Žádné digitální fotografie nejsou – jsou jen číslíčka a mašinky, které z těch číslíček fotku vytvoří, aby byla vidět, především jsou to mašinky zobrazovací a tiskové. Zobrazovací, tedy monitory. Monitor který vám chci přiblížit je určen především pro účely zpracování fotografií. Firmu Benq asi budete znát, sám mám dva monitory Benq, platil jsem po čtyřech tisících. Tohle je ale jiná klasa.

Jaký je a komu je určen
Stačí, abych uvedl hlavní charakteristiky – je to sedmadvacetipalcový monitor s rozlišením 2560 x 1440 pixelů s 99% krytím barevného prostoru Adobe RGB. Zde je dlužno se pozastavit – pokud nevíte, co to Adobe RGB je. Věc se dá snadno vysvětlit na tomto obrázku:


Vpravo je zkoumaný monitor, vpravo obrazec, znázorňující rozsah barev. Ta barevná podkova, to je to, co vidíme svýma očima. Zařízení s barevným prostorem sRGB z toho zachytí jen část – to je ten menší trojúhelník uvnitř podkovy. Firma |Adobe vyvinula způsob, jak zachytit větší část barevného prostoru – a její Adobe RGB je vymezeno tím větším trojúhelníčkem. Vidíme z toho, že vůči sRGB obsahuje Adobe RGB více odstínů modré a hlavně zelené, kdežto v červených a purpurových není změna veliká. Jen vysoce kvalitní monitory umí zobrazit Adobe RGB – tradičně to byla silná stránka monitorů Eizo, které jsem v Digineffu mnohokrát představoval. Nyní se do prostoru Adobe RGB vlamují i další výrobci.

 

K tomu ještě podotknu, že si můžeme nastavit na fotoaparátu Adobe RGB, na vhodném monitoru to uvidíme, ale není jednoduché ty barvy pak vytisknout – ne všechny barvy Adobe RGB zvládá tiskový formát CMYK, je třeba o řešit na expertní úrovni vhodnými ICC profily. Nicméně vývoj pokračuje a pro budoucnost je rozhodně lepší fotit – a zpracovávat – fotky v Adobe RGB než v jednodušším a ochuzeném sRGB. Leč, vraťme se k našemu monitoru. Jde o monitor s podsvícením LED a matricí AHVA. Jde o způsob uspořádání pixelů a smyslem je rozšířit pozorovací úhel (zkratka Advanced Hyper – Viewing Angle). Tento typ matrice minimalizuje color shifting, tedy změnu odstínu při pozorování z jiného úhlu. Přiznám, že ani tato vlastnost mě příliš nevzrušuje, protože před monitorem sedím obvykle sám a koukám na něj přímo. Nicméně úhel pohledu je udáván vertikálně a horizontálně 178 stupňů. Kontrast (poměr bílé a černé) má hodnotu velmi dobrých 1000:1, odezva je 5 ms (pro případ, že jste hráči akčních her). Spotřebu má velmi pěkných 36 W. Jde o vážně míněné zařízení, nemá tedy ani kameru, ani reproduktory, pokud de o videovstupy, pak má DisplayPort 1.2, DVI-D s HDCP (připomenu že HDCP je High-Bandwidth Digital Content Protection což je ochrana digitálního obsahu, fotek se netýká, má to bránit nahrávání digitálního obsahu ve vysokém rozlišení) a HDMI 1.4 (různé typy HDMI mají vliv hlavně na počet zvukových kanálů). Dále je v monitoru rozbočovač s dvěma USB 3.0. V příslušenství je stínítko, dálkové ovládání a čtečka karet.

Monitor je vybaven stojanem s nastavitelnou výškou i náklonem od mínus 5 do plus 20 stupňů. Lze ho používat i na výšku. I s podstavcem a stínítkem váží 9,2 kg, měří v x š x h 445-566 x 653 x 323 mm. A teď to – kromě parametrů – druhé podstatné: stojí typicky 18 tisíc, dá se sehnat i pod 17 tisíc. Spadá tedy do kategorie cenově dostupných a přitom vysoce výkonných monitorů, vhodných pro vážnou práci s digitální fotografií.

Jak se s ním pracuje
Sestavení je velmi jednoduché a nevyžaduje žádné nářadí. Stojan se zaklapne do podstavce a připevní šroubem:


Jediným pohybem nasadíme monitor pak už můžeme zkoumat porty:


Zleva je to připojení dálkového ovládání, sluchátka, DVI-DL, HDMI, DP a USB. Na monitoru vlevo jsou dva vstupy USB a čtečka karet SD.


Než začneme propojovat, prohlédneme si stínítka, jak jim to slušelo ještě v lepence.


Další propojení je jednoduché, zapojíme síťový kabel, propojíme USB, aby bylo možno používat rozbočovač a čtečku karet a pak se musíme rozhodnout, zdali použijeme DVI-DL nebo DisplayPort. Na to nejsou jednoznačné názory, já fandím DP a tudíž jsem zvolil DisplayPort. Sestavený monitor bez zapojených kabelů vypadá z boku takto:


Měla by následovat kalibrace. K tomu je třeba program Palette Master Element a kolorimetrická sonda, doporučená je Datacolor Spyder 4. Pro běžnou úpravu jasu, kontrastu, ale i definování barevného prostoru, eventuálně způsob komunikace s počítačem slouží jednoduché rozhraní, aktivované tlačítkem pod dolní hranou, první vlevo od vypínače. Kdo chce častěji laborovat, připojí si kabel s dálkou a má to ještě pohodlnější.

