BenQ pokračuje ve své ofenzívě na frontě profesionálních monitorů. Na podzim jsem tu měl jejich sedmadvacetipalcový SW2700PT a teď je tu novinka, dvaatřicetipalcový s rozlišením 4 K. A to už je pořádná pecka.

Jaký je a komu je určen
Jde o monitor typu IPS (In-Plane Switching, pokročilé řešení panelů s tekutými krystaly, jejich hlavní výhodou před klasickými TN panely je vynikající barevné podání a široký rozsah pozorovacího úhlu – zde je to 178 stupňů) velký 31,5 palců s poměrem stran 16:9. Nejvyšší rozlišení je 4K, tedy 3840 x 2160 bodů. Typický jas má hodnotu 350, kontrast 1000:1. Obnovovací frekvence je 60Hz. Pokrývá 100% rozsahu barevného prostoru sRGB, 99% AdobeRGB.


Je to pořádný kousek. Váží 20 kg a měří 448 x 747 mm. Lze ho připevnit ke stěně, v dodávce je i stojan, na něm lze monitor výškově posouvat v rozmezí 15 cm. Je uchycen otočně, takže je možné ho používat i na výšku, a lze ho naklánět v rozmezí 25 stupňů, do stran 45 stupňů. – to je velmi příjemné vzhledem k jeho ohromné ploše. Barevné podání odpovídá profilu HDR10. Tento pojem „desetibitový HDR“ znamená, že namísto standardního rozsahu (SDR) s osmi bity (3 x 8 bitů v RGB subpixelech, tedy červený-zelený-modrý) a výsledkem (teoreticky) 16,7 milionů barevných kombinací má 10bitový HDR 1,07 miliardy barevných kombinací (1024 x 1024 x 1024 RGB). Monitor má vstupy HDMI2.0a, DisplayPort1.4 a miniDisplayPort1.4, jakož i dva USB3.0 a čtečka SD karet. Před USB se k němu dá připojit ovladač funkcí, je v základní dodávce spolu se stínítky a kabely. Povrch displeje je velmi příjemný, neleskne se. Čtečka SD karet je ale umístěna tak nešikovně, že její praktická použitelnost je skoro nulová. Monitor nemá vestavěné reproduktory, je tu na práci, ne na legraci.


Je to tedy špičkově vybavený monitor, nabízejí ho fotografům, ale je samozřejmě vhodný k jakékoli práci zabývající se obrazem. Cenou takřka 38 tisíc se ovšem řadí do vyšší cenové kategorie.

Jak se s ním pracovalo
Chápu, že recenze tohoto typu mají posloužit jako eventuální doporučení, musím tedy vycházet s osobních zkušeností s monitory jako takovými.

Už možná dvacet let jsem zavedený na systém dvou monitorů, a ve své pracovně mám dvě sedmadvacítky EIZO. Windows umožňují dělit plochu monitoru (Win Key + šipka vlevo / vpravo), takže mohu mít až 4 nezávislé pracovní plochy. Mám tedy fakticky pracovní plochu širokou 120 cm a protože monitory jsou dva, mohu je natočit tak, aby mi to nejlépe vyhovovalo.

Dvaatřicítka je o 15 cm širší než 27ka a to si myslím, že mít dvě by už přesahovalo hranice rozumnosti. Primárně tedy bych usoudil, že je to monitor pro toho, kdo potřebuje velkou plochu, ale z nějakých důvodů nechce dva monitory, potřebuje pracovat s jedním. Což je – například – i moje situace doma, kde mám na práci jen koutek, prostorově se rozmáchnout nemohu ale dvaatřicítka se mi na psací stůl pohodově vejde.

Ovládání
Instalace byla jednoduchá, v pravé spodní části má monitor vypínač zcela vpravo a od něho je pět tlačítek. Při prvním zapojení bylo třeba tlačítkem aktivovat port. Pak už do šlapalo samo.
Ta tlačítka, to je myslím to nejrozumnější uspořádání: ať stisknete jakýkoli, nabídne se vám menu a pak už jen tisknete odpovídající tlačítko pod položkou v menu.


Tady volíme zleva vstupy (porty), barevný prostor, jas a setup – to je důležitá položka. Zde se dá m.j. nastavit i obraz v obraze (PiP), přičemž v jednom a druhém obraze mohou být rozdílné barevné prostory.


Když laborujeme s barevnými prostory, rozdíly jsou skutečně šokující. Zajímavý je černobílý profil, ovšem dojem na nás udělá HDR. Ano, viděl jsem HDR televizi, ale tady po přepnutí to doslova praští do očí. Je to zároveň jediný prostor, kde nemůžeme ovlivnit jas, ten je daný natvrdo. Zde je schema vysvětlující rozdíl mezi AdobeRGB a sRGB:


Jak se pracovalo se 4K
Zatím jsem to vždycky viděl jen někde – jaksi přes rameno. Moje sedmadvacítky mají rozlišení 2560 x 1440. Při tomhle rozměru displeje a při 4K máte 24megový obrázek otevřený už na 50%. Prostě řečeno – pořádně vidíte, s čím vlastně pracujete. To se projeví například při výběrech. Pracujete v 300% zobrazení… na menším monitoru a s menším rozlišení to můžete udělat také, ale uvidíte miniaturní fragment obrazu, kdežto na téhle plachtě pracujete s jeho podstatnou částí.

Je to samozřejmě nezvyk. Ovšem dnes je 4K ještě pořád novinka, ale to bývalo HD taky. Je to trend, na který si postupně zvykneme, třebaže nám třeba dnes může tak velké rozlišení připadat divné. Pochopitelně je potřeba nastavit systém, aby menu bylo složeno z písmen a nikoli z blech.

Shrnutí
BenQ SW320 je vysoce výkonný profesionální monitor, určený ke grafické práci. Podle mého názoru má smysl především při sólo práci nebo v kombinaci s malým pomocným monitorem, ledaže bychom využili jeho PiP funkci – pomocí dalšího vstupu HDMI anebo DisplayPort lze připojit jiné zařízení, DVD přehrávač, notebook, jiné PC. Má dokonalý obraz se škálou barevných prostorů, včetně 99% Adobe RGB. Monitory systému IPS mají mít pomalejší odezvu (5 ms), ovšem prakticky je to nepozorovatelné – snad by se to projevilo při počítačových hrách, ale k tomu není tento monitor přímo určen. Na obrovskou plochu a ohromné rozlišení je třeba si zvyknout – myslím si ale, že za pár let to bude norma...