Plným jménem se tato letošní novinka nazývá Panasonic Lumix G Vario 12-60mm F3.5-5.6 ASPH Power OIS. Písmeno G naznačuje, že náleží do rozsáhlé rodiny objektivů určených pro systém Micro Four Thirds, sdílený především Olympusem a Panasonicem. Tento objektiv je významný i tím, že má šanci se stát kitovým objektivem, tedy objektivem pro základní výbavu bezzrcadlovek řady Panasonic G. Na modelu G7 jsem ho pro vás vyzkoušel.

Jaký je
Jde o objektiv konstrukce zoom, tedy s proměnným ohniskem a tudíž i úhlem záběru. Jelikož je určen pro Micro 4/3 systém, je třeba jeho fyzickou ohniskovou vzdálenost vždy násobit dvěma, abychom získali představu p úhlu záběru. Jde tedy o rozsah odpovídající rozsahu 24 až 120 mm kinofilmového přístroje, tudíž od značně širokoúhlého až po velmi slušný teleobjektiv, rozsah je tedy 1:5. Objektiv sestává z 11 členů v 9 skupinách, přičemž 3 jsou asférické a 1 ED. Clona má 7 lamel usilujících o pokud možno kruhový průřez. Objektiv ostří id 20 c m. Jeho autofokus má krokový motor, ostření je vnitřní, tudíž při ostření se nic nehýbe a neotáčí. Objektiv váží 210 g a měří 66 x 71 mm. Nemusím připomínat, že právě malé rozměry a malá váha patří k velkým plus všeho, co patří k systému MFT.


Nechme teď uvažovat starého lakomce. Panasonic nabízí jako základní objektiv 14-42/3.5-5.6 za 6,5 tisíc a jako královskou třídu 12-35/2.8 za 27 tisíc. Ovšem v kitu, tedy v soupravě dostaneme – dejme tomu právě tu G7 se kterou jsem předmětný objektiv testoval – s objektivem 14-42/3.5-5.6 II, přičemž v kitu vyjde objektiv za nějakých patnáct set. Tenhle 14-42 vůbec není špatný, podívejte se na moji recenzi GX80 z letošního května, jsou tam referenční obrázky. Záleží tedy na tom, kolik bude stát zvýhodněná sada Panasonic GNĚCO + 12-60/3.5-5.6. Ten rozsah je samozřejmě zásadně větší, než 14-42. Samotný objektiv stojí 12 tisíc, to je velmi slušná cena. Varianta 12-35/2.8 je ovšem luxusní za 27 tisíc, ale tady nemá smysl se šťourat ve šrajtofli, to je prostě ultrakvalitní sklo a cena je úměrná, rozhodně ne přemrštěná. Kdybych tedy měl své skrblické úvahy shrnout, tenhle objektiv bych volil v kitu s dejme tomu s GH4 nebo GX8. Pak by to jistě mělo logiku.

Jak se s ním fotí
Objektiv má dva prstence, ten širší, bližší k tělu je na zoomování, vzdálenější na ostření (elektrické). Nemá žádný power zoom, to je dobře, podotknu zachmuřeně... Ale někdo to má rád, jinak by se to nevyrábělo. Z krajnosti do krajnosti se zoomuje o čtvrt otočky, jde to trochu ztuha, ale plynule. Na objektivu nejsou žádné stupnice, žádné přepínání ničeho nikam. I to je příjemné v době, kdy se výrobci předhánějí s počtem funkcí, které pak jen matou a v praxi nejsou k užitku.
Zaměřme se tedy na kvalitu.
Soudková vada je při dosti širokém objektivu zanedbatelná, tedy objektiv rozhodně patří k tomu kvalitnějšímu:


S prodloužením ohniska vada zcela zmizí, zde je vyjeto na 60 mm:


Vinětace je zanedbatelná – a to ještě při zmenšení obrázku je ta vinětace víc vidět. Je v podstatě stejně malá i v dalších clonových stupních.


Při prodloužení ohniska nemá smysl o vinětaci mluvit. Velmi vyrovnaná je i kresba v rozsahu střed – rohy. Toto je střed:


Úbytek kresby v rohu je velmi malý:


Ani aberací není třeba se trápit - žádné fialové kontury zde nejsou.


Kresbu jsem prověřoval na struktuře dřeva – je to plošný, jemně zvrásněný objekt. Nástup je už na plné světelnosti, kresba vrcholí na 8.0 a při 16 vadne až při F22 uvadne – naprosto standardní průběh. Další ohniska vykazují obdobný průběh s tím, že optimální kresba se posouvá k mírně vyšší cloně – při f=60 mm je to F11.


Kresba je ale nejlepší při 12 mm, s prodloužením ohniska se změkčuje a také barevnost se posouvá do teplejších tónů.


Rychlost autofokusu pochopitelně závisí i na použitém těle. Subjektivně mi ten objektiv přišel jako velmi svižný, neměl jsem s ním žádné problémy. Nakonec jsem srovnal tento objektiv s objektivem Olympus 12-50/3.5-5.6, který je koncepčně nejbližší, oba byly ve výsledku prakticky totožné. Poslední srovnání je s monofokálem Olympus Zuiko 12/2.0. To je naprosto špičkový objektiv s pevným ohniskem, nicméně kresebně zoomu od Panasonicu mnoho neutíká.

Shrnutí
Panasonic 12-60/3.5-5.6 ASPH je zamýšlen jako standardní objektiv pro MFT přístroje řady Panasonic G. Cenově je svými 12 tisíci v červnu 2016 posazen velmi rozumně, jeho kvalita je vynikající. Limitem je poněkud nižší světelnost a z ní vyplývající omezení možností separovat motiv od pozadí. Jako výchozí objektiv pro přístroje vyšší kategorie v třídě G je ho možno doporučit. Ukázky:

 

1 2
3 4
5 6
7 8
9 10
11 12
13 14
15 16


Chcete znát názor prodejce, znát aktuální prodejní cenu a vidět nové snímky objektivu Panasonic 12-60/3.5-5.6 ASPH ?