Na Interkameře mám vystoupit celkem se třemi přednáškami, ve středu to bylo Sedm hříchů digitální fotografie, včera Sedm pověr digitální fotografie a dnes to bude Sedm ctností digitální fotografie. Čtenáři mě žádali, abych zveřejnil aspoň jejich teze - zde tedy jsou teze prvních dvou:

Sedm hříchů digitální fotografie (14.4.)
Zde je shromážděno sedm oblastí, sedm "úzkých hrdel", tedy problémových bodů:
1) Kvalita obrazu - obraz se kresebně vyrovnává kinofilmovému obrázku až od 5 Mpx nahoru, ale i u vyšších rozlišení zůstávají problémy se zvládnutím rozpětí jasů.
2) Kapacita záznamového média limituje činnost fotografa v terénu
3) Všechny operace zabírají čas, nejvíce nepříjemné je zpoždění spouště a práce autofokusu; novější modely DF už mají podstatně lepší parametry.
4) V průhledových hledáčcích je motiv špatně vidět, elektronické hledáčky nejsou kvalitní, a obraz na displeji je špatně vidět za prudkého světla.
5) Další limit udává kapacita zdrojů elektrické energie.
6) Provoz DF je automatizovaný a není vždy zcela snadné vnutit přístroji to, co si přeje fotograf
7) DF je návazný na počítač a komunikace s počítačem nemusí být vždy bezproblémová.
Toto jsou ony uzlové body a předmětem přednášky byly i postupy, jak dopady těchto hříchů minimalizovat. K problémům se budu časem vracet, ale i teď je v archivu Digineffu mnoho článků, které se těmito problémy zabývají - pokud vás to zajímá, lze s prospěchem využít vyhledávací program, kde si zadáte klíčová slova.

Sedm pověr digitální fotografie (15.4.)
Pověra první: Digitální fotografie je technologická novinka. Pravda: Není, CCD byl patentován v roce 1972, první elektronický snímek vznikl už v roce 1974, čili přesně před 30 lety.
Pověra druhá: Kvalita odvisí jen od počtu pixelů. Pravda: Kvalita snímku závisí i od fyzické velikosti snímačů a tudíž i pixelů.
Pověra třetí: Záznamová média jsou magnetická. Pravda: Záznamové karty jsou čistě polovodičové zařízení.
Pověra čtvrtá: Snímač vidí barevně. Pravda: Snímač zaznamenává intenzitu světla, nic víc. Barevný snímek se generuje na základě údajů o intenzitě světla, které prošlo barevnými filtry na snímači. Vzniknou tři barevné kanály - a každý z nich je de facto "černobílý", protože zaznamenává jen jasy v daném barevném oboru.
Pověra pátá: Snímač má proměnnou citlivost. Pravda: Snímač se fyzicky nemění, ani když nastavujeme různé stupně ISO. Mění se jen stupeň zesílení signálu, proto při vyšším ISO (= vyšší citlivosti)narůstá šum, podobně jako když zesilujeme v rozhlasovém přijímači signál slabé rozhlasové stanice.
Pověra šestá: Digitální aparáty mají špatnou optiku. Pravda: Opak je pravdou.
Pověra sedmá: Optický a digitální zoom jsou rovnocenné. Pravda: Digitální zoom je výřez plus zvětšení, čili výsledek nemůže nikdy být tak kvalitní, jako obrázek pořízený optickým zoomem.