Nejstrašidelnější strašidlo v digitální fotografii je pravděpodobně přepálení jasů. Nemusí zrovna pálit sluníčko, stačí docela mírné, měkké osvětlení, aby se na snímku ztratila kresba ve světlých partiích. Viz naši ukázku. Slečna na obrázku má světlou bundu a vede na vodítku světlého psa. Snímek má dokonce až tmavý tón. Jakmile ho ale podrobíme zkouškou na přepálená místa, například v Zoner Media Exploreru 6,.0 klávesovou zkratkou Shift+O, ukáží se nám maličké skvrnky -právě tam už došlo k přepálení vrcholných jasů - jsou zvýrazněny žlutými šipkami. Skvrnky jsou malé a na snímku nebudou působit rušivě. Jenže, co s tím, když obrázek působí pochmurným dojmem? Je třeba ho zesvětlit.


Je mnoho způsobů, jak zesvětlit obrázek. Například funkcí Přizpůsobit -> Úrovně v Photoshopu, v ZME je to Upravit -> Vylepšit obraz -> Úrovně (nebo Ctrl+L v PS či Shift+L v ZME). Tak se do toho pusťme:


Na histogramu vidíme jasový průběh - je to graf znázorňující obsazení jasových úrovní od hodnoty nula (=černá) do 255 (=bílá). Z histogramu vidíme, že na hodnotě 255 je maličký sloupeček (to jsou ty droboučké přepálené skvrnky) a pak není nic až do 226. Takže přidejme jak se patří: pravý krajní jezdec nastavíme na 176.Tím dáme editoru příkaz k přepočítání jasů. Aktuální hodnotě (vstupní hodnota) 176 přiřadí 255, takže to, co je teď na úrovni světle šedé bude bílé a úměrně se přepočtou všechny další jasové hodnoty. Obrázek výrazně zesvětlí. Jenže se podívejme, jak to po této úpravě vypadá s přepálenými jasy:


Je vidět, že jsme sice obrázek zesvětlili, ale zároveň ho poškodili. Rozsah přepálených jasů se podstatně zvětšil - klikněte na malý obrázek a uvidíte katastrofu v plné šíři. Půjdeme tedy jinou cestou.

Opět si otevřeme Úrovně, avšak necháme na pokoji pravý posuvník a budeme operovat středním posuvníkem. Asi takto:


Výsledkem bude výrazně světlejší obrázek - a nedošlo k přepálení jasů, jak se přesvědčíme v ZME klávesovou kombinací Shift+O.Skvrnky se v podstatě nezvětšily oproti výchozímu stavu, tedy, rozsah přepálených jasů se nezvětšil oproti původnímu obrázku. Bohužel, obrázek bude jaksi mdlý, bezvýrazný.


Pokusme se tedy zmoci obrázek do třetice. Tentokrát použijeme funkci křivky. Ta do ZME 6.0 implementována není, najdeme ji v Photoshopu ( i v těch nejnižších verzích) a také v PaintShop Pro (a samozřejmě dalších editorech vyšší třídy).


Křivku jemně nastavíme (v reálném čase vidíme výsledek) do esíčkového tvaru. Nastavení křivky lze uložit do specifického souboru a kdykoli znovu použít (když bychom chtěli upravit sérii obrázků podobně postižených). Na výsledném obrázku vidíme, že snímek má daleko přirozenější tóny, není tak mdlý jako ten předchozí, a přitom kontrola v ZME Shift+O prokazuje, že rozsah přepálených míst se nezvětšil.

Závěr je jednoznačný. Úprava tmavosti a světlosti snímku funkcí Úrovně vede k výsledku a můžeme s ní při troše cviku vystačit. Lepší ale je funkce Křivky, bohužel není tak často dostupná, jako funkce Úrovně, všechny editory ji bohužel v sobě nemají.