Už jsem tu recenzoval dvě skvělé knihy o focení s externími blesky, od Bryana Petersona a Joe McNallyho. Nová kniha, opět z dílny Zoner Pressu, je přinejmenším stejně dobrá a užitečná. Syl Arena je americký fotograf. Vede skvělý blog PixSylAted a samozřejmě ho najdete i na Facebooku. Vášnivě se zajímá o světlo a jeho kontrolu a dává přednost malým bleskům před velkými zábleskovými agregáty. Není to z důvodů finančních, to opravdu ne! Je schopen nasázet na dubovou lať dvanáct Spedlite 582 ERXII vedle sebe jak holuby na hřad a odpalovat je a to opravdu není levná záležitost. Jeho argument je jednoduchý: tyhle malé a lehké blesky jsou lehčí a operativnější než fleše studiového typu.


Zabývá se výrobky Canonu, tedy blesky Speedlite. Dává samozřejmě přednost nejvyšší třídě – v době vzniku knihy to byl Speedlite 580 EXII, nyní j to 600EX-RT. Podotknu ještě, že šestistovka stojí 15 tisíc (srpen 2013). 580 EXII už není v běžném prodeji, ale dá se sehnat v cenách od pěkných 10 až do nereálných 17 tisíc podle prodejce. Kniha obsahuje ve své druhé části (má jich celkem čtyři plus jeden se slovníčkem a odkazy, tedy celkem pět) velmi podrobné návody na ovládání blesků: to je moc dobře, protože návody dodávané ke speedlitům jsou srozumitelné asi jako talmud a kniha I´ting dohromady. Majitelé Nikonů SB ale nemusí přijít zkrátka. Obsluha canonského speedlitu se zas tak moc neliší od nikonského, ve výsledku jde o totéž. Ovšem co je podstatné, to je světlo samo, a jemu je věnována první kapitola, a pak příslušenství, modifikátorům světla, jako jsou difuzéry, odrazky, komínky, klapky a podobné vymoženosti. A těm je zhola jedno, zdali do nich pere světlo Canon nebo Nikon nebo Pentax nebo Olympus, takže když majitel ne-canonského blesku přeskočí návodný oddíl, dozví se vše, co je třeba.


Čtvrtá část probírá konkrétní případy nasvícení, počínaje klasickým portrétním svícením, přes svícení jedním, dvěma a třemi speedlity až k vysokorychlostní synchronizaci a stroboskopickým záběrům. Pátá část jsou přílohy, přdevším slovníček a webové zdroje.

V čem je přednost
Některé návodné knihy jsou na první pohled oslnivé a pak zjistíme, že hlavně předvádějí, jaký je jejich autor mistr světa. Tahle kniha není tolik zábavná a efektní, zato je absolutně důkladná. Všechno je tu rozebráno do detailů. Je jedno, jaký máte blesk a jaký systém používáte: podstatná je ta část tři a čtyři, které jsou nezávislé na platformě. To zaprvé.

Zadruhé, vede to k poznání, že velká studiová opravdu světla nejsou nutná. Navíc, Arena hodně staví na hi-speed synchronizaci, tedy na synchru nad obvyklou 1/250 sec. Fotku na titulní straně pořídil ve vysokorychlostním synchru osvitem 1/6000 sec! Tuhle high-speed synchronizaci velké studiové blesky nedovedou, takže užití speedlitů značně uvolňuje ruce.


Arena už v úvodních partiích knihy nabádá k uvolnění blesku od těla aparátu. To není zcela samozřejmá věc, je třeba blesk oddělený od těla synchronizovat. To lze u některých modelů Canonu bleskem vestavěným do těla (na př. Canon 700D, Canon 7D), nebo je třeba pořídit si infračervený transmiter ST-E2, nebo kabel prostý nebo kabel schopný přenášet eTTL informace anebo radiové odpalování. Velký důraz autor klade na desetimetrový eTTL kabel, který do značné míry odstraňuje nevýhodu infračerveného odpalování, že totiž blesky musí odpalovací zdroj (= vestavěný blesk anebo transmiter) vidět a navíc, infra transmitery také nedovedou vysokorychlostní synchronizaci. Pomocí tohoto dlouhého kabelu umístíte zdroj kam potřebujete a fotíte svobodněji. POkud tím zdrojem je Speedlite 580 respektive 600, lze fotit v high-speed režimu.

Háček knihy je z našeho českého hlediska v tom, že Arena očividně miluje rádiovou odpalovací sestavu RadioPopper a ta není v Česku k dostání. Je to škoda, protože je to rádio, které umožní i vysokorychlostní synchronizaci a pro živé fotky v terénu je to nesmírně důležitý prvek. U nás přicházejí v úvahu odpalovače Pixel King nebo Phottix Odin, pokud bychom chtěli využívat všech fines v knize obsažených.

Což je možná poznámka namířená k vydavateli. Kniha je vypravena s maximální péčí a je třeba ocenit, že i světelná schémata mají svoje popisy lokalizované, tedy popsané česky. Co ale s nabídkou výbavy? Ta je v knize velká. Je možné, že tu a tam je nějaký ten „product placement“, tedy skrytá reklama na ten či onen produkt, konkrétně pokud jde o RadioPopper, pak je to do očí bijící. Co s tím, když se v knize doporučují prvky výbavy, které nejsou u nás k dostání? Asi by bylo třeba s autorem dohodnout, zdali by svolil k poznámkám typu „RadioPopper lze v Česku nahradit zařízením XY“.

Arenova specialita
Autor vyznává metodu „světelného gangu“: jak jsem se už zmínil, vezme dubovou lať a na ni připevní sadu podřízených blesků, ovládaných buď master bleskem (zpravidla odpalovaným přes eTTL kabel) anebo ovládaných rádiovým odpalovačem (každý blesk musí mít svůj přijímač). Výsledky otištěné v knize jsou udivující. Taková sada sdružených blesků funguje trochu jako softbox, konkrétně jako strip box, tedy úzký softbox s mřížkou. Arena zřejmě narazil na kritiku kolegů profesionálů, kteří jeho metodě vytýkají nákladnost a neohrabanost, jakou se vyznačují „samo domo“ řešení. Rozsoudit spor nehodlám a neumím, světelný gang jsem nezkoušel. Nicméně sama metoda odpalování blesku mimo tělo fotoaparátu je výtečná a zdaleka není technicky náročná.

Shrnutí
Kniha Syl Areny Blesky Speedlite – Naučte se fotografovat blesky Canon Speedlite vyšla v nakladatelství Zoner Press v roce 2012. Přeložili ji Lenka Špryslová a Jakub Zeman. Má 407 stran a v e-shopu Zoneru ji pořídíte za 540 korun. Je určena především majitelům systému Canon, ovšem její zaměření je širší a řeší rozsáhlou problematiku kontroly světla v ateliéru i v plenéru. Vydána je pečlivě, překlad je čtivý a rady jsou důkladné a srozumitelné. Smysl kniha má hlavně pro toho, kdo aspoň jeden blesk má (nemusí to nutně být Canon Speedlite) a je připraven s ním experimentovat.