Fotil jsem na pět vteřin a efekt je v podstatě stejný. Dokonce bych řekl, že je to lepší, protože ty zbytky vln jsou více strukturované.


Dám jiný příklad. Zátoka v Cotillu při dvacetivteřinové expozici, výsledkem je cosi jako bramboračka.


I pouhá půlvteřina se zaslouží o zajímavé efekty.



Shrnutí:
Polarizační, přechodový i neutrální ND šedý filtr jistě patří do výbavy zvláště pak při fotografování krajiny. Zkoumaný ND 2000 od VFFOTO patří svým provedením ke špičce. Porovnával jsem v minulosti tyto filtry s výrobky světových značek B+W nebo Tiffen a v ničem si nezadaly. Cenově vychází velmi výhodně a tak jediné váhání může být mezi ND 2000 a ND 1000 od stejného výrobce. Dvoutisícovka prodlouží expozici o 1EV oproti tisícovce. To ovšem může hrát v oblasti dlouhých časů podstatnou roli.