V pankrácké věznici mají malé muzeum vězeňství a novinář se dostane i na pietní místa, kde se popravovalo za nacistů – do sekyrárny. Je škoda, že to z technických důvodů nemůže být otevřené široké veřejnosti, možná by ubylo politických výstřelků, hajlujících mladíků a hákových křížů. Ale nad tím nemá smysl mudrovat, sekyrárna je uvnitř fungující věznice a návštěva se musí podrobit přísnému režimu ostrahy. Doma u počítače pak nastane přemýšlení, co s tím… jak fotku upravit, aby odpovídala tomu, co fotografující viděl a procítil. Jedna z fotek, kterou jsem tam pořídil, vypadá takto:



K úpravě jsem volil zásuvný modul Silver Efex Pro 2. Google ho dává k disposici zdarma v rámci balíčku Nik Software – je zamýšlený především pro Photoshop, ale bez problému funguje i v rámci třeba Zoneru a dalších editorů. Ta barevná fotka mi připadá hodně popisná a vulgární. Proto jsem volil Silver Efex, protože ten umožňuje mnoho způsobů převodu. Nabízí tzv. Presety – po aktivaci uvidíte nabídku předvoleb, malé náhledy obrázku, jak bude vypadat po aplikaci předvolby. Fotku předkládám ke stažení v plné velikosti - fotil jsme ji půjčeným Canonem 1100D a setovým objektivem 18-55 III. Základní převod do černobílé podoby vypadá potom takto:



Pojďme si ale projít další možnosti. Podexpponovaná varianta – je o -1EV. Nechává vyniknout leskům a celý obraz je ponořen to temné atmosféry.



High Contrast – tedy vysoký kontrast zvýší působivost lesků. Hrozí ale nebezpečí, že splynou stíny, pokud bychom chtěli fotografii použít v tištěné podobě.



Účelnější mi připadá filtr High Structure Smooth. V podstatě tahle položka Structure odpovídá našemu Mapování tónů – dochází ke zvýšení kontrastu, ale nikoli celkovému. Tónový rozsah je rozdělen na pásma a v každém je zvýšen kontrast – v rozmezí pásma, jako kdybychom, v těch pásmech pracovali s křivkami. Výsledek je působivý a však taky mám tento filtr ve svých Favoritech.



Hodně temný je filtr Triste. Ten prakticky potlačí jasy a celý obraz utopí v beznaději. Ale brilantní fotka z toho nepovstane.



Jeho opak je Silhouette. Ten slije jak stíny, tak jasy a kresba zbude jen ve středních tónech.



Na konci nabídky je Pinhole, dírková komora:



Ukázky uzavřu filtrem Film Noir – zde je aplikováno i vygenerované zrno filmového materiálu. Možná, že se k tomuto námětu hodí nejlépe.



Ten Silver Efex Pro 2 ovšem nenabízí jen 38 předvolených filtrů: každý z nich lze do velké míry dále zpracovávat. Na té poslední ukázce jsou jasně patrné dvě takové cesty k úpravě – je zde přidané zrno a obrázek je opatřen rámečkem. Variant jednoho i druhého je tu hodně. Navíc tu jsou i simulace černobílého filmu – jsou tu filmy Agfa, Ilford, Fujifilm a Kodak, bohužel nikoli Foma, třebaže naše Foma je světově uznávaný výrobce černobílého materiálu. Pro zajímavost zde je Kodak se zrnem ISO 3200 – v době analogové fotografie to bylo 36 ISO.



Vše se dá ještě komplikovat aplikací barevného filtru. Zde je filtr Cool color, aplikován červený filtr:



Když aplikujeme modrý, všechny teplé tóny jdou to hodně tmavé barvy:



No a pak je možné také pracovat s vinětací a s barevnými přechody – to nehovořím o úrovních a křivkách. Silver Efex Pro 2 je vynikající software, jako ostatně vše, co obsahuje balíček od Niku. Mistři Photoshopu mohou mít důvod k nevrlosti, protože Nik usnadňuje cestu ke skvělým výsledkům i naprostému laikovi. Ale to ostatně celá digitální fotografie.