Novinku Canonu zde podrobně recenzoval Petr Váňa a já už jí také věnoval tři články . O Dual Pixel systému jsem psal zde, první dojmy zachytil tento článek a nedávno jsem se rozepsal o zkušenostech s focením za extrémně špatných světelných podmínek při Halloweenu. Nezastírám mimořádný zájem o tento model, protože jsem aztím vystřídal tři modely plnoformátového EOS, tedy 5D, dále D Mk II a v současnosti fotím 5D Mk III. Byl jsem přirozeně zvědavý na to, co přinesl vývoj čtyř let, jež dělí uvedení čtyřky a trojky. Je dobře známo, že čtyřka má 30 megapixelů oproti 22, procesor je Digic 6+, displej je dotykový, to a má vyšší rozlišení – 1620 tisíc bodů a počet oken za vteřinu v sériovém focení stoupl na 7 fps. Přístroj nabízí i video 4K, to je významná změna pro videografy. S tím souvisí i výstup USB 3.0. Přístroj je trochu lehčí a nepatrně (o milimetr) užší. Taktéž má vestavěnou wifinu a GPS.

Pocit je z obou modelů prakticky stejný. Ergonomie, k níž se dospělo léty zkušeností, zůstala až na maličkosti netknutá. Přibylo tlačítko k nastavení režimu ostření (bod, skupina bodů, celé pole etd.) - původní tlačítko vedle spouště ale zůstalo, pro toho, kdo si na ně zvykl. Velmi vylepšeno je osvětlení zaostřovacího bodu, červený signál lze nastavit i na Asi servo (průběžné ostření). Příjemnější je zvuk závěrky, velmi ušlechtile klapne, je to důsledek přepracovaného mechanismu pohonu zrcátka.

První série
V první sérii srovnávacích fotek jsem přístroj nastavil na režim Program. Čtyřka zde obvykle (ale ne vždy) nastavovala vyšší hodnoty, vynechám ze zlomku čitatele, např. 100-7.1 proti 60-5.6, 125-8.0 proti 125 – 7.1, 200- 10 proti 160 – 9.0, to bylo na sluníčku, ve stínu 100-7.1 proti 80-5.6. Prostě, vždycky se trojka držela oproti čtyřce v expozici do mínusu. Nicméně neprojevilo se to příliš na přepalech, tedy na dynamickém rozsahu. Podotýkám, že srovnáváme výstupy v JPEG, nikoli v RAW.


Nejsou markantní ani rozdíly v barevnosti. V ostrém slunci jsem fotil barevně výrazné motivy, avšak oba přístroje je zvládaly v podstatě stejně.


Algoritmy automatiky režimu Program jsou očividně u obou přístrojů nastaveny různě. Z hlediska kresby je výhodné posunout expozici spíše do plusu, takže bohatší expozice čtyřky je ku prospěchu věci. Tato ukázka je 100% výřez z obrázku z Marka III, expozice 125 – 7.1:


Mark IV exponoval tentokrát 125 – 8.0, tedy ubral oproti trojce; socha má méně přepalů.


Kresebně je čtyřka nepatrně lepší díky vyššímu rozlišení, to by se příznivě projevilo zejména při tisku.

Druhá série
V druhé série srovnávacích zkoušek jsem fotil v manuálním režimu, abych eliminoval vliv automatiky. Zajímala mě zejména schopnost vykreslit jak jasy, tak stíny, tedy dynamický rozsah. První dvojici jsem fotil za prudkého slunce, větvička s listy je ostře nasvícena na hodně temném pozadí. Ona přístroje prokázaly přepaly a ty jsou v podstatě identické v obou případech.


Zajímavé je toto srovnání, vlevo trojka, vpravo čtyřka. Přestože je expozice shodná, je obrázek ze čtyřky očividně tmavší a temnější je i nebe.


Když si však ukážeme v Zoneru přepaly, ukáže se přepal v – kupodivu – temnějším nebi v modrém kanálu, ale ukázaly se i přepaly v červeném kanálu.


Nezbývá než se podívat na ISO. Prakticky jsem to zkoušel při focení Halloweenu, nicméně zachovejme laboratorní regule – shodné podmínky pro oba aparáty. Rozdíly opět nejsou dramatické, nicméně v tisku jsou výsledky z Marka IV lepší v důsledku dosti podstatně vyššího rozlišení.


Shrnutí
Canon EOS 5D Mk IV reprezentuje evoluční krok, není to tedy dramatický skok, jaký dělí Mark III od Mark II a pak od původní 5D. Profesionál asi nebude váhat před upgrade, pokud je natolik úspěšný, že se mu to vyplatí. Práce s ním je příjemnější a výsledky možná o něco lepší, není to ale nezbytnost, jako byl přechod z Mk II na Mk III. Kdo ovšem stojí před koupí plnoformátové zrcadlovky Canon a budování systému teprve zahajuje, ten by měl EOS 5D Mk IV velmi vážně vzít do úvahy.

 

Ukázky:

1 2
3 4
5 6
7 8
9 10
11 12
13 14
15 16
17 18


Zjistěte aktuální cenu, dostupnost a také podrobné parametry digitálního fotoaparátu Canon 5D Mk IV.