 

Přístup k monitoru
Často jsem se setkal s tím, že někdo byl ochoten investovat do fotopříslušenství s problematickou – pro něho – užitnou hodnotou, třeba do gripu s přenosem wi-fi a pak fotky smolil na dvanáctipalcovém CRT monitoru z roku 2005. Na monitoru by se šetřit nemělo a naštěstí ceny zásadně klesly od dob, kdy dvacetipalcový CRT stál 150 tisíc.

Už mnoho let zastávám systém dvou monitorů, teď už dlouho dvou 24palcových s rozlišením po 1920 x 1200. Takové monitory samozřejmě dodává i BenQ, včetně monitoru PG2401PT s podobnými vlastnostmi, jako je náš aktuálně zkoumaný model, tedy s 999 pokrytím Adobe RGB. Z dvojice jeden slouží jako pracovní, druhý jako pomocný. Mnoho grafických programů dovede používat dva monitory, na jednom je pracovní plocha, na druhém všelijaké karty a menu. Osvědčila se mi kombinace Photoshop na levém monitoru a Zoner Photo Studio na pravém monitoru. Podotýkám, že lze přetahovat myší ze ZPS do PS obrázky ze Správce na plochu Photoshopu. Je to příjemné a funkční. Ten 24palcový monitor je dost velký na to, abychom na práci pořádně viděli, ale není přemrštěně velký, aby byl namáhavý na obsluhu – je třeba myslet na to, jak velkou plochu budeme obdělávat kurzorem a tudíž i pohybem myši. Ruka po celodenní editaci dovede pěkně bolet.

Mohou ale nastat důvody, kdy není vhodné tuto konfiguraci použít a pak použití 27palcového monitoru se nabízí jako vhodná alternativa. Pracovní plocha je tak velká, že ji lze snadno rozdělit na dvě autonomní poloviny – tlačítkem Win + šipka stáhnete maximalizované okno do přesné poloviny obrazovky. Je to samozřejmě trochu méně pohodlné, než použití dvou monitorů, ale jeden 27palcový monitor přece jen zabere podstatně méně místa, než dva 24palcové vedle sebe. Takto bych se díval na volbu tohoto 27 palcového monitoru se špičkovými parametry za rozumnou cenu.

Jak se mi s monitorem pracovalo?
Pokud by vás zajímala skutečně technická analýza, pak vás odkáži na Cnews.cz, kde v sekci ExtraHardware.cz vyšla technická, laboratorními testy podložená recenze Mirka Jahody. Recenzent neskrblí chválou, výhrady má jen v rychlosti odezvy a soudí, že není vhodný pro náročné hráče akčních her. Závěrem píše:
Na SW2700PT jsem shledal jen minimum mušek a vzhledem k ceně a svému určení jde o vynikající monitor. S takto strmou křivkou zlepšování bude muset japonské duo Eizo a NEC vzít BenQ brzy v potaz i na poli monitorů pro grafické využití. Ocenění Smart Buy pro tento monitor je naprosto bez debaty. Můj referát tedy vychází jen z praktického používání tohoto monitoru.
Jeho výjimečnost spočívá především v krytí Adobe RGB prostoru. Mezi sRGB a Adobe RGB volíme v menu fotoaparátu, nabízí to každá lepší kamera. Fotku pořízenou v Adobe RGB poznáte podle toho, že ji přístroj označí na začátku podtržítkem, takže třeba _DSC7474.JPG je v Adobe RGB, kdežto DSC7474.JPG je v sRGB. Pokud fotíme v Adobe RGB a momnitor není nastaven na Adobe RGB, pak dokonce je výsledek barevně horší. Jasně je to patrné na této ukázce – fotil jsem zmoklou hračku mých pejsků, neboť je nejblíž tyrkysovému odstínu a na tom je rozdíl nejmarkantnější. Vlevo Adobe RGB, vpravo sRGB na monitoru s nastaveným sRGB:


Po přepnutí na Adobe RGB se prokáže v tyrkysových odstínech více valérů.

Subjektivně posouzeno, obraz je jasný, zcela rovnoměrně zobrazený s vyrovnanými plochami. Luxmetrem jsem proměřoval bílou plochu a hodnota držela v celé ploše – je to trochu selská metoda, nicméně vnímám monitor jako pracovní, nikoli laboratorní nástroj. Černá je skutečně černá, nic neprosvítá. Ovšem ať už je to způsobeno čímkoli, je zde jev, který mě nadchnul. Život mě totiž donutil zvyknout si na to, že fotografie zobrazené v různých aplikacích vypadají různě. V Photoshopu jsou barevně vždy jaksi decentnější než v Zoneru – ten používám jako obrazový manažer a jednoduchý editor, zvláště pro webové účely. V rámci Photoshopu pak vypadá obrázek jinak v Camera RAW a jinak v Photoshopu samém – to je mimořádně mrzuté, protože čeho se držet? Tady je to stejné - rozdíly jsou minimální:

Monitor pracuje zcela tiše a díky své energetické nenáročnosti je na omak skoro chladný, tepla vyzařuje jen minimálně.

Shrnutí

Monitor BenQ SW2700PT je zobrazovací zařízení vyšší třídy s vynikajícími parametry výkonnostními i energetickými. Je nadstandardně vybaven (rozbočovač, čtečka SD karet, stínítko součástí dodávky) a jeho cena cca 18 tisíc je nasazena až agresivně. Každopádně jeho poměr cena výkon je výjimečně příznivý, takže monitor patří k tomu atraktivnějšímu, co je na současném trhu.