Olympus oznámil tři objektivy pro systém Micro Four Thirds. Je to univerzální 12-100/4.0 a základní 25/1.2, oba třídy Pro, a 30/3.5 Macro. Na novinářském setkání jsem se s nimi mohl krátce seznámit. K osahání byla i žhavá novinka Olyho, profi MFT OM-D E-M1 Mark II.


Na první pohled je hodně podobný původní E-M1, má trochu pozměněný úchop a padne ještě líp do ruky. Ovšem co je úchvatné je rychlost ostření. Olympus pozval novináře do libanonské restaurace U cedru v Praze Dejvicích, tam opravdu není oslnivé osvětlení. Přístroj ostřil – subjektivně posouzeno – přinejmenším stejně dobře, jako zde nedávno recenzovaný Sony Alpha 6300. Jeho sledování objektu bych mohl přirovnat k Nikonu 500D s tím rozdílem, že rozsah čipu pokrytý zaostřovacími body je širší – ostřit lze prakticky po celé ploše. Přístroj má 3 uživatelské pozice C1 až C3 a ty jsou defaultně osazeny na vysokorychlostní snímání – i v režimu průběžného ostření. Takže se dá čekat, že na sportovních utkáních uvidíme i profesionály s tímto přístrojem osazeným pevným objektivem 300/4.0 (ekv. 600 mm). Za zmínku stojí i duální stabilizace, která ustojí i 1/10 sec – při ekvivalentu 600 mm! To už je jiná technická dimenze fotografování. S mechanickou závěrkou fotí až 14 fps, s elektronickou až 60 fps, přičemž v menu lze nastavit délku dávky – kolik oken na jedno namáčknutí nadrtí. Skvělé.
Přišli jsme ale hlavně za objektivy.


Olympus M.Zuiko Digital ED 25mm F1.2 Pro
Už od pohledu nádherný kus. Kovový, š x v 70 x 87 mm s filtrem 62 mm, 410 g. Uvnitř 19 členů ve 14 skupinách, 9lamelová clona, největší clona F16. Ostření vnitřní. Je vybaven L-Fn tlačítkem, definovatelným v menu přístroje.


Fotil jsem přístrojem E-M5 Mark II. Na ukázce je motiv pořízený v řadě F1.2 – 2.8 – 5.6 – 8.0, zvětšení 100%, kresba je zcela vyrovnaná.


Na plnou světelnost vykazuje maličkou vinětaci:


Po aberaci ani stopy, toto je 100% z rohu proti bílé obloze:


Ekvivalent je 50 mm, to jsou klidné objektivy pro uvážlivé focení. Bokeh na plnou světelnost odpovídá F2.8 kinofilmového formátu. To je velmi příjemná hloubka ostrosti, dostatečná k separaci od pozadí, nicméně nijak dramatická pro zaostření.


Jeho cena ještě stanovená není. v Americe jde za 1200 dolarů, takže můžeme čekat něco kolem 36 tisíc korun.

 

Olympus M.Zuiko Digital ED 12-100mm F4.0 IS Pro
Toto bude jistě oblíbený univerzální cestovní objektiv. Vychází vstříc lidem, kteří si MFT oblíbili, protože chtějí špičkovou kvalitu a minimální rozměry a váhu. Tenhle objektiv nahradí jistě tři výměnné objektivy. Též kovový, š x v 78 x 117 / 561 g / 72 průměr filtru. 17 členů v 11 skupinách, ostří od 12 cm (to je hodně blízko!), ostření je vnitřní, při zoomování mění délku. Je vybaven L-Fn tlačítkem, definovatelným v menu přístroje.


Velmi praktický objektiv s rozsahem něco přes 8x. Toto je ukázka rozsahu:


 

 


Při ohnisku 12 mm (=24 ekv.) jeví maličkou soudkovou vadu:


Vinětace je zanedbatelná:


Právě tak nemá smysl mluvit o aberaci - a to jsem expozici korigoval do plusu:


Stabilizaci má velmi výkonnou. Při 100 mm (= 200 mm ekv) bez problému zvládá 1/25 sec, ale i 1/10 je v pořádku a 1/6 docela snesitelná:


Tento objektiv v Americe stojí také 1200 dolarů, takže lze čekat cenu 36 tisíc.

Olympus M.ZUIKO ED 30mm f/3,5 Macro
Vedle těch dvou Pro krasavců vypadá jako ošklivé kačátko se srandovně malou přední čočkou. Je ale velmi výkonný, zvětšení má 1,25x, ostří od 10 cm – vnitřní ostření, má 7 čoček v 6 skupinách a sedmilamelovou clonu. Měří š x v 57 x 60 mm, průměr filtru 46 mm.


Jistě mě zajímalo nejvíc, jak velké to makro může být – fotil jsem padesátikorunu a toto je výsledek. Ono z ruky se to nedostane přesně do osy, ale míra přiblížení je z obrázku zřejmá.


Tento objektiv u nás už v prodeji je a stojí 8500 (říjen 2016).

 

Shrnutí
Nabídka výměnné optiky pro MFT přístroje je obrovská, je tu i velké rozpětí ceny, přičemž i ty relativně levné objektivy jsou velmi kvalitní. Představená 25ka a 12-100ka ovšem patří kvalitativně ke špičce. Velice se těším hlavně na tu 25/1.2. V padesátce se doslova po desetiletích vracím, je to velmi zajímavé ohnisko, vede ke klidnému uvážlivému focení s promyšlenou kompozicí, protože se tu nedá spoléhat na nějaké bombastické efekty širokáče anebo teleobjektivu. Tu 12-100 jistě uvítá hodně lidí, hlavně na cesty, kdy není ani čas, ani chuť na žonglování s výměnnou optikou. No a ten makroobjektiv je velmi zajímavý – výkonem i cenou.