V pražské prodejně Megapixel v Holešovicích, Komunardů 42 předváděl Canon svoji novinku, plnoformátovou čtvrtou verzi modelu 5D. Základní info o novince je zde, teď jen ve stručnosti, že jde o DSLR s formátem čipu 24 x 36 mm , jde o 30megový CMOS. Vzhledově je přístroj prakticky stejný jako Mark III, nebyl důvod něco příliš měnit. Změnu ale zaznamenáme při pohledu do hledáčku. Je možné si do něho zapnout zobrazení režimu snímání, nastavení bílé, režim autofokusu a měření expozice a zdali fotíte ta JPEG nebo RAW. Změnu ale zaznamenáme i při první expozici – mechanismus zrcátka a závěrky je kompletně přepracován a jeho chod je měkčí a tudíž i tišší. Je to tím že zrcátko je při dopadu tlumeno, kdežto zatím jím natvrdo práskal pružinový mechanismus. Test bude zajímavý až bude k disposici ostrá verze nové generace objektivu 24-105, ten bude dodávám k Marku IV jako výchozí sklo. Moje první fotka vypovídá o kresbě vcelku slušně:


Zajímal mě hlavně dynamický rozsah. Ten je typicky na plnoformátech velmi dobrý. Svítilo prudké slunce, takže se kresba ve stínech a jasech dá celkem dobře posoudit.


Však také kontrola přepalů v Zoneru ukazuje jen na zanedbatelný přepal v červeném kanálu na nápisu na vlajce v pozadí.


Zde slunce pražilo do bílé zdi a pod stromy byl hodně tmavý stín.


Tady už nějaké přepaly jsou – podotýkám ovšem, že jde o fotky snímané v JPEG, nikoli v RAW.


Ponořme se tedy do stínu.


Při pohledu na 100% zobrazení vidíme, jak detailně jsou vykreslené zastíněné listy.


Zajímalo mě sériové focení. Přístroj spolehlivě sekal 7 oken za vteřinu a nepolevoval v tempu, dokud mě neomrzelo plnit jedním a týmž snímkem svoji kartu. A naposledy jsem si nechal ISO. Nemyslím si, že oproti Marku III došlo k zásadnímu posunu. Hranicí rozumného kompromisu mezi kresbou a šumem je asi nadále 6400 ISO.


Zde máte obrázek celý, ostřeno bylo na panel s textem a na černý sloup. Z ukázky je patrný i velmi slušný dynamický rozsah – v pozadí je příšeří prodejny a vlevo je sluncem ozářený skleněný sloup. Citlivost 6400 ISO.


Co jsem řekl o citlivosti asi bude platit o přístroji jako takovém. Rozdíl mezi prvním 5D a 5D Mk II byl drtivý, velmi ostrý je i odstup 5D Mk III od 5D Mk II. Nezdá se mi ale, že by 5D k IV byl o tolik dál od 5D Mk III, jako byly odstupy předchozích generací. Ostatně to odpovídá i závěru recenze Petra Váni zde na Digineffu modelu 5DS R. Autor po důkladném rozboru poukazuje na shodné rysy s modelem Mk III. Šalamousky uzavírá svoji důkladnou recenzi též Bryan Carnathan: Jestli některé z nových vlastností 5D IV nejsou pro vás důležité, pak vám 5D Mk III ušetří peníze. Což ovšem nesmí zastřít fakt, že jde o mistrovské dílo na vrcholné úrovni současné techniky. Kdo žádného FF Canona nemá a je rozhodnutý investovat, asi by byl pošetilý, kdyby šel do starého modelu. Drbat hlavu si ale budou současní majitelé 5D Mk III.