S mým článkem o sluneční cloně nesouhlasí náš čtenář pan I.R. Nesouhlasí s mou tezí, že sluneční clona není nezbytná. Téma je to jistě zajímavé a důležité a je dobře se k němu vrátit. Pan I.R. píše: Obecně lze říci, že sluneční clona je důležitá tam, kde jde o kvalitu. Tedy u dražších aparátů. Lze říci, že čím má foťák dražší objektiv, tim by tento objektiv měl být kvalitnější atd. a tudíž méně náchýlný na slunce na přední čočce....jenže praxe bývá odlišná - Třeba objektivy Sigma byly proslulé tím, že se s nimi v protisvětle takřka nedalo fotit. Vaše ukázka se sluncem přímo v záběru (?) postrádá logiku - v té chvíli se sluneční clona vůbec neuplatní. SC by měla omezit možný rozptyl světla dopadajícího do objektivu mimo zobrazovaný úhel a které snižuje kontrast a hranovou ostrost snímků. Provést test s jedním typem foťáku je proto nesmysl - leda by to byl model, který tímhle neduhem (rozptyl bočního světla) evidentně trpí. Prostě některá skla netrpí takřka vůbec, některá jen při určitých úhlech, jiná při jakémkoliv silnějším světle dopadajícím na přední čočku. Samostatnou kapitolou jsou filtry. Pokud dopadne na některé modely přímé sluneční světlo, tak je zle.
Mám Nikon Coolpix E5000, což je vcelku velmi nepovedený foťák a myslím si, že je to zrovna jeden z modelů, jejichž objektiv je extrémně háklivý na boční světlo. V podstatě se sluncem na přední čočce takřka nic nenafotí.
Rovněž při použití mého B&W cirk. polarizačního filtru (taky by měl patřit ke světové špičce) je zle jakmile na něj padne přímé sluneční světlo. Mám průměr 49mm a používal jsem ho jak na klasickém Pentaxu (na pevných ohniscích 50 a 28mm - světová extratřída v kvalitě) a nyní i na zmíněném Nikonu a v obou případech je to stejné - prudké zhoršení kvality výsledného snímku.
Takže závěr - pokud mám slušný foťák a chci dobré snímky, pak je SC naprostou nutností a při použití filtrů to platí 2x (dtto i pro Cokin - dokud jsem si nepořídil jejich sluneční clonu, tak se takřka nedalo fotit)
Ivo Rusek

Se závěry pana Ruska nezbývá než souhlasit, zvláště pak s jeho upozorněním na problematiku filtrů. Podívejme se tedy na srovnání obrázků se sluneční clonou a bez u dalších dvou aparátů. Nejdříve je to Canon EOS 350D, jeho kitový objektiv EF-S 18-55m. Vlevo je vždy snímek se sluneční clonou, vpravo bez.

Horní dvojice snímků ukazuje, jak se chová tento objektiv se clonou a bez clony v nejširším úhlu záběru, dole v nejužším,tedy při nastavení ohniska na 55 mm:


Další dvojice byla pořízena přístrojem Nikon D100, objektivem AF Nikkor ED 18-35 mm. Tento objektiv velmi špatně snáší protisvětlo a boční světlo. Zase, vlevo cloněný, vpravo necloněný objektiv.

Všechny tyto snímky byly pořízeny v extrémní situaci, kdy slunce bylo nízko a dostalo by se do záběru, kdybych ještě trochu pohnul aparátem. Je zřejmé, že boční světlo snášejí hůře objektivy širokoúhlé, respektive, zoomy nastavené na nejširší úhel záběru. Zde ale narážíme na jeden problém. Právě díky širokému úhlu záběru se tyto objektivy hůře chrání před bočním světlem. Proto se na širokoúhlé objektivy vyrábějí speciální sluneční clony, které mají nepravidelný tvar, vidíme na nich jakási vybrání, jako je na obrázku vlevo, to je clona pro Minoltu, více uvidíte na stránce Megaobchod.cz, kde jsou tyto clony v nabídce.
Pokud clonu nemáme a objektiv se ocitá v problémech,je možné stínit ho rukou. V takovém případě je třeba sledovat displej (hrozí nebezpečí, že se ruka dostane do záběru). S jednookou zrcadlovkou samozřejmě je tato operace ještě snazší, protože také vidíme to, co bude na obrázku.