Živě se diskutuje o dilematu zrcadlovka nebo bezzrcadlovka. I zde jsme to téma probírali a nemyslím si, že se podaří ho jednoznačně vyřešit. Fotograf Tom Hogan na svém webu vysvětluje, proč se drží a bude držet zrcadlovky. Protože s jeho závěry do značné míry souhlasím, nebo je přinejmenším chápu, dovoluji si jeho argumenty ve stručnosti přetlumočit. Důvodů uvádí sedm. V úvodu však upozorňuje, že je to čistě jeho názor a je opřen na jeho zkušenost a fotografickou praxi. Interpretuji jeho názory a dodávám svůj pohled. Nicméně,jako příspěvek do diskuse - srovnání DSLR a MFT, objektivy obdobných vlastností, 17-40/4.0 a 9-18/4.0-5.6:


 

1. Hledáček
Pokud fotíte sport, reportáž, zvířata, hodně vám záleží na to, abyste byli v bezprostředním kontaktu s realitou. Elektronický hledáček má vždycky zpoždění. I ty nejlepší mají zpoždění 1/250 vteřiny. Zpoždění lze zkrátit, ale má to pak větší nároky na snímač. Zpoždění se bude zkracovat, ale bude to ještě dlouhodobý proces. Při sériovém snímání se v hledáčku projevuje jakýsi „slideshow effect“. Po každé expozici se snímač resetuje a v hledáčku pozorujete jakousi diskontinuitu. V optickém hledáčku zrcadlovky sice také obraz na krátkou dobu zmizí, nicméně pocit diskontinuity zde není.
Poznámka O.N.: Zde bych podotkl, že hodně záleží na typu. Olympus E-M1 Mk I anebo Panasonic GH 5 mají neznatelné zpoždění a Panasonic má navíc čtyřmegový hledáček, který poskytne větší obraz, než jaký vidíte i v plnoformátové zrcadlovce. Jde opravdu o pocit – přiznám, že i já mám větší pocit kontaktu s realitou při pohledu do optického hledáčku zrcadlovky.

2. Objektivy
Kdo si vybudoval sestavu mechaniky a optiky, nerad bude přecházet na bezzrcadlovku. Tím spíš, že jak Canon tak Nikon nabízejí nejširší škálu objektivů.
Poznámka O.N.: Tato teze je diskutabilní. Zrcadlovky se vyrábějí desítky let (EOS v březnu slavil 30. výročí, Nikon je kompatibilní snad až někam k Daguerrovi), kdežto bezzrcadlovky jsou pořád ještě technická novinka. Nicméně i tak má systém MFT (Olympus a Panasonic) skoro nepřebernou škálu objektivu posílenou nabídkou třetích výrobců, Sony má skvělé objektivy a také Fujifilm udivuje cílevědomostí, s jakou svoji nabídku rozšiřuje. Zde ale přichází v úvahu významný argument, s nímž operují například naši přední fotografové volné přírody, jako třeba Rosťa Stach, kteří přešli z plnoformátových zrcadlovek na MFT Olympus – objektivy pro bezzrcadlovky třídy MFT jsou bezkonkurenčně lehčí a menší než dlouhoohnisková skla pro plnoformát. Tuto otázku Hogan neřeší.

3. Výdrž baterek
Bezzrcadlovky musí napájet nejen snímač, ale i elektronický hledáček nebo displej. V praxi se na bezzrcadlovkách dosahuje počet 200 – 300 snímků na jedno nabití, pokud nechcete jít na doraz. Podle Hoganova tvrzení nafotíte zrcadlovkou třikrát víc fotek na jedno nabití než bezzrcadlovkou.
Poznámka O.N.: Souhlas. Ono se stačí na ty baterky podívat -je to pixla s chemikálií a pro zrcadlovky jsou ty baňky vetší a tudíž déle vydrží.

4. Rychlost a přesnost ostření
Zrcadlovky jsou rychlejší a přesnější při ostření na pohybující se objekty. Pokud jde o pevné objekty, je výkon stejný. Fotodiody měřící fázový posun jsou méně přesné než AF moduly zrcadlovek, protože vzdálenost mikročoček je menší. Systém pak porovnává výsledky měření fázového posunu a kontrastu a to vede k další prodlevě. Některé systémy využívají hloubky ostrosti a umožní expozici, pokud usoudí, že je objekt v rozmezí hloubky ostrosti. Žádná současná bezzrcadlovka není schopná ostřit na pohybující se objekty jako Nikon D5 a Nikon D500.
Poznámka O.N.: O rychlosti citovaných zrcadlovek se nedá diskutovat. Nicméně výkony současných špičkových bezzrcadlovek nelze bagatelizovat, oba citované MFT Oly & Pana např., a Sony A 6500 a jeho výkon při sledování objektu je ohromující.

5. Ovládání a ergonomie
Podstatná je možnost ovládat přístroj aniž bylo nutno ho vzdálit od oka. Toto nelze s žádnou zrcadlovkou, snad s výjimkou Fujifilmu X-T1. Terminologie a menu Olympusu a Sony jsou zmatené. Ovládací prvky vyhovují designérům a ne uživateli. Maličká tlačítka se těžko nahmatají poslepu, natož v rukavici. Poměrně nejlépe vychází z tohoto hlediska Panasonic. Zrcadlovky mají tu výhodu, že je Canon a Nikon vyrábějí desítky let v podstatě nezměněné podobě.
Poznámka O.N.: Toto je asi nejhůře doložitelné tvrzení, protože je značně subjektivní. Nejlépe se mi ovládá to, co používám nejčastěji…

6. Kapacita vyrovnávací paměti
Až do příchodu Nikonu D500 byly na tom bezzrcadlovky v tomto ohledu líp. Fujifilm měl velké problémy až do X-T1. Je to taková malá špinavost: výrobci mají plno řečí o technologii, ale pak nakupují komponenty, které jinde neobstojí, protože pomalu zapisují. Dokonce i mnoho zrcadlovek nedokáže zapisovat rychleji než 50Mbps a jak to vypadá, v bezzrcadlovkách je tohle norma. Zapisují na SD karty, ale nejsou schopny využít vlastností karet UHS-II SD. Pokud jde o Sony, byl bych boháč, kdybych dostal šesták za každou hlášku typu Zapisuji…
Poznámka O.N.: Museli bychom skutečně dát vedle sebe Nikona D500 a Olyho E-M1 Mk II a vyzkoušet rychlost zápisu a kapacitu bufferu. Každopádně oba přístroje jsou rychlé natolik, aby vyhověly i vysokým nárokům.

7. Neutralita
Zde dává Tom Hogan přednost obrazové kvalitě Nikonu před ostatními výrobci a dovozuje, že nastavení barevnosti na Neutrální je u Nikonu skutečně neutrální, kdežto ostatní výrobci mají posunuté barvy. Při zpracování RAW Nikonu potřebuje 6 kroků při úpravě, aby dosáhl správné tonality, kdežto z Olympusu jich potřebuje 18.
Poznámka O.N.: I zde to vnímám jako velmi subjektivní přístup, protože nejdřív by bylo nutné definovat, co je skutečně „neutrální“…

V další části své úvahy Hogan uvádí, co by ho mohlo vést k přechodu od zrcadlovky k bezzrcadlovce. Především je to rozměr a váha bezzrcadlovky – i když i k tomu má své výhrady. Bezzrcadlovka je schopná přesněji zaostřit na nehybný objekt svým systémem analýzy kontrastu a za třetí je to tichost provozu. Nakonec úvahu uzavírá konstatováním, že k různým úkolům potřebuje různá nástroje. Pro většinu svých úkolů potřebuje to, co mu nabízejí zrcadlovky. Když by ho zatěžovala váha, vezme za vděk bezzrcadlovce.
Poznámka O.N.: To je bezpochyby rozumný závěr. Univerzální fotoaparát neexistuje a proto je tolik výrobců a tolik systémů, že lidé mají různá zaměření a různé preference. Nicméně si myslím, že výkony bezzrcadlovek se rok od roku lepší a že postupně se zrcadlovky stanou nástrojem pro profesionální použití (čímž myslím spíš metodu a výsledky než vydělávání peněz fotografií). Ale mohu se mýlit, jako už mnohokrát.