V červnu jsem tu slíbil, že se budu blíže zabývat přechodovými filtry slovenského výrobce B&R. Vyrábějí se pro držáky P 84,5 mm (systém Cokin a příbuzné) a v profi třídě Lee 100 x 105 mm. Filtry se prodávají například v Megapixelu.Na fotovýpravu do Provence jsem si vzal ukázky té vyšší třídy. Rámeček jsem měl Lee a pro srovnání i přechoďák Lee, síla 0,9, to znamená, že tmavší strana je o 3 EV méně propustná pro světlo než ta spodní. Také béerka jsou takto označena.

Porovnával jsem filtry obou výrobců a bé-erka si s lee-čky v ničem nezadají – s tou výhradou, že nemám zkušenost s oděrem. Přece jenom je to umělá hmota a netuším, jak to bude vypadat za dva roky používání. Lee mám asi ty dva roku, nepoužívám to nijak často, chovám je šetrně a nějaké ty škrábanečky se přece jen projevily. Nezadají znamená, že neničí kresbu a nezdá se mi, že by rušivě zasahovaly do barev. Nějaký barevný posun být musí, nicméně neutralitu zachovávají velmi dobře. Myslím si, že skutečný smysl mají ty 100 x 150, třebaže vyjdou dráž. Výhoda těchto obdélníkových filtrů je v tom, že přechod můžete posadit skoro kam chceme, kdežto čtvercové filtry posouvat nemůžeme. Navíc, ten větší formát se dá snadno použít i bez rámečku (třebaže je to hodně proti slušným mravům), držíme ho přitisknutý k objektivu. Hrozí ovšem ppoškrábání.

Měl jsem 0,9, jak R&B, tak Lee. Ty tři EV, to je opravdu hodně a myslím, že praktičtější je 0,6, tedy 2 EV (znamená to, že horní část je o 2 clony méně exponovaná). Záleží na konkrétní světelné situaci, ale obvykle je to až moc tmavé a vypadá to nepřirozeně.


Mám-li být upřímný, tak – pokud je líbivé počasí, tedy modré nebe, zajímavé mraky, sluníčko, ono to vypadá velmi dobře i bez polarizačních nebo přechodových filtrů. A když na to nasadíme přechoďák, vyjde to až jaksi moc:


Takhle do vypadalo bez filtru a taky to nevypadá špatně:


S přechodovým filtrem se nejlépe pracuje, když máme v krajině rovnou linii, jako je to tady:


Podotýkám ovšem, že přechodové filtry se vyrábějí jak s pozvolným přechodem, ten je použit zde, nebo s náhlým přechodem. Ten náhlý přechod se vyplácí tam, kde se můžeme opřít o nějakou rovnou linii, nejlépe o horizont mořské hladiny. Zde je horizont na poušti. Ideální pro přechodový filtr... až na to, že právě tato fotka filtrovaná není...


Když je horizont členitý, pak nastávají problémy. Typicky je to v horách. Zde je ukázka zcela nevhodného použití přechodového filtru. Přechod zasáhl nebe, ovšem i skály nad údolím a vypadá to odpudivě.


Zajímavé efekty vyvolá přechodový filtr při šedivé zatažené obloze. S přechoďákem je focena tato horská partie. Bylo ovšem nutno posadit přechod nad linii hor, aby se neztmavily špičky skal.


Bez přechodového filtru to tam vypadalo vcelku fádně:


Shrnutí
Přechodové filtry B&R jsou vysoce kvalitní v malém i velkém provedení. Výhodnější mi připadají ty velké. Jsou dražší, ovšem i tak mají smysl, pokud používáme objektivy s různým průměrem závitu pro filtr (77 a 82, např.), pak hodně ušetříme jak na penězích, tak na prostoru ve výbavě. Přechodový filtr má svoji specifickou hustotu, typicky 1EV (0.3), 2 a 3 EV na tmavší straě, na opačné je čitý, vyrábí se i 4 EV, ale to mi přijde fakt hodně přehnané.

Bavíme se ale o neutrálních, tedy šedých přechodových filtrech. K těm barevným jsem velmi skeptický. Ztmavení fotky lze ještě nějak řešit, ale zásadní zásahy do barevnosti jsou nevratné. Je to volba každého z nás, mně nesmí barevný přechodový filtr do domu.

Alternativa
Je samozřejmě možné ztmavovat a dramatizovat oblohu i editačně. Nejlépe se to udělá rovnou v RAW, Adobe Camera Raw už má přechodový filtr v sobě a ten umí graduálně aplikovat v podstatě libovolné celoplošné úpravy. Z RAW lze vyvolat dvě varianty, světlejší a tmavší a ty pak ve vrstvách spojit. I to je velmi schůdné řešení, o to schůdnější, že nás už nestojí žádné peníze.