Ještě jednou je třeba se vrátit k akci, která se konala27. července v pražské ZOO: Canon tam prezentoval svoje výrobky a co je pro nás teď nejdůležitější, účastníci soutěžili ve fotografování zvířat v zoologické zahradě. Porota ve složení Jan Březina, Ondřej Neff a Herbert Slavík vybrala snímek Daniela Pojdy. Podívejme se na nejblíže.

Problém fotografování zvířat je dobře známý každému, kdo se o to pokusil. Nepřirozené životní prostředí, v horším případě mříže nebo klece, v každém případě stísněný prostor, to jsou limitující faktory. Naopak výhoda je v tom, že se ke zvířatům dostaneme blízko. Toho využil i Daniel Pojda.


Autor použil přístroj Canon EOS 350 D v režimu priority závěrky. Měřeno bylo v režimu preference středu. Při 200 ISO nastavil závěrku na 1/200 sec, clona je F25 na objektivu s ohniskem 70-300 mm (nastaveno na 300 mm). Výplňkový blesk ještě více vypíchnul bílou texturu od pozadí, spolu s vysokou clonou zabezpečil velkou ostrost osmimegového obrázku. Na přístroji byla ještě nastavena velká hodnota kontrastu a doostření.

V tomto působivém snímku je využito několika faktorů. Blízkost je jedním z nich. Dále je zde barevný kontrast. Pták je před černým pozadím a je bílý, další barva je zde žlutá. Možná, že by při zpracování obrazu bylo možno zdůraznit žlutou barvu na zobáku a v oku zvířete (viz níže). To oko hraje významnou roli, poutá pozornost a k němu vedou energické linie. Je dobře umístěno nad průsečík obrazově silných třetinových linií. Pták se dívá ven z formátu a ořez hlavy a poněkud excentrické umístění oka podtrhuje dojem soustředění.
Z pokusnických důvodů jsem si trochu hrál s tonálním laděním obrázku, ale rozhodně si nejsem jistý výsledkem - je to jen ilustrace určitých možností. Navíc, je třeba připomenout, že účastníci soutěže v ZOO nemohli obrázky na počítači zpracovávat: každý měl nárok na umístění jednoho snímku "tak, jak ho foťák stvořil". A snímek Daniela Pojdy je bezpochyby výborný.