Vysoce světelný, stabilizovaný, utěsněný proti prachu a vlhkosti, takový je portrétní objektiv z dílny Tamronu. Patří do řady SP, to je prestižní řada, odpovídající L řadě Canonu nebo Artt řadě Sigmy. Výrobce se chlubí, že je to jediný objektiv s takovými parametry, vybavený stabilizací: to je pravda, jedna osmičkovou pětaosmdesátku vyrábí Canon, Nikon i Sony, avšak bez stabilizace, pravda, ale za výrazně nižší cenu. Tamron vás přijde na pětadvacet tisíc, kdežto Sony na osmnáct. Ovšem Sigma, pravda, jedna čtyřková artová, stojí 31 tisíc.



Tyhle pětaosmdesátky jsou velmi oblíbené portrétní objektivy. Využijeme je na plnoformátových přístrojích, ale svůj smysl mají i na APS-C formátu. V souvislosti s monofokálními světelnými objektivy občas zarmoutím mnohé čtenáře poukazem na to, že mají smysl spíše pro plnoformátové přístroje, že po přepočtu 1,5x hodně ztrácejí na pravém smyslu. To se ale tohoto objektivu v takové míře netýká. Na přístroji APS-C získáme objektiv blízký 130 mm, přičemž stopětatřicítka je další kultovní ohnisko, používané od dob fotografického dávnověku. Vysoká světelnost se hodí v nízkých světelných hladinách, ale hlavně je jí třeba pro kontrolu hloubky ostrosti. Kdo by váhal mezi Sigmou 1.4 a Tamronem 1.8 – to lákadlo ale veliké, i když i cenový rozdíl šesti tisíc je značný… Separační efekt se spolehlivě projeví už při F2.0 a při F1.4 je hloubka ostrosti už tak malá, že někdy bývají problémy s použitelností. Obecně platí, že ty jedna osmičkové objektivy plní výborně svoji službu a cenově jsou mnohem výhodnější, než jedna čtyřkové varianty. Ještě je třeba dodat, že pomocí konzole Tamron Tap-in lze objektiv napojit k počítači, nahrát nový firmware a seřídit rovinu ostření pro svůj fotoaparát. Což při malé hloubce ostrosti je velmi užitečné zařízení.

Jaký je a komu je určen
Odpovídám už v té výše uvedené stručné úvaze. Je to především portrétní objektiv, ale hodí se i pro živou fotografii - mnozí lidé se ostýchají tvrdého street fotografování širokoúhlým objektivem a delší odstup jim dává pocit jakési jistoty. K tomu je vhodné velmi rychlé ostření tohoto objektivu. Má 13 členů v 9 skupinách, devítilamelovoou clonu s otvorem blízkým kruhu, ovládanou elektromagneticky - to je důležité pro zájemce z řad majitelů Nikonu, zde je třeba ohlídat kompatibilitu. Nejvyšší clona je F16, ostří od 80 cm. Ostření je sonické s možností průběžného doostřování, ostření je vnitřní. Soustava obsahuje členy s nízkým a extra nízkým rozptylem. Objektiv váží 700 g, v průměru má 85 mm, dlouhý je 91 mm. Závit na filtr má průměr 67 mm.

Jak se s ním fotí
Měl jsem variantu pro Canon, někdy bývají i fyzické rozdíly. Objektiv má jediný prstenec (pochopitelně), v těle je okénko se stupnicí vzdáleností v metrech a stopách. Na levém boku je přepínání AF / MF, tedy autofokus a ruční ostření a přepínání stabilizace. Ručně ostříme od krajnosti do krajnosti pootočením prstence cca o 90 stupňů. Ostření je elektrické, prstenec pokračuje v cestě i za hranice v obou směrech. Ve výbavě je sluneční clona, připevníme ji k objektivu bajonetem, nasazuje se snadno (znaménko na znaménko) a drží spolehlivě. Sluneční clonou výrazně - pochopitelně - prodloužíme fyzickou délku, ta je velmi skromná, až pozoruhodně, když ji srovnáme s vysoce světelnými monofokály s krátkým ohniskem.

Kresba je měkká na plné světelnosti F1.8 a při mizivé hloubce ostrosti se s touto hodnotou špatně pracuje. Ale už na cloně F2.0 je separační efekt a bokeh velmi uspokojivý a také kresba výrazně stoupá. Polevuje při F11, nicméně ani při F16 to není žádné bláto. Z praktického hlediska vzhledem k použití bude asi lépe se držet na nízkých a středních clonách. Zde je srovnání 100% výřezů z centra snímků:



Velmi dobře kreslí v rozích - zde jsou výsledky v podstatě totožné:



Přímý 100% výřez při cloně F5.6 ze středu (nahoře) a rohu (dole) dává spíše přednost rohu. Ne snad, že by na tom tolik záleželo vzhledem k použití objektivu tohoto typu, ale každopádně to klad je.


 



Rutinně zde sledujeme vinětaci (tmavnutí v rozích) a linearitu rovných linií.
Vinětace zde přítomna je, na první ukázce při F1.8:



Druhá ukázka svědčí o vinětaci při F2.8. Dložno ovšem připomenout, že při portrétování, respektive živé fotografii slabší vinětace tolik nevadí.



Soudková vada přítomna není vůbec.



Ani barevná vada, tedy barevné kontury na okrajích obrazu, nejsou zřetelné. Opět jde o 100% zobrazení. 



Stabilizace je velmi dobře účinná. Při setině vteřiny udržíme přístroj spolehlivě - zkoušeno na plnoformátovém přístroji. S prodloužením času pravděpodobnost klesá, ale i při 1/13 sec jsme na 4 ostrých fotkách z 10 a do je velmi dobrý výsledek. Situace je ale dramaticky jiná při použití na APS-C. Je třeba počítat s tím, že jsme na ohnisku 130 a tomu je třeba přizpůsobit expoziční dobu. Zde bych na stabilizaci příliš nespoléhal a volil minimálně 1/250 vteřiny jako nejdelší čas použitelný bez stativu.

Shrnutí:
Tamron SP 85mm f/1,8 Di VC USD je špičkový, moderně konstruovaný objektiv, určený především pro plnoformátové zrcadlovky Canon a Nikon. V úvahu musíme brát cenu, jak jsem už upozornil v úvodu, zvláště pak porovnání s Canon a Nikon originály. V této souvislosti ovšem je třeba brát v úvahu, že objektiv je utěsněný proti nástrahám světa a má výkonnou stabilizaci. K zahození není ani nabízená pětiletá záruka a servis v zemi. Námět k přemýšlení to ale rozhodně bude. Po stránce výkonu je na vrcholné úrovni a rozhodně zkratce SP (Super Performance) ostudu nedělá. Tamrony se v poslední době monofokálům hodně věnují, toto je čtvrtý model v řadě. Důležité je vědět, že parametrově odpovídající canony a nikony převyšují cenou, ale i kvalitou. Pak záleží na každém, na čem mu víc záleží.

Ukázky:

1 2
3 4
5 6
7 8
9 10
11 12
13 14
15 16


Chcete znát názor prodejce, znát aktuální prodejní cenu a vidět nové snímky objektivu Tamron 85/1.8?