Sobotní Dílna patřila výstavě motocyklů na Výstavišti v Praze Holešovicích. Chodím tam myslím pravidelně rok co rok, taky s posluchači mé Dílny. V Letňanech je ve stejném termínu taky motorkářská výstava, ale ta je spíš komerční, kdežto tahle holešovická je fandovská. Jako rozcvička tam návštěvníka čeká cvičení v postřehu.


Obvykle tam fotíme malé děti na motorkách, tentokrát tam byli dospělí borci. Taky dobrý, ale děti jsou lepší… Tuhle fotku mám z předloňska.


Pěkně se to povedlo Martině Franzové, pěkně na široko, ekv. 37 mm hodně zblízka. Problém je vždycky s hloubkou ostrosti - to pozadí v průhledu tropchu ruší. Určité řešení je panning, fotit to na dlouhý čas a sledovat foťákem pohyb, ale to se povede jen zřídka.


Letos jsem tam fotil jenom objektivem Sigma 35/1.4 Art na plonoformátovém Canonu 5D Mk III. Na živou fotku mi to přijde ideální řešení. Ten úhel záběru je docela široký, ale nezkresluje. Jsou z něho takové realistické fotky a při cloně kolem 2.8 je motiv i docela odpíchnutý od pozadí.


Lze na to jít pochopitelně i jinak. Kolega Jiří Šára má rád Samyanga rybí oko na svém 4/3 Olympusu a to pak prostor dostává úplně jiné grády. Krom toho že jde o ultraširoký úhel, je tu využitý i výklopný displej. Tuhle fotku bylo nutno trochu říznout.


Zato tato fotka, taktéž od Jiřího Šáry, je plné zobrazení toho Samyangu. To je jedno z možných využití širokoúhlého nebo dokonce ultraširokoúhlého objektivu – motiv v poměrně pustém prostoru. Je třeba se vyhnout příliš členitým scénám – tady ta šedá podlaha drží obraz pohromadě.


Velmi dobře se na takové výstavě fotí rozmanitá nalezená zátiší. Bizarních sestav tam najdete bezpočet. Tohle tam vyfotil Jiří Mančík.


Ta pětatřicítka pobere hodně široký prostor. Je tam všechno co na fotce mělo být, fotil jsem já.


Co když ale si motiv žádá širší úhel a vy máte (jako třeba já) pořádný širokáč doma v šupleti? Nezbývá než to vyfotit na třikrát (třeba i na víckrát) a udělat z toho panorama. Všimněte si velkých přesahů. Výsledný obrázek má potom perspektivu, která neodpovídá žádnému ohnisku a žádnému formátu.


Camera Raw to zvládne velmi dobře, slepí RAW fotky udělá z nich panorama v DNG formátu, tedy opět v RAW, se kterým se pak dá pracovat.


Na motorkářské výstavě jsou vždycky i děti. Ty jsou skvělé – je dobře si najít ten správný výraz. V mén Desateru je důležitá poučka: Foťte, dokud situace trvá. Tohohle chlapečka jsem fotil napětkrát.


Ale jen na jedné fotce měl výraz andělské blaženosti.


Nejlepší ale je potkat kamarády, tohle je fotograf Roman Kelbich, dělali jsme spolu, uf, před pětačtyřiceti lety v obchodním domě Kotva, on tam fotil, já smolil reklamní slogany.


No a ten mě zatáhl mezi kamarády harleyáře a bylo pomalu po focení. Znáte to, samé srandičky a žádné náboženství.


Shrnutí:
Výstavy tohoto druhu jsou dobrý tip pro tréning živé fotografie. Jistě že je třeba i tam brát ohled na etiketu a pokud možno se domluvit, zdali fotografování není vaše cvakání proti mysli. Někdy to ale nejde, optat se… Pak nezbývá než se spolehnout na dobromyslnost, vždyť to děláte z dobré vůle...

O Dílně
Zajímala by vás moje Dílna? Od září pojedu nový kurz, budu mít určitě pět míst volných, možná o pár víc. Zde jsou všechny podstatné informace o Dílně a co v ní děláme. Tedy: fotíme, to je to nejpodstatnější